نظارت بر استحقاق بیمه ای بیمه شدگان با حذف دفترچه های درمانی/رایزنی برای دسترسی به سوابق هویتی
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درباره جزئیات حذف دفترچه های بیمه درمان کاغذی سازمان تامین اجتماعی و توقف چاپ صدور دفترچه های جدید از ابتدای اسفندماه توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش ایسنا، امیرعباس منوچهری در نشست خبری مشترک با سازمان نظام پزشکی در این باره اظهار کرد: طرح حذف دفترچه های بیمه کاغذی و نسخه الکترونیک دو طرح جداگانه هستند که به موازات یکدیگر پیش میروند و هردو یک هدف را دنبال می کنند. طرح نسخه نویسی الکترونیک به جهت بعد ملی و مزایایی که دارد چیزی از طرح تحول سلامت کم ندارد.
وی افزود: از ابتدای اسفند با توقف تولید دفترچه های جدید کاغذی، گام مهمی را به سمت اجرای نسخه نویسی الکترونیک و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان برخواهیم داشت.
رایزنی با ثبت احوال برای دسترسی به سوابق هویتی بیمه شدگان
آغاز تدریجی کنترل و نظارتها
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای نسخه الکترونیک جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی خواهد بود گفت: یکی از مهمترین نکات استحقاق سنجی بیمه ای فرد است. باید اطمینان یابیم که خدمت به درستی انجام می گیرد، به روش های مختلفی برای نظارت و رصد این موضوع اندیشیده شده است. همین حالا هم با وجود اینکه دفترچه های بیمه عکس دارند باز هم سوء استفاده هایی صورت می گیرد.
منوچهری ادامه داد: جلساتی با ثبت احوال و سازمان های دیگر برای دسترسی به سوابق هویتی افراد برگزار شده است اما در بدو امر این طرح اگر سختگیری کنیم ممکن است عرصه بر مردم سخت شود لذا همه فرایندهای نظارتی را از اول شروع نمی کنیم و بتدریج این کار را انجام خواهیم داد. در یکی دوماه اول که دوره فراگیری است از اعمال روش هایی چون دریافت کدرهگیری از شماره تلفن مراجعه کننده صرف نظر می کنیم و در ماه های بعد نسبت به کنترل این موارد با روش های مختلفی اقدام خواهیم کرد.
مدارک لازم برای احراز هویت بیمه شده
وی درباره مدارک لازم برای احراز هویت گفت: برای افراد زیر ۱۸ سال شناسنامه قابل قبول است. جلددفترچه را هم دور نیندازند و آن هم یکی از مدارک قابل قبول برای احراز هویت است. همچنین کارت ملی هم قابل قبول است.
نگرانی نظام پزشکی از مشکلات داروخانه ها با حذف دفترچه ها و الزام پزشکان به صدور نسخه الکترونیک
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به دغدغه های سازمان نظام پزشکی از بابت دچار مشکل شدن داروخانه ها و بیماران و ارائه دهندگان خدمات گفت: این دغدغه ها درست است و ما باید از بالا و کلان به موضوع نگاه کنیم. قرار است همه ارکان نظام سلامت در کنار هم هدفی را به سرانجام برسانند، اگر اجزای یک سیستم را به طور کامل نبینیم به سرانجام نمی رسد.
منوچهری ادامه داد: دغدغه جدی نظام پزشکی الزام پزشکان به صدور نسخه الکترونیک بود. این دغدغه را برطرف کردیم و قرار ما گذاشتن مشوق برای پیوستن پزشکان به این طرح بود و فعلا جنبه تشویقی دارد. حال اگر پزشکی نخواست یا نتوانست نسخه الکترونیک بنویسد تکلیف پزشک و بیمار چیست؟ ممکن است نشود نسخه تولید کرد و زیرساخت ها فراهم نباشد مثل اینترنت و… اما نخواستن توجیه منطقی ندارد. بخشی از جامعه در مقابل تغییرات مقاومت می کنند.
صدور نسخه الکترونیک توسط پزشکان الزامی نیست
تامین اجتماعی بدنبال تبلیغات نیست؛ سوء برداشت نشود
وی با بیان اینکه ما از جهت صدور نسخه الکترونیک فعلا الزامی نمی کنیم و هیچ وقت نخواهیم کرد گفت: هیچ جای دنیا اینطور نیست که همه فرایند درمان در بستر دیجیتال باشد. علاوه بر این می دانیم مناطقی داریم که پوشش اینترنت ندارند و بسترها فراهم نیست.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه سوء برداشتی ممکن است به اذهان خطور کند که ما دنبال صرفه جویی منابع با حذف صدور دفترچه ها هستیم گفت: این هدف ما نیست، جزو برنامه های ما هست اما هدف غایی نیست. قرار شده سازمان تامین اجتماعی منابع مردم را ذخیره کند که روزی برای خودشان خرج کند.
منوچهری افزود: هفته گذشته در هیئت مدیره مصوبه ای داشتیم مبنی بر اینکه در تمام شهرستان هایی که مرکز ملکی نداریم خدمات بستری کلیه بیمه شدگان رایگان شد که ۳۷۵ شهرستان شامل هستند. ما تنها ۷۷ بیمارستان ملکی داریم. اگر دنبال ذخیره منابع بودیم مصوبه نمی گرفتم که خدمات کامل رایگان شوند. این کار جنبه تبلیغاتی ندارد بلکه تکلیف قانونی است.
وی با بیان اینکه همچنین تصویب شد افراد بالای ۶۵ سال هرکجا به مراکز دانشگاهی و طرف قرارداد مراجعه کنند خدمات بستری شان رایگان باشد گفت: یکی از مزایای نسخه نویسی الکترونیک این است که پول در جای خودش خرج شود. بر اساس قانون الزام، درمان در تامین اجتماعی به دوطریق انجام می شود و منتی بر بیمه شده از این حیث نیست. در این قانون درمان، مستقیم یا غیرمستقیم است که مستقیم تولید خدمت و غیرمستقیم خرید خدمت است. این تکلیف امروز دارد بعد از ۳۰ سال انجام می شود.
حذف مراجعه سالانه ۶۰ میلیون بار به تامین اجتماعی برای دریافت و تعویض دفترچه بیمه
پرداخت سریع پول به پزشکان طرف قرارداد
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ۶۰ میلیون مراجعه در سال بابت دریافت و تمدید دفترچه داشتیم که عوارض زیادی داشت مانند ترافیک و اتلاف وقت و… گفت: با حذف دفترچه ها جلوی آنها گرفته می شود. می توانیم به مراکز طرف قرارداد سریعتر پول پرداخت کنیم و اگر مطمئن باشیم سندتولید شده واقعی است چرا چندماه بعد؟ بلکه بلافاصله این کار را انجام می دهیم و اگر پزشکی طرف قرارداد ماست و امضای دیجیتال داشته باشد تا ۱۲ شب، ۹۵ درصد هزینه ویزیتش پرداخت می شود و اگر امضا نداشته باشد ولی طرف قرارداد باشد، ۸۰ درصد را می پردازیم.
وی ادامه داد: همچنین داروخانه ها قبلا ۳۰ درصد مبلغ دارو را از بیمار می گرفتند اما ۷۰ درصدکه ما باید می دادیم تاخیر داشت. اکنون با این طرح بلافاصله ۲۰ درصدش را واریز می کنیم.
چگونگی ارائه مدارک پزشکی به بیمه های تکمیلی
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درباره چگونگی ارائه مدارک پزشکی به بیمه های تکمیلی گفت: مذاکرات بسیاری با بیمه های تکمیلی صورت گرفته و توافق شد با در اختیار گذاشتن API مسئله را حل کنیم. به ۲۹ شرکت بیمه نامه نوشته شد و اعلام آمادگی برای تبادلAPI صورت گرفته است. از این طریق زبان سامانه ها برای همدیگر قابل فهم و یک تحول جدی است. در یک ماه اخیر تحول جدی در پیشرفت نسخه ایجاد شده است.
منوچهری تاکید کرد که به دنبال تحمیل هزینه هایمان نیستیم. فقط در بخش درمان نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای سال آینده دیده شده است. کل تولید دفترچه در یک سال ۲۲ میلیون است و ماهی دومیلیون دفترچه صادر میشود که هزینه ای ندارد.
منبع:ایسنا