تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 دسامبر 2021 - 18:30
کد خبر : 154420

وزارت صنعت، معدن و تجارت هفت راهبرد برای تولید دارد

وزارت صنعت، معدن و تجارت هفت راهبرد برای تولید دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هفت راهبرد برای تولید دارد. ناصر فغفوری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: چند سالی است که شعارهای نام‌گذاری شده از سوی رهبر معظم انقلاب بر مبنای مباحث اقتصادی بوده و این حاکی از آن است که مباحث اقتصادی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هفت راهبرد برای تولید دارد.

ناصر فغفوری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: چند سالی است که شعارهای نام‌گذاری شده از سوی رهبر معظم انقلاب بر مبنای مباحث اقتصادی بوده و این حاکی از آن است که مباحث اقتصادی باید در اولویت اصلی مسئولان کشوری قرار گیرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر مبنای اینکه امسال به سال رونق تولید نام‌گذاری شده است و بخش عمده‌ای از وظایف و تکالیف به یک نحوی معطوف به این وزارتخانه خواهد شد، هفت راهبرد را برای اجرا در سال‌جاری در برنامه کاری خود قرار داده است.

این مسئول ادامه داد: در همین راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز بر مبنای این هفت راهبرد قطعا برنامه‌های عملیاتی خود را ترسیم خواهد کرد و برای برنامه‌ها طرح‌ها و برای هر طرحی در نهایت پروژه تعریف خواهد کرد.

وی با اشاره به هفت راهبرد اتخاذ شده در خصوص شعار سال، افزود: اولین راهبرد، تمرکز بر رونق تولید است، دومین راهبرد رفع موانع تولید خواهد بود، سوم نگاه ویژه به معادن و صنایع معدنی است، توجه به صنایع با تکنولوژی بالا و دانش‌بنیان به عنوان چهارمین راهبرد مدنظر است، توجه ویژه به روابط و همکاری‌های بین‌المللی منطقه‌ای مبتنی بر دیپلماسی‌های اقتصادی را به عنوان پنجمین راهبرد خواهیم داشت، ششمین راهبرد توجه ویژه به توسعه صادرات کالاهای غیرنقتی بوده و هفتمین راهبرد نیز توجه به مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه صنعت است.

فغفوری با اشاره به اینکه برای هر کدام از این راهبردها قطعا برنامه‌هایی ترسیم شده است، تصریح کرد: در روزهای اخیر برنامه‌هایی را اولویت‌بندی کرده‌ایم که با شروع سال کاری جدید این برنامه‌ها با نماینده عالی دولت در استان هماهنگ خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در ادامه با اشاره به برنامه‌های اتخاذ شده برای هر راهبرد، یادآور شد: برای تمرکز بر رونق تولید به عنوان راهبرد اول مباحثی مثل تامین سرمایه در گردش، فعال‌سازی خریدهای اعتباری و گشایش‌های اسناد اعتباری داخلی و خارجی، بازسازی و نوسازی صنایع، معافیت‌های گمرکی برای واردات برای ماشین‌آلاتی که های‌تک هستند، احیای واحدهای تعطیل، جایگزینی خطوط تولید جدید به جای خطوط تولیدی که فاقد توجیه اقتصادی بوده، اعمال مشوق‌های مالیاتی و تامین‌اجتماعی برای تولید در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: برای راهبرد دوم که رفع موانع تولید است، بحث‌هایی مثل تقسیط بدهی‌های معوقه بانکی، مالیاتی، تامین‌اجتماعی، بخشودگی جرایم دیرکرد از برنامه‌هایی است که پیشنهاد خواهیم داد، پرداخت هزینه‌های جاری انرژی توسط واحدهای تولیدی و تقسیط یک ساله بدهی‌های معوقه قبلی، اتخاذ روش‌های جدیدی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به غیر از روش‌هایی که در حال حاضر بوده و برای صادرات بخش خصوصی ایجاد انگیزه نمی‌کند را نیز باید به این برنامه‌ها اضافه کرد.

این مسئول با اشاره به کارکرد معادن در اقتصاد، گفت: در حوزه نگاه ویژه به معادن، قطعا ما کارگروه‌های تعامل کشوری و استانی را برای حل مشکلات منابع‌طبیعی و زیست‌محیطی معادن فعال‌تر خواهیم کرد، اعطای تسهیلات با نرخ پایین یا در صورت امکان بلاعوض به فعالیت‌های اکتشافات معدنی که ریسک بالایی دارند، تجمیع فعالیت‌های معدنی و پرهیز از معدن‌داری با وسعت‌های کوچک که به طبیعت خسارت وارد می‌کند، تعیین تکلیف معادن غیرفعال و واگذاری معادن به صورت مشروط به واحدهای فرآوری موجود که از دلال‌بازی که در حوزه فروش معادن اتفاق می‌افتد جلوگیری خواهد کرد.

 

فغفوری عنوان کرد: در حیطه توجه به صنایع تکنولوژی های‌تک و دانش‌بنیان نیز اعطای تسهیلات یارانه‌دار به واحدهای صنعتی دانش‌بنیان، صدور مجوز واردات ماشین‌آلات های‌تک مستعمل با سال ساخت زیر پنج سال، تخصیص ارز از محل صندوق توسعه ملی برای تولید محصولات صادراتی و یا محصولاتی که مانع خروج ارز از کشور می‌شود، پیشنهاد شده است. به همراه معافیت مالیاتی قابل ملاحظه به واحدهای تولیدی دانش‌بنیان و کاهش سهم‌الشرکه شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان از پرداخت حق بیمه کارگری، از جمله این برنامه‌ها است.

 

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان زنجان خاطرنشان کرد: برای راهبرد توسعه روابط و همکاری‌های بین‌المللی مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی و توسعه صادرات نیز بحث تعدد کشورهای مقصد صادراتی، تعدد محصولات صادراتی کشور، برقراری تعرفه‌های ترجیحی بین کشورهای همسایه و کشورهای خاص، تخصیص جوایز صادراتی، فعال‌سازی رایزنان اقتصادی در سفارتخانه‌ها و تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی مدنظر قرار گرفته است.منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها