نکات طراحی سایت فروشگاهی
در طراحی سایت فروشگاهی باید نکات زیادی را مدنظر داشته باشیم تا بتوانیم سایت با کیفیت و قابل رقابتی داشته باشیم. این نکات شامل طراحی و برنامه نویسی سایت، ویژگیهای اختصاصی سایتهای فروشگاهی، موارد مربوط به بازاریابی، ارسال و موارد مالی میباشد. با ما همراه باشید تا این موارد را بررسی کنیم. طراحی رابط کاربری (UI) و
در طراحی سایت فروشگاهی باید نکات زیادی را مدنظر داشته باشیم تا بتوانیم سایت با کیفیت و قابل رقابتی داشته باشیم. این نکات شامل طراحی و برنامه نویسی سایت، ویژگیهای اختصاصی سایتهای فروشگاهی، موارد مربوط به بازاریابی، ارسال و موارد مالی میباشد. با ما همراه باشید تا این موارد را بررسی کنیم.
طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)
در طراحی رابط کاربری و ظاهر سایت برای سایت فروشگاهی باید سادگی و دسترسی پذیری را در اولویت قرار دهیم. کاربر برای مشاهده محصولات وارد سایت ما میشود، پس باید به سادگی محصول مدنظر خود را پیدا کند و اطلاعات اصلی آن محصول هم در دسترس او باشد. همچنین استفاده از تصاویر و ویدیوهای با کیفیت باعث جذب بیشتر مخاطب میشود.
سرعت سایت عامل اثرگذار بعدی در تجربه کاربری است. در بازار امروز کاربر برای خرید محصول موردنظر خود گزینههای زیادی پیش رو دارد. در نتیجه در صورتی که وب سایت ما سریعا بارگذاری نشود، احتمال رفتن کاربر به گزینههای بعدی زیاد خواهد بود.
مورد بعدی نیز نحوه صحیح نمایش سایت در همه دستگاه ها (Responsive) است. امروزه تعداد زیادی از ورودیهای سایتها از موبایل میباشد. در نتیجه وب سایت فروشگاهی ما باید برای موبایل و تبلت کاملا بهینه باشد. دسترسی درست به لیست محصولات و امکانات مربوط به آن مانند جستجو و فیلتر، سادگی فرایند سفارش و دسترسی به سبد خرید نکاتی است که در طراحی واکنشگرا وب سایت فروشگاهی باید به آن توجه نمود.
صفحه محصولات
مهمترین بخش در طراحی سایت برای یک فروشگاه آنلاین، پیاده سازی صفحه تک محصول و لیست محصولات آن است. در صفحه محصول باید نام، برند، توضیح کوتاه، توضیح تفصیلی، تصاویر با کیفیت، ویدیو، فایلهای آموزشی و تبلیغاتی، شرایط گارانتی، زمان و شرایط تحویل، شرایط پرداخت و مبلغ ذکر شود. همچنین نحوه قرارگیری این آیتمها باید به گونهای باشد که کاربر احساس گیجی نکند و در سریعترین زمان ممکن بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کند.
همچنین در ادامه صفحه محصول باید، نظرات خریداران قبلی، تحلیل و بررسی، محصولات مرتبط و مشابه، محصولات مکمل و دلایلی که خرید از وب سایت مارا را توجیه میکند، قرار گیرد.
در صفحه لیست محصولات مخصوصا اگر محصولات زیادی در سایت وجود داشته باشد، باید امکاناتی مانند جستجو، فیلتر محصولات و مرتب سازی آنها در وب سایت فروشگاهی قرار گیرد. این سبب میشود کاربران به راحتی بتوانند محصولات مد نظر خود را پیدا کنند.
فرایند خرید مناسب
فرایند خرید در جذب مخاطب و ایجاد درآمد برای وب سایت فروشگاهی بسیار مهم است. در ادامه همه مراحل فرایند خرید را باهم بررسی میکنیم.
جستجو در محصولات
در این مرحله همانطور که قبل تر توضیح داده شد، کاربر بین محصولات ما جستجو کرده و با فیلترهای مناسب محصولات مد نظر خود را پیدا میکند.
سبد خرید
کاربر در اولین مرحله فرایند خرید، محصول مورد نیاز خود را به سبد خرید اضافه میکند. افزودن به سبد خرید باید برای کاربر ساده و در دسترس باشد. در صورتی که قبل از افزودن محصول به سبد خرید نیاز به ورود به حساب کاربری باشد، باید این فرایند ساده و در صورت امکان تک مرحلهای و حتما پس از ورود به حساب کاربری به همان صفحهای که کاربر بود منتقل شود. پس از افزودن به سبد خرید، امکان افزودن تعداد سفارش محصول و دکمه ادامه سفارش باید کاملا واضح باشند.
تکمیل سفارش
کاربر پس از افزودن محصول به سبد خرید وارد فرایند تکمیل سفارش میشود. این بخش معمولا به صورت تک مرحلهای و یا دو مرحلهای پیاده سازی میشود و در آن کاربر، نحوه پرداخت، نحوه ارسال، آدرس و در صورت داشتن کد تخفیف خود را وارد میکند. این بخش نیز باید کاملا ساده، بدون ایراد و راحت پیاده سازی شده باشد.
پرداخت سفارش
کاربر در این مرحله درحال نهایی کردن سفارش خود میباشد. در این بخش باید اتصال درست به درگاه پرداخت آنلاین بررسی شود، صحیح بودن اطلاعات سفارش چک شود، از درگاه پرداخت مطمئن و فعال استفاده شود و پس از پرداخت کاربر به صفحه درستی ارجاع داده شود.
پیگیری سفارش
کاربر پس از ثبت سفارش خود باید بتواند تمامی مراحل آماده سازی سفارش خود و فرایند ارسال را بررسی و در صورت نیاز به پیگیری با مدیریت سایت در ارتباط برقرار کند.
روشهای پرداخت
مناسب ترین روش پرداخت در وب سایت ها فروشگاهی پرداخت توسط درگاه پرداخت آنلاین میباشد. برای تهیه درگاه پرداخت امکان دریافت درگاه به صورت مستقیم از بانک وجود دارد که البته فرایند دریافت آن ممکن است مقداری پیچیده باشد. روش دیگر استفاده از شرکتهای واسط میباشد که با دریافت مقدار کمی کارمزد به شما درگاه پرداخت ارائه میدهند. لازم به ذکر است جهت دریافت درگاه پرداخت آنلاین دریافت نماد اعتماد الکترونیک و داشتن شناسه مالیاتی لازم است. از روشهای دیگر پرداخت در سایتهای فروشگاهی میتوان به روش پرداخت درب منزل و واریز به صورت دستی و ارسال شناسه واریز اشاره کرد.
روشهای ارسال
روشهای ارسال زیادی وجود دارد که با استفاده از آنها میتوانید مرسولههای خود را برای مشتریان ارسال نمایید. استفاده از سیستم پستی کشور، تیپاکس و پیک روشهای مرسوم اسال میباشند. در نظر داشته باشید که محاسبه آنلاین هزینه ارسال و پیگیری سفارش پس از خرید از المانهای موثر بر اعتبار فروشگاه آنلاین شما میباشند.
وب سایت بدون فرایند خرید آنلاین
در صورتی که نیاز به فروش آنلاین محصولات و یا خدمات خود ندارید و هدف شما پیاده سازی یک وب سایت جهت معرفی شرکت، محصولات، خدمات و کسب و کار خود میباشد، طراحی سایت شرکتی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. در وب سایتهای شرکتی تمرکز بیشتر به محتوا و ترغیب کاربر به برقراری ارتباط با بخش فروش سازمان میباشد.
پشتیبانی و ارتباط با مشتریان
یک عامل مهم در طراحی سایت فروشگاهی برقراری ارتباط با مشتریان میباشد، جهت ایجاد این ارتباط روش های مختلفی وجود دارد:
- سیستم تیکتینگ: کاربران در صورت نیاز میتوانند سوالات خود را به صورت متن و تصویر در قالب ارسال تیکت به دپارتمان مربوطه ارسال و کارشناس سایت به آنها پاسخ مناسب دهد.
- چت آنلاین: کاربران میتوانند به صورت زنده با کارشناس سایت چت کنند و سوالات و مشکلات خود را مطرح کنند. در این حالت باید از فعال بودن دائمی اپراتور خود در زمانهای آزاد بودن چت مطمئن شوید.
- تماس تلفنی: با قراردادن شماره تماس خود در سایت علاوه بر ایجاد حس اطمینان بیشتر، به کاربران این امکان را میدهید که در صورت نیاز به پشتیبانی با شما در ارتباط باشند.
- سایر: روشهای دیگری مانند فرم تماس با ما، چت در شبکههای مجازی و پیامرسانها و ارتباط ایمیلی نیز جهت برقرای ارتباط با مشتریان وجود دارد.
نحوه پیاده سازی وب سایت
در طراحی سایت روشهای مختلفی برای پیاده سازی وب سایت از نظر زیرساختی و فنی وجود دارد. در صورتی که فرایندهای پیچیده و خاصی در طراحی سایت مدنظر نداشته باشید، امکان استفاده از سیستمهای فروشگاه ساز و مدیریت محتوا مانند وردپرس وجود دارد. در صورتی که قصد پیاده سازی وب سایت با ویژگیهای خاص و فرایندهای پیچیده دارید بهتر است یک وب سایت اختصاصی برای خود تهیه کنید.
در صورتی که وب سایت شما دارای فرایندهای پیچیده مانند روش ثبت سفارش غیر معمول، نیاز به اتصال به API های مختلف، امکان شخصی سازی محصول و … امکان استفاده از سیستمهای آماده فروشگاه ساز وجود ندارد و شما برای پیاده سازی وب سایت مد نظر خود به یک شرکت برنامه نویسی معتبر و کاربلد نیاز خواهید داشت.
رعایت ایمنی در سایت فروشگاهی
با توجه به اینکه در وب سایت فروشگاهی فرایند مالی و اطلاعات حساس کاربران وجود دارد، تمامی موارد امنیتی با دقت باید رعایت شود. همچنین استفاده از پروتکل امن SSL در افزایش امنیت وب سایت موثر است.
بازاریابی و افزایش ترافیک سایت فروشگاهی
پس از ایجاد وب سایت و بارگذاری محصولات و مطالب در آن نیاز به افزایش نرخ ورود کاربران به سایت میباشد. از روشهای بازاریابی مناسب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO): موثرترین و پربازده ترین روش بازاریابی وب سایت فروشگاهی بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو یا سئو میباشد. جهت بهینه سازی برای موتورهای جستجو باید اصول تکنیکال سئو مانند رعایت متاتگها، Schema ها، Sitemap، سرعت بارگذاری سایت و ساختار URL هارا رعایت کنید. همچنین تولید محتوای مناسب و جذاب در رشد سئو سایت موثر است.
- تبلیغات کلیکی: در این روش به ازای کلیک بر روی تبلیغ و ورود به سایت شما هزینه پرداخت میکنید. این روش برای شروع و تا به نتیجه رسیدن سئو میتواند گزینه مناسبی باشد.
- فعالیت در شبکههای مجازی: با فعالیت در شبکههای مجازی مانند اینستاگرام میتوانید مخاطبان خود را به خرید از وب سایت فروشگاهی خود ترغیب کنید.
- ایمیل و SMS مارکتینگ: در صورتی که لیست ایمیل و یا موبایل از مشتریان بالقوه دارید میتوانید با ارسال ایمیل و پیامک آنها را به وب سایت خود هدایت کنید.
- بازاریابی محیطی: در صورتی که شما فروش حضوری نیز دارید، میتوانید کاربران را به خرید آنلاین از سایت خود تشویق کنید. همچنین میتوانید با پخش تراکت و یا درج بنر آگاهی از وب سایت خود را افزایش دهید.
در این مقاله با نکات طراحی سایت فروشگاهی آشنا شدیم، با رعایت این نکات میتوانید یک سایت فروشگاهی حرفهای داشته باشید و از فرایند مالی به وجود آمده لذت ببرید!
برچسب ها :طراحی سایت ، طراحی سایت شرکتی ، طراحی سایت فروشگاهی ، فروشگاه آنلاین
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0