اخبار 36

وزیر نفت: طرح‌های بهسازی پالایشگاه‌ها در دست اجرا قرار دارد

وزیر نفت: طرح‌های بهسازی پالایشگاه‌ها در دست اجرا قرار دارد

وزیر نفت گفت که طرح‌های بهسازی پالایشگاه‌های مختلف کشور در دست اجرا قرار دارد.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در جلسه علنی بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) و در پاسخ به سوال نماینده اهواز در خصوص علت عدم اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از بحران مازوت در آینده گفت: این موضوع نه تنها به ایران بلکه به بسیاری از تولید کنندگان نفت بر می‌گردد که با این مشکل روبرو هستند. متوسط تولید نفت کوره جهان در سال ۲۰۱۷ یک میلیون تن در روز بوده که بنا به اطلاع منابع رسمی کمتر از ۲ درصد آن حاوی گوگرد زیر نیم درصد است و کمتر از ۲ درصد با استانداردی که گفته شده تطابق دارد.

وی اضافه کرد: سازمان جهانی دریانوردی مقرراتی گذاشته که کشورها اجازه ندارند از مازوت یا نفت کوره بالای نیم درصد استفاده کنند. از یک میلیون تن نفت کوره در روز نیمی از آن به عنوان سوخت کشتی‌ها و نیمی دیگر در بخش نیروگاهی مصرف می‌شود. پس این یک معضل جهانی است.

وزیر نفت با بیان اینکه اغلب پالایشگاه‌ها توسط بخش‌های غیر دولتی اداره می‌شوند یادآور شد: در واقع ما ابزار اجرایی مالی در دست نداریم که دستور بدهیم چنین سرمایه گذاری انجام شود. اولین کار این است که خوراک پالایشگاه‌ها را کاهش دهیم. این باعث می‌شود ۱۷ میلیون لیتر در روز کاهش تولید نفت کوره داشته باشیم که در این صورت ۴۰ هزار تن نفت کوره تولیدی داریم که ۴  درصد نفت کوره جهان است و اکثر آن بالای ۳ درصد گوگرد دارد.

زنگنه با بیان اینکه یک سوم نفت کوره ایران مربوط به پالایشگاه آبادان است افزود: در حال حاضر طرح توسعه‌ای برای بهبود کیفیت فرآورده‌های این پالایشگاه در حال اجراست ولی اساساً نفت کوره آبادان به مصرف سوخت کشتی نمی‌رسد بلکه دوباره تصفیه می‌شود و به عنوان خوراک پالایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین توسعه فازهای پارس جنوبی باعث شده تولید نفت کوره ما کم شود. ما باید طرح‌های بهسازی پالایشگاه‌ها را نیز اجرایی کنیم که در مورد پالایشگاه آبادان در حال اجراست و قرارداد بهینه سازی نفت کوره پالایشگاه اصفهان هم امضا شده که ان‌شاءالله اجرایی خواهد شد.

زنگنه با تاکید بر ضرورت توسعه متوازن تولید قیر با هدف صادرات اضافه کرد: گوگرد در قیر مزیت است. ما باید اجازه دهیم مواد اولیه نفت کوره که قابل تبدیل به قیر است به قیر تبدیل و صادر شود. همچنین روی کشتی‌ها دستگاه پاک کننده قرار داده می‌شود که خروجی دود را تنظیم و آلودگی را کاهش می‌دهد. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰، ۳۰۰۰ کشتی به دستگاه پاک کننده مجهز شوند. این کار به مراتب اقتصادی‌تر است. راهکار دیگر هم مخلوط کردن نفت کوره است به این ترتیب که محصول گوگرد بالا با با محصول گوگرد پایین مخلوط کنیم تا به حد استاندارد برسد.

زنگنه خاطرنشان کرد: ما کارهایی که به عنوان سیاستگذار از دستمان بر می‌آمده انجام دادیم. مهمترین آنها مصوبه هیأت دولت در سال ۹۳ بود که مقرر شد اگر پالایشگاه‌ها ۳۰ درصد سود سالانه خود را صرف کیفی سازی محصولات خود کنند هم خوراک ارزان‌تر به آنها داده شود هم محصولات‌شان گران‌تر خریداری شود.

وزیر نفت درباره اقدامات این وزارتخانه برای استانداردسازی سوخت مصرفی نیز گفت: بهسازی پالایشگاه کشور نیازمند ۱۰ میلیارد دلار فاینانس است که در شرایط فعلی کشور برای ما نشدنی است. البته این کار از قبل در پالایشگاه آبادان انجام شده اما اینکه ما سوخت‌های مایع را به جز حمل و نقل از سطح شهر حذف کردیم خدمت بزرگی بوده و امروزه در شهرها بنزین با استاندارد یورو۴ و یورو۵ و گازوئیل با گوگرد پایین توزیع می‌شود و این قدمی در بهبود وضع محیط زیست است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *