اخبار 14

وزیر علوم: کنکور بدون مماشات و با چشم انداز آینده بررسی شود

وزیر علوم: کنکور بدون مماشات و با چشم انداز آینده بررسی شود

وزیر علوم با تاکید کنکور بدون مماشات و با چشم انداز آینده بررسی شود، گفت: تصویب دو قانون مهم درباره آزمون‌های سازمان سنجش در مجلس شورای اسلامی و تصویب بیش از ۷۰ مورد نکات مهم در همین زمینه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشان می‌دهد که کنکور یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان عالی رتبه کشور است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد علی زلفی گل در پیامی به «همایش ملی سنجش علمی و آزمون‌های ورودی آموزش عالی کشور مبانی، چالش‌ها و راهکارها»بیان این مطلب تاکید کرد: نظام سنجش و پذیرش دانشجو نقطه آغاز نهاد آموزش عالی و سازمان دانشگاهی است. به تعبیر فلاسفه، همه حقیقت، در نقطه آغازین هر پدیده‌ای حضور دارد. بنابراین به نقطه آغازین هر سیستمی باید نهایت توجه و دقت را داشته باشیم. چنانچه نقطه آغازین، از منطق و سازگاری درونی از یک سو و تطابق با واقعیت ها و نیازهای بیرونی از سوی دیگر برخوردار باشد، می‌توان انتظار داشت سیستم موردنظر، با احتمال بیشتری به اهداف خود نایل شود.

وی خاطر نشان کرد: کنکور و آزمون سراسری نیز این چنین نقشی را برای آموزش عالی ایفا می‌کند. البته با نگاهی به واقعیت‌های آشکار می‌توان نتیجه گرفت که آزمون سراسری، در طول بیش از نیم قرن حیات خود، از این حیث، موفق و سربلند بوده است. کافی است به چهره‌های برتر این آزمون در طول این سال ها نگاهی بیندازیم. اکثر قریب به اتفاق آنها به مدارج بالای علمی و کسب کرسی‌های دانشگاهی معتبر نایل شده‌اند. این خروجی‌های افتخار آمیز، بر حقانیت اقدامات انجام شده در تمامی سال‌های گذشته دلالت می‌کنند. اما این به آن معنا نیست که سیستم ما خالی از هرگونه خلل است.

وزیر علوم افزود: به ویژه با توجه به تحولات صورت گرفته در نظام‌های آموزش عالی جهان و نیز با نظر به تحولات عمیق و گسترده حاصل شده در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این کاستی‌ها بیشتر احساس می‌شود.من مطلع‌ام که در سه دهه گذشته در سازمان سنجش آموزش کشور ایده‌ها و طرح‌های گوناگونی برای ارتقای کیفی نظام سنجش و پذیرش دانشجو مطرح شده است. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ونیز شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به کنکور توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

دکتر زلفی گل اظهار کرد: تصویب دو قانون مهم درباره آزمون‌های سازمان سنجش در مجلس شورای اسلامی و تصویب بیش از ۷۰ مورد نکات مهم در همین زمینه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشان می‌دهد که کنکور یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان عالی رتبه کشور است. در راس همه مقام معظم رهبری بر ضرورت ایجاد تحولات لازم در کنکور اشارات راه‌گشایی داشته اند.

به گفته وزیر علوم، اولین همایش در این زمینه، در سال ۱۳۸۱ و در اصفهان برگزار شده است. فاصله ۱۹ ساله میان آن تلاش با کوشش ارزشمند کنونی، البته مایه حیرت و تا حدی، تاسف است. زیرا مسئله مهمی مانند کنکور می باید بیش و پیش از این مورد توجه و مداقه علمی قرار می گرفت. اما به هر حال برگزاری این همایش که متکی بر تلاش‌های فشرده دو سال اخیر و تجربیات ارزنده بیست سال گذشته است، جای تشکر و قدردانی دارد.

وی تاکید کرد: از شرکت کنندگان در همایش ملی سنجش علمی و آزمون‌های ورودی آموزش عالی کشور مبانی، چالش‌ها و راهکارها می خواهم هنگام بررسی کنکور، اولاً با نگاهی جدی و بدون مماشات به عملکرد گذشته و چشم انداز آینده داشته باشید.ثانیاً توصیه می‌کنم هر کدام از شما اساتید و صاحب‌نظران، خود را حداقل در مقام وزیر علوم تصور کنید تا بتوانید از منظری بالا و والا و همه جانبه به نظام سنجش و پذیرش دانشجو بپردازید.

وزیر علوم افزود:من با مرور کوتاهی بر تجربه جهانی، یقین دارم که دستاوردهای ما تا همین لحظه، قابلیت عرضه جهانی دارد. و باز می‌دانم که جهان نیز چیزهای بسیاری برای عرضه به ما دارد. بنابراین با ترکیب تجربه ملی ارزشمندمان با تجربه گران‌بهای جهانی می‌توانیم به ایده‌ها و طرح‌های سازنده و آینده داری دست یابیم. به عنوان نمونه اکنون که ما در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشد کمی کم نظیری داشته ایم، باید به سوی نظام‌های سنجش و پذیرش استاد محور حرکت کنیم.

وی گفت:این معنا ندارد که بی اذن و همگامی اساتید، نسبت به پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری اقدام کنیم. اگر فاصله و گاه بیگانگی میان اساتید و دانشجویان پذیرش شده در مقاطع تحصیلات تکمیلی همانند مقطع کارشناسی باشد، آنگاه باید منتظر خروجی‌های بی کیفیتی باشیم که نه تنها باری از دوش کشور برنمی‌دارند بلکه بیکاری آنان خود معضلی لاینحل خواهد شد.

وزیر علوم در پایان پیام خود با بیان اینکه حرکت به سوی پذیرش استاد محور، مستلزم تعریف مجدد نقش اساتید در دانشگاه ها است،‌خاطر نشان کرد: دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد باید برای کمک به حل مسائل کشور پذیرش شوند. دانشجویان‌دکتری باید با هدف تربیت نظریه پردازان جهانی پذیرش گردند. اگر چنین نکنیم “کسب مدرک” همچنان هدف اول و آخر جوانان ما خواهد بود. تا همینجا، برای این هدفِ ناکافی و گاه بیهوده، خسارت‌های بیشماری دیده ایم.

منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *