تاریخ انتشار : شنبه 27 جولای 2024 - 21:30
کد خبر : 208808

نحوه نوشتن چکیده در مقاله علمی

نحوه نوشتن چکیده در مقاله علمی

مقدمه اکثر خوانندگان ترجیح می دهند به جای خواندن یک مقاله کامل، چکیده را بخوانند. از این رو، چکیده باید شامل ویژگی های خلاصه مهم مطالعه باشد. باید با پیشینه و خلأهای موجود در ادبیات شروع شود. باید مطالب و روش ها و نتایج اصلی را با یک خط پایانی منعکس کند. سه نوع چکیده

مقدمه

اکثر خوانندگان ترجیح می دهند به جای خواندن یک مقاله کامل، چکیده را بخوانند. از این رو، چکیده باید شامل ویژگی های خلاصه مهم مطالعه باشد. باید با پیشینه و خلأهای موجود در ادبیات شروع شود. باید مطالب و روش ها و نتایج اصلی را با یک خط پایانی منعکس کند.

سه نوع چکیده اصلی عبارتند از:

(الف) چکیده ساختاریافته که به پیش زمینه، اهداف، مواد و روش ها، نتایج، نتیجه گیری و اهمیت بالینی گروه‌بندی می شود.

(ب) چکیده نشانگر به صورت یک پاراگراف نوشته شود.

(ج) چکیده آموزنده که بخشی جدایی‌‌ناپذیر از مقاله اصلی است.

چکیده خلاصه‌ای مختصر و جامع از مطالب مقاله است. اکثر مجلات علمی به یک چکیده نیاز دارند. برای مشاهده دستورالعمل خاص مجله، به صفحه دستورالعمل‌های نویسندگان یا صفحه وب مجله‌ای که قصد دارید مقاله خود را به آن ارسال کنید، مراجعه کنید. به‌عنوان‌مثال، برخی از مجلات بیانیه عمومی را منتشر می‌کنند که اهمیت مطالعه را برای مخاطبان عمومی خلاصه می‌کند. چکیده معمولاً برای مقالات دانشجویی مورد نیاز نیست مگر اینکه توسط استاد یا موسسه درخواست شود.

قالب چکیده مقاله

چکیده‌ها معمولاً به کمتر از ۲۵۰ کلمه محدود می‌شوند. اگر اثری را برای انتشار ارسال می‌کنید، دستورالعمل‌های مجله برای نویسندگان را برای ملاحظه طول چکیده و الزامات قالب‌بندی، که ممکن است با مجلات APA متفاوت باشد، بررسی کنید. چکیده را بعد از صفحه عنوان (یعنی صفحه ۲) در صفحه خودش قرار دهید. برچسب بخش “چکیده” را با حروف درشت عنوان، در مرکز و بالای صفحه بنویسید و چکیده را در زیر برچسب قرار دهید.

چکیده‌ها ممکن است در قالب بند یا به شکل ساختار یافته ظاهر شوند. چکیده‌ها در قالب بند به صورت یک بند بدون تورفتگی در خط اول نوشته می‌شوند. چکیده‌های ساختاریافته نیز به صورت یک بند بدون تورفتگی نوشته می‌شوند و برچسب‌هایی برای شناسایی بخش‌های مختلف (به‌عنوان‌مثال، هدف، روش، نتایج، نتیجه‌گیری) درج می‌شوند. از برچسب‌ها و قالب‌بندی‌های مجله‌ای که مقاله خود را به آن ارسال می‌کنید، استفاده کنید (مثلاً، مجلات APA از حروف برجسته برای برچسب‌ها استفاده می‌کنند).

معیارهای چکیده مقاله

چکیده خلاصه‌ای مختصر و جامع از مطالب مقاله است. چکیده‌ای که به خوبی آماده شده می‌تواند مهمترین بند یک مقاله باشد. بسیاری از افراد معمولاً در زمان مقایسه مقاله با چندین مقاله دیگر و هنگام جستجوی ادبیات اولین برخورد خود را با خواندن عنوان و چکیده دارند. خوانندگان اغلب بر اساس چکیده تصمیم می‌گیرند که آیا کل مقاله را بخوانند یا خیر. چکیده باید پر از اطلاعات باشد. با قرار دادن اصطلاحات ضروری در چکیده، توانایی خوانندگان را برای یافتن مقاله افزایش می‌دهید. این بخش به نحوه رسیدن به یک چکیده خوب و معیارهای چکیده‌ در انواع مختلف مقاله می‌پردازد.

ویژگی‌های یک چکیده خوب

یک چکیده خوب خصوصیات زیر را دارد:

  • دقیق: اطمینان حاصل کنید که چکیده به درستی هدف و محتوای مقاله را منعکس می‌کند. اطلاعاتی را که در بدنه مقاله ظاهر نمی‌شود درج نکنید. اگر مطالعه تحقیقات قبلی را بسط می‌دهد یا تکرار می‌کند، کار مربوطه را با استناد به تاریخ و نویسنده ذکر کنید.
  • فاقد ارزیابی: به جای ارزیابی کردن، گزارش دهید. به آنچه در متن مقاله است چیزی اضافه نکرده یا در مورد آن اظهار نظر نکنید.
  • منسجم و خواندنی: با زبانی واضح و آگاهانه بنویسید. به جای معادل اسم، از افعال استفاده کنید. همچنین به جای افعال مجهول از افعال معلوم استفاده نمایید (به‌عنوان‌مثال، “تحقیق شده” به جای “تحقیق”؛ “ما نتایج را ارائه می دهیم” به جای “نتایج ارائه شده است”). نتایجی که کاربرد مداوم دارند را با زمان حال توصیف کنید؛ از زمان گذشته برای توصیف متغیرهای خاص دست‌کاری شده یا نتایج اندازه‌گیری شده استفاده کنید..
  • مختصر: اختصار را رعایت کنید و از جملات بیهوده که اطلاعاتی ارائه نمی دهند پرهیز نمایید. چکیده را با مهمترین نکات شروع کنید. با تکرار عنوان فضا را هدر ندهید. فقط چهار یا پنج مفهوم، یافته یا پیامد مهم را بگنجانید. از کلمات خاصی در چکیده خود استفاده کنید که فکر می‌کنید مخاطبان در جستجوهای خود از آنها استفاده می‌کنند.

چکیده مقاله چه زمانی باید نوشته شود؟

ممکن است در ابتدا عنوان این بخش عجیب به‌نظر برسد. تصور می‌کنم اکثر مردم تصور می‌کنند چکیده مقاله باید در ابتدا نوشته شود. نوشتن چکیده در همان اوایل کار اشکالی ندارد، اما سعی کنید آن را در انتها بنویسید. صرف‌نظر از این‌که آیا یک پایان‌نامه کامل را به یک مقاله تبدیل می کنید، برای اولین بار یک پروژه تحقیقاتی می نویسید، یا یک مقاله را از ابتدا تهیه می کنید، همیشه افراد و محققان در پایان مراحل درک بهتری از مقاله دارند؛ بنابراین، توصیه می کنیم قبل از تلاش برای نوشتن چکیده مقاله تا زمان تکمیل مقاله منتظر بمانید.

آماده‌سازی چکیده مقاله

چکیده، معرفی سریع مقاله است و بنابراین بهتر است پس از پایان متن اصلی نوشته شود. در این یک بند کوتاه، باید خواننده را متقاعد کنید که کار وقت‌گیر خواندن کل مقاله را انجام دهد. متن را آسان، جذاب، و واضح بنویسید. از اصطلاحات و اختصارات خودداری کنید.

ساختار چکیده بدون توجه به مجله یکسان خواهد بود. در ابتدا حوزه تحقیق را مشخص کرده و خلأ تحقیقاتی که توسط مقاله برطرف کرده‌اید را بیان کنید. در ادامه توضیح مختصری در مورد روشی که برای انجام تحقیق استفاده کرده‌اید، ارائه نمایید. این بخش اغلب با کلمات در این اثر ما … برای توصیف اثر شروع می‌شود. در مرحله بعدی اساس چکیده، یعنی شرحی از یافته‌های اصلی مطالعه مطرح می‌شود. این قسمت سرنوشت‌ساز بوده و اکثر خوانندگان متخصص به آن علاقه‌مند هستند، بنابراین مراقب باشید. در نهایت، با تفسیری از اینکه چرا نتایج مهم و مفید هستند، چکیده را پایان دهید.

چکیده یک بخش مستقل از اطلاعات است که در پایگاه‌های اطلاعاتی نمایش داده می‌شود، و به این معنی که پربیننده‌ترین بخش مقاله شما خواهد بود. اگر بد نوشته شده باشد، کسی به سراغ اثرتان نخواهد آمد. علاوه‌بر این، همه افراد در پایگاه‌های داده علمی اشتراک ندارند. تا زمانی که اثرتان را در حالت دسترسی آزاد منتشر نکرده باشید، متخصصان صنعت، دانشگاه‌های با رتبه پایین‌تر و روزنامه‌نگارانی که به دنبال یک خبر هیجان‌انگیز هستند اغلب نمی‌توانند به متن کامل دسترسی پیدا کنند. چکیده باید آن‌ها را متقاعد کند که مقاله را بخرند یا برای دریافت یک نسخه از آن با شما تماس بگیرند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها