اخبار 38

نگاهی به پنجمین نمایشگاه «رود زندۀ هنر»

نگاهی به پنجمین نمایشگاه «رود زندۀ هنر»

ایسنا/اصفهان موزه هنرهای معاصر اصفهان تا ۲۷ فروردین‌ماه سال آینده، میزبان نمایشگاهی از آثار نوشین نفیسی است؛ نمایشگاهی در ادامۀ سلسله برنامه‌های «رود زنده هنر» که یادآور می‌شود، اگرچه زنده‌رود اصفهان را خشک کرده‌اند اما رود هنر آن، همچنان زنده و جاری است.

نوشین نفیسی، هنرمندی که آثار او این روزها در موزه هنرهای معاصر اصفهان به نمایش گذاشته‌شده، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: حدود سه دهه است که کار حرفه‌ای خود را آغاز کرده‌ام، همیشه نقاشی را به‌عنوان رکن مهمی در زندگی‌ام می‌دانستم و بخشی از آموزش نقاشی خود را در تهران به‌صورت آزاد نزد اساتیدی همچون یعقوب عمامه‌پیچ و رویین پاک‌باز گذرانده‌ام.

او می‌افزاید: من در سال ۱۳۷۰ به اصفهان آمدم و از آن زمان تاکنون ۲۰ نمایشگاه انفرادی و حدود ۹۰ نمایشگاه گروهی را در داخل و خارج از ایران برگزار کردم. کارم را با نقاشی شروع کردم و از سال ۱۳۸۰ نخستین کارِ چیدمانم را انجام دادم. اکنون نیز خودم را یک هنرمند مولتی‌مدیا می‌دانم چون در حوزه‌های مختلفی همچون چیدمان، نقاشی، ویدئو و پرفورمنس فعالیت داشته‌ام.

«تهی»، «حضور و فراموشی»، «مادربزرگ»، «۳۳ قطعه برای مامان»، «عشق»، «اساطیر بین‌النهرین»، «طبیعت» و «سال‌ها» ازجمله عناوین مجموعه نقاشی‌های این هنرمند است.

نفیسی تصریح می‌کند: نقاشی‌هایم سبک خاصی ندارد چراکه جنبه‌های بیانی، موضوعات و روش‌های مختلفی را در آن‌ها استفاده کرده‌ام؛ نقاشی برای من یک بیان است و بر اساس موضوعی که انتخاب می‌کنم ممکن است گاهی طبیعت‌گرایانه و گاهی اکسپرسیونیسم باشد ولی در طبقه خاصی نمی‌توان آن‌ها را گنجاند.

این هنرمند یادآور می‌شود: من یک هنرمند ایده محور هستم به این معنا که ایده‌ها به من می‌گویند که چگونه و از چه مدیایی استفاده کنم.

او اهدافی که برای برپایی نمایشگاه دنبال می‌کند چنین شرح می‌دهد: در درجه اول می‌خواهم با فاصله به‌عنوان یک فردِ سوم شخص کارهای خودم را ببینم و از سویی خواهان ارتباط با دیگران هستم و دوست دارم بازخورد آثارم را ببینم.

نفیسی ادامه می‌دهد: سال ۱۳۹۸ در حوض موزه هنرهای معاصر، پرفورمنسِ «یادها بر آب» را به مناسبت یادبود قربانیان سیل اردیبهشت‌ماه کار کردم که بسیار مورد اقبال مردم عادی قرار گرفت و از آنجایی که پرفورمنسِ تعاملی بود خیلی از بازدیدکنندگان در آن شرکت هم کردند.

این نقاش،  با اشاره به اینکه پرفورمنس‌های خود را بیشتر در طبیعت یا در مکان‌های ویژه توسط عکاسی و ویدئو ارائه کرده، خاطرنشان می‌کند: در نمایشگاهی که اکنون در موزه هنرهای معاصر برپاست، حدود ۲۱ ویدئو آرت، بیش از ۱۰ چیدمان و نقاشی‌هایم در سرتاسر سالن‌ها به نمایش گذاشته‌شده است.

به گزارش ایسنا، مهدی نصیری، مدیر پروژه رویداد «رود زنده‌ هنر» نیز توضیح می‌دهد: این رویداد از حدود پنج سال پیش و به همت موزه هنرهای معاصر وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان آغاز به کار کرد. تاکنون پنج نمایشگاه از آثار هنرمندانی همچون آقایان میخک، مصری پور، ساسون، نعمت الهی و خانم نفیسی برگزار شده و دو هنرمند دیگر نیز در برنامه این رویداد قرار دارند.

او ادامه می‌دهد: جمع‌آوری مستندات هنرمندان از دوره‌های مختلف زندگی هنری آن‌ها وقت زیادی می‌طلبد و ما سعی کردیم در این رویداد، به هنرمندان مختلف از طیف‌های گوناگون هنر اصفهان، همچون مجسمه‌ساز، نقاش، عکاس و نگارگر بپردازیم.

مدیر پروژه رویداد «رود زنده هنر» تصریح می‌کند: هدف ما از برپایی این رویداد، این است که بخشی از کارنامه هنرمندان پیشکسوت یا هنرمندانی که بیش از سه چهار دهه در اصفهان کار کرده‌اند و در قید حیات هستند را به‌عنوان دستاوردی از هنر معاصر اصفهان در قالب سلسله نمایشگاه «مروری بر آثار» به مخاطبین خود معرفی و پس از پایان دوره یک مجموعه نمونه از بخشی از هنر معاصر اصفهان را بایگانی کنیم.

نصیری می‌افزاید: در این سلسله نمایشگاه‌ها، در تلاشیم از هنرمند، پرتره‌ای بسازیم که مخاطب با دیدن آثارش بتواند اتمسفر، دیدگاه، تکنیک‌ها و حال و هوای کلی او را کشف کند و به‌صورت غیرمستقیم جایگاه هنر اصفهان را هم درک کند.

او با اشاره به برپایی نمایشگاه آثار نوشین نفیسی در موزه هنرهای معاصر اصفهان می‌گوید: آثار این هنرمند از چند بُعد حائز اهمیت است؛ نخست اینکه او معلم هنر برای رده‌های سنی مختلف از کودکان تا سالمندان است؛ همچنین نفیسی، به معلم‌های هنر نیز آموزش هنر داده و در انجمن نقاشان، مربیِ مربیان هنر است.

مدیر پروژه رویداد «رود زنده‌ی هنر» با بیان اینکه نوشین نفیسی هرگز هنر و زندگی خود را از هم جدا نکرده، اظهار می‌کند: این هنرمند تجربه‌های زیادی در هنر معاصر همچون چیدمان، هنر محیطی، ویدئو آرت، پرفورمنس یا هنر اجرا دارد و غیر از نقاشی تجربه‌های هنری معاصر نیز در کارنامه او ثبت‌شده است.

نصیری، نوشین نفیسی را از لحاظ تنوع و تعداد کارها یک هنرمند چندوجهی می‌داند و توضیح می‌دهد: نقاشی‌های او با تکنیک‌های مختلف ترسیم می‌شود و در آثار او رنگ‌روغن، اکریلیک، رنگ‌های گیاهی، انواع ادویه‌ها، سنگ و مرکب به چشم می‌خورد.

او ادامه می‌دهد: در کارهای این هنرمند، ارتباط انسان با طبیعت و چندلایگی ملموس است؛ مثلاً در کارهای حجمی که نام آن را «جان‌پناه» گذاشته، از دانه‌های کاکونج الهام گرفته و از پارچه‌های تنظیف و مفتول و رنگ گیاهی روناس استفاده کرده است.

مدیر پروژه رویداد «رود زنده هنر» با بیان اینکه کارهای نفیسی گریزی به اساطیر هم می‌زند، تصریح می‌کند: در مجموعه «۳۳ قطعه برای مامان» ارتباط خانم نفیسی با مادر، پدر و مادربزرگش به چشم می‌خورد و تکرار می‌شود که ممکن است در مرتبه اول، بخشی خصوصی و روزمره از زندگی او را به نمایش بگذارد ولی با نگاهی کلی‌تر به این نتیجه می‌رسیم که این مادر می‌تواند مادر همه انسان‌ها و حتی مادر زمین یا الهه مادر باشد؛ چراکه در برخی آثار این هنرمند رویش، زایش، ارجاع به طبیعت و مادر بودن پررنگ است.

نصیری، با بیان اینکه در این نمایشگاه حدود ۲۱ ویدئو به‌عنوان گزیده‌ای از ویدئو آرت های نفیسی پخش می‌شود، می‌گوید: بخشی از دیجیتال بوک ها، چیدمان‌ها، هنر محیطی‌های این هنرمند را در تمام سالن‌های موزه هنرهای معاصر اصفهان به نمایش گذاشته‌ایم؛ تنوع آثار به حدی است که با یک‌بار بازدید نمی‌توان همه آن‌ها را ازنظر گذراند و ازآنجاکه هر اثرِ نوشین نفیسی فصلی است که باید در آن تأمل کرد، به علاقه‌مندان توصیه می‌شود این نمایشگاه را به‌آرامی و در چند نوبت ببینند.

علاقه‌مندان برای دیدن نمایشگاه «مروری بر آثار هنری نوشین نفیسی» تا جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ فرصت دارند، روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۱۹ و روزهای جمعه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ به موزه هنرهای معاصر اصفهان واقع در خیابان استانداری مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *