پرهیز از قطبی سازی و پیگیری مطالبات، اصلی ترین وظایف رسانهها در مواقع بحران
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که در سیل اخیر در بخش پیش از بحران ضعیف عمل کرده ایم از تعطیلی روزنامهها در تعطیلات نوروز و نیز نگاه کارمندی به حرفه خبرنگاری انتقاد کرد و گفت: در سیل اخیر، در همه جای کشور غافلگیری وجود داشت و مردم و مسؤولان احتما وقوع سیل را باور نمیکردند.
به گزارش ایسنا، علی احمدی در نشست تغییرات اقلیمی و رسانهها با تاکید بر سیل فروردین ۹۸ که امروز از سوی کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو و پژوهشکده ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد؛ با اشاره به این که در رابطه با عوامل بروز سیلاب رویکرد تقدیرگرایانه عامل انسانی زیرساخت و عوامل طبیعی وجود دارد یادآور شد: در این میان نقش رسانهها مهم است چرا که آنها میتوانند تغییرات بالقوه را شناسایی کنند و موجب مشارکت مردم در تغییرات مثبت بشوند. این در حالی است که سیل اخیر نشان میدهد در بخش پیش از بحران ضعیفتر از سایر بخشها عمل کرده ایم.
وی با اشاره به این که سازمان هواشناسی ۲۵ اسفند سال گذشته بارشها را تا ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت پیش بینی کرده بود اما حساسیت مردم و مسؤولان نسبت به آن زیاد نبوده است ادامه داد: در آن تاریخ سازمان هواشناسی هشداری مبنی بر سیلابی شدن مسیلها و احتمال آب گرفتگی معابر داد ضمن این که امکان جاری شدن سیلاب در استانهای گلستان و مازندران زیرنویس شبکه خبر بود.
احمدی یکی از عوامل جدی گرفته نشدن هشدارها را تعطیلی روزنامهها دانست و تاکید کرد که نمیتوان نسبت به کار حرفهای در رسانه نگاه کارمندی داشت. واقعیت این بود که رسانهها، مسئولان و مردم احتمال وقوع سیل را باور نمیکردند و اولین خبر ۲۹ اسفند مخابره شد این در حالی است که تلویزیون (شبکه خبر) نیز با تأخیر وارد عمل شد و به طور جدی از روز دوم فروردین شروع به کار در این عرصه کرد.
وی تصریح کرد: رسانهها و مسؤلین برای بحران آماده نیستند در حالی که اگر فضای اطلاع رسانی بهتری وجود داشت کمک بهتری به مدیریت بحران صورت میگرفت. خبرهای منفی فضای مجازی در مواقع بحرانی زیاد میشود در حالی که سواد رسانهای مردم پایین است.
وی در همین زمینه در اطلاع رسانی همراه با آرامش بخشی تاکید کرد و گفت: هر خبری را میتوان منتشر کرد اما نگران کردن مردم کار درستی نیست و باید مدیریت بحران صورت گیرد.
وی نظارت ومطالبه گری را از جمله وظایف مهم رسانه در مواقع بحران برشمرد و اظهار کرد: رسانه باید ضمن دوری گزینی از فضای مجازی و پرهیز از قطبی سازی به گزارش نیازهای واقعی مردم بپردازد. همچنین بعد از بحران، انتشار اخبار مثبت فرهنگ سازی برای مشارکت مردم، گزارش تحلیلی از مناطق بحران زده و نیز پیگیری منظم وعدههای مسؤولان ضروری است.
احمدی در پایان ضمن ارائه چند پیشنهاد به مسؤولان تعیین سخنگوی واحد، فرماندهی واحد در بحران، حضور در میان مردم، دقت در تصمیم گیریها و انتخاب افراد در شرایط بحرانی، شناسایی نیازها و اقدام بعد از آن و نیز نداشتن نگاه فصلی و مقطعی به بحران را ضروری دانست.
بررسی ابعاد اجتماعی و روانی سیلابها به زودی در دانشگاه تهران
هادی خانیکی رئیس کرسی ارتباطات علم و فناروی یونسکو و استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در دقایق پایانی این نشست حضور پیدا کرد و در سخنان کوتاهی گفت: همانطور که کل جامعه نسبت به سیل اخیر حساس شدند دانشگاهها هم باید به حد توان خود به این مسئله ورود پیدا کندو نشست حال حاضر تنها نشست ما در این رابطه نخواهد بود.
وی افزود: یکشنبه آینده انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات در دانشگاه تهران نیز در نشستی به ابعاد اجتماعی و روانی سیلابها خواهد پرداخت. سیل اخیر اتفاق بزرگی است که میتوان گفت حداقل در چند دهه اخیر حادثه طبیعی به این ابعاد در کشور رخ نداده و با توجه به موضوعاتی همچون خلأ ارتباطی و سایر مسائل فرهنگی و ارتباطی که در این زمینه وجود داشته میتوانند موضوع مطالعه محققان و دانشجویان قرار گیرد.
انتهای پیام