تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 اکتبر 2021 - 22:43
کد خبر : 25714

پاشنه آشیل کارگزاران فناوری نبود بازار است

پاشنه آشیل کارگزاران فناوری نبود بازار است

 رئیس پارک علم‌وفناوری خراسان گفت: پاشنه آشیل فعالیت کارگزاران حوزه فناوری نبود بازار برای محصولات‌شان است. رضا قنبری در وبینار تجربه پارک علم و فناوری خراسان در حوزه توسعه بازار شرکت‌های فناور که شب گذشته، چهار آبان ماه، برگزار شد، اظهار کرد: اصلی‌ترین وظیفه پارک علم و فناوری بالا بردن سرعت فروش و افزایش کسب

پاشنه آشیل کارگزاران فناوری نبود بازار است

 رئیس پارک علم‌وفناوری خراسان گفت: پاشنه آشیل فعالیت کارگزاران حوزه فناوری نبود بازار برای محصولات‌شان است.

رضا قنبری در وبینار تجربه پارک علم و فناوری خراسان در حوزه توسعه بازار شرکت‌های فناور که شب گذشته، چهار آبان ماه، برگزار شد، اظهار کرد: اصلی‌ترین وظیفه پارک علم و فناوری بالا بردن سرعت فروش و افزایش کسب ثروت از طریق علم است. پارک را باید یک شرکت دید که خدماتی را در راستای توسعه بازار شرکت‌های عضو و همکار خود ارائه می‌کند. ما با مشتریان باید هم‌آفرینی کرده و فرهنگ سازمانی خود را ایجاد کنیم. ساختار سازمانی ما بایستی باعث محقق شدن هدفمان که منجر به افزایش سرعت کسب ثروت از علم است، بشود.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین تجربیات مثبت ما در همین راستا در سال‌های اخیر برگزاری کمپ نوآوری بود. با کمک این تجربه ما از یک ساختار وظیفه محور خود را به یک ساختار فرآیند محور نزدیک کردیم. در نتیجه مباحث طولانی مدتی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم بهتر است شرکت‌ها را از سمت بازار طبقه‌بندی کنیم. در این زمینه نیز مشکلاتی وجود داشت که با رفع آن‌ به این نتیجه رسیدیم که باید پردیس‌های تخصصی سمت بازار با توجه به بضاعت تیم‌های حل مساله ایجاد شود. با توجه به اینکه شرکت‌ها بیشتر در چه حوزه‌ای پیشران است، پردیس‌ها را چیدیم. اگر تعداد شرکت‌ها، مشتریان آن‌ و تعداد افرادی که در فرهنگ نوآوری هستند، بالا رود، سیستم دچار پیچیدگی‌های خاص خود می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: در پارک خراسان ۳۷۰ شرکت دانش‌بنیان حضور دارد که ۱۴۰ شرکت در مرحله رشد مقدماتی قرار دارد که درآمدی نداشته و ما به آن‌ها سرمایه تزریق می‌کنیم. ما با توسعه بازارهای جانبی برای کارگزاران سعی می‌کنیم تا آن‌ها را زنده نگهداریم. همه این مباحث در فرهنگ سازمانی اجرا می‌شود. مهم‌ترین کار یک مدیر این است که اصول سازمانی را پیدا کرده و سپس بر اساس آن فرهنگ سازمانی را شکل دهد. بزرگترین مساله‌ای که موجب تغییر فرهنگ سازمانی شد، برگزاری جلسات مفصل و طراحی مدل کسب‌وکار پارک علم و فناوری بود. تمام کارشناسان پارک بایستی در موفقیت پارک خود را سهیم بدانند و موفقیت پارک بایستی به سفره این افراد کمک کند.

اکبر امینی، معاون حمایت و پشتیبانی فناوری پارک علم و فناوری خراسان نیز در ادامه این نشست بیان کرد: یکی از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین ماموریت‌های پارک‌های علم و فناوری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است. تنها تفاوت بارز پارک‌های علم و فناوری با شهرهای صنعتی و سایر فعالان اقتصادی در حوزه علم، دانش و تاثیر آن بر اقتصاد است. پارک‌های علم و فناوری از زمان تاسیس با این سیاست ایجاد شد که بتواند با استفاده از دستاوردهای علمی باعث رونق اقتصادی شود.

پارک خراسان یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های کشور است

وی تصریح کرد: مهم‌ترین موضوع در حوزه تجاری سازی فناوری‌ها موضوع شناخت بازار و جایگاه آن است. تفاوت عمده‌ای که بازار فناوری نسبت به بازارهای عادی دارد، در این است که برخی از این بازارها ناشناخته است. افرادی که می‌خواهند به بازار فناوری ورود پیدا کنند، بایستی بازار مناسب را برای محصول خود پیدا و آن را در بازار نهادینه کند. مورد مهم‌تر نیز ایجاد نیاز به محصول در بازار است. پارک خراسان یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های کشور است که در اوایل دهه ۸۰ شروع به کار کرد. این پارک در زمان شروع فعالیت حدود ۲۰ سال سابقه پژوهشی تحت نظر سازمان پژوهش‌ها داشت.

حسینیان نژاد، رئیس اداره توسعه بازار و پروژه‌ها پارک علم و فناوری خراسان هم در ادامه اظهار کرد: با توجه به تنوعی که در حوزه‌های تخصصی وجود دارد، رسیدگی به درخواست‌های مختلف آن‌ نیز پیچیدگی خاص خود را دارد. در این مورد خدمات به ۲ دسته خدمات عمومی و تخصصی تقسیم می‌شود. برخی از این خدمات در حوزه‌های مختلف شرکت‌ها مشترک است اما برخی دیگر از خدمات خاص حوزه مشخصی است. در زمینه جنس مورد نیاز مشتریان نیز با تنوع روبه‌رو هستیم. شرکت‌های دانش‌بنیان همه نوع مشتری دارند. با توجه به تجربه‌ای که در سال‌های اخیر کسب شده، در زمینه B۲B و B۲G موفق‌تر عمل می‌کنیم.

وی گفت: مشکلاتی نیز در زمینه پراکندگی اقدامات میان بخش‌های مختلف توسعه بازار پارک که شامل روابط عمومی، مراکز رشد، حوزه ریاست و… می‌شود، وجود دارد. توسعه بازار شرکت‌های خاص مربوط به یک واحد نبوده بلکه نیازمند طی شدن یک فرایند است. در این حوزه طی یک سال گذشته اقدامات را به تفکیک حوزه‌ها مرتب کرده و در گام بعد با ارزیابی عملکرد واحدها این چرخه کامل می‌شود. در حوزه حمایت از توسعه بازار تفاوت‌های بسیاری در قوانین وجود دارد. در حال تلاش برای مرتب کردن این قوانین هستیم تا شرکت‌ها و کارفرمایان در میان این قوانین مختلف سردرگم نشوند. تقویت و آموزش بخش خصوصی به صورت تخصصی یکی از رسالت‌های پارک است.

رئیس اداره توسعه بازار و پروژه‌های پارک علم و فناوری خراسان افزود: در توسعه بازار موضوع بین‌الملل همواره مطرح است. یکسری مشکلاتی در زمینه شفاف شدن این مسیر نیز پیش‌روی ما قرار دارد که به عنوان اولویت دوم در حال برنامه‌ریزی در این خصوص نیز هستیم. کلیه خدمات ما در ۲ بخش کاهش هزینه‌های شرکت و افزایش فروش آن‌ها قرار دارد. اغلب خدمات فروش از جنس تسهیل‌گری‌هایی در زمینه مالکیت فکری و تببین‌گری‌هاست که در حوزه بازرگانی شرکت‌ها و قراردادهای تجاری خدماتی ارائه می‌شود. خروجی که در نهایت از پارک‌ها انتظار می‌رود، آمار فروش شرکت‌هاست. هر چه بر خدمات مستقیم کار شود، افزایش فروش بیشتر می‌شود. یک گام موثر آگاهی بخشی به شرکت‌ها بود. فعالیت در زمینه پوشش ریسک قراردادها کمک مستقیم و موثری است.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.