پرواز بیوقفه جت “هوندا” بر فراز قاره آمریکا!
شرکت ژاپنی “هوندا” ادعا میکند که نسل بعدی جتهایش با افزایش برد چشمگیر قادر خواهند بود بدون توقف در سراسر قاره آمریکا به پرواز درآیند.
به نقل از نیو اطلس، بخش توسعه هوایی شرکت “هوندا” این هفته در نمایشگاه و کنوانسیون و نمایشگاه هوانوردی تجاری NBAA ۲۰۲۱ در لاس وگاس آمریکا از مدل مفهومی جت جدید خود موسوم به “هوندا جت ۲۶۰۰”(HondaJet ۲۶۰۰) رونمایی کرد.
این طرح مفهومی به عنوان یک جت تجاری سبک نسل جدید معرفی شد که اولین هواپیمای بدون سرنشینی است که میتواند بیوقفه در سراسر قاره آمریکا پرواز کند.
“هوندا جت” در سال ۱۹۹۷ معرفی شد و ۱۵۰ فروند از جتهای این شرکت تا سال ۲۰۲۰ به مشتریان تحویل داده شدند و شرکت “هوندا” طراحی اصلی این مفهوم را در طول سالیان تغییر داده است. جدیدترین “هوندا جت” اکنون بسیار شبیه به نسخههای قبلی خود است، اگرچه حدود ۱۰ فوت بلندتر است، طول بالهای بیشتری دارد، دو برابر فضای بیشتری برای حمل بار و چمدان دارد و برد آن نیز تقریباً دو برابر شده است.
مدل “۲۶۰۰” مانند هوندا جتهای قبلی دارای بدنه کامپوزیت، موتورهای تعبیه شده روی بالها و فناوری NLF بر روی بالها و دماغه است. اگرچه جزئیات بیشتری در مورد موتورها و سایر ارتقاهای این “هوندا جت” منتشر نشده است، اما “هوندا” میگوید، برد این جت جدید ۴۸۶۱ کیلومتر است و قادر است با سرعت ۸۳۳ کیلومتر در ساعت تا ارتفاع ۱۴ کیلومتری پرواز کند. مصرف سوخت آن نسبت به یک جت متوسط ۴۰ درصد بهینه شده است و ۲۰ درصد آلایندگی کمتری نسبت به یک جت سبک معمولی تولید میکند.
داخل آن فضای کافی برای نشستن حداکثر ۱۰ سرنشین به علاوه یک خلبان وجود دارد و کابین آن نیز دارای سه فضای متفاوت است. اگرچه کابین خلبان دارای جایگاه کمک خلبان است، اما این هواپیما میتواند با تنها یک خلبان و به لطف سیستمهای خودکار پیشرفته پرواز کند.
“میچیماسا فوجینو” رئیس و مدیرعامل شرکت هوایی “هوندا” میگوید: ما طی پنج سال گذشته “هوندا جت الایت”(HondaJet Elite) و سپس “الایت اس”(Elite S) را معرفی کردیم تا طراحی اولیه هوندا جتها را بیشتر ارتقا دهیم. در حال حاضر نیز از یک مفهوم جدید رونمایی کردهایم. با “HondaJet ۲۶۰۰” که پروازهای بین قارهای کارآمد را ممکن میکند، سطح جدیدی از راحتی و ظرفیت کابین ارائه خواهد شد و انتشار کربن نیز به میزان قابل توجهی کاهش مییابد. ما در واقع در حال معرفی نسل جدیدی از جتهای تجاری به دنیا هستیم.
منبع: ايسنا
این طرح مفهومی به عنوان یک جت تجاری سبک نسل جدید معرفی شد که اولین هواپیمای بدون سرنشینی است که میتواند بیوقفه در سراسر قاره آمریکا پرواز کند.
“هوندا جت” در سال ۱۹۹۷ معرفی شد و ۱۵۰ فروند از جتهای این شرکت تا سال ۲۰۲۰ به مشتریان تحویل داده شدند و شرکت “هوندا” طراحی اصلی این مفهوم را در طول سالیان تغییر داده است. جدیدترین “هوندا جت” اکنون بسیار شبیه به نسخههای قبلی خود است، اگرچه حدود ۱۰ فوت بلندتر است، طول بالهای بیشتری دارد، دو برابر فضای بیشتری برای حمل بار و چمدان دارد و برد آن نیز تقریباً دو برابر شده است.
مدل “۲۶۰۰” مانند هوندا جتهای قبلی دارای بدنه کامپوزیت، موتورهای تعبیه شده روی بالها و فناوری NLF بر روی بالها و دماغه است. اگرچه جزئیات بیشتری در مورد موتورها و سایر ارتقاهای این “هوندا جت” منتشر نشده است، اما “هوندا” میگوید، برد این جت جدید ۴۸۶۱ کیلومتر است و قادر است با سرعت ۸۳۳ کیلومتر در ساعت تا ارتفاع ۱۴ کیلومتری پرواز کند. مصرف سوخت آن نسبت به یک جت متوسط ۴۰ درصد بهینه شده است و ۲۰ درصد آلایندگی کمتری نسبت به یک جت سبک معمولی تولید میکند.
داخل آن فضای کافی برای نشستن حداکثر ۱۰ سرنشین به علاوه یک خلبان وجود دارد و کابین آن نیز دارای سه فضای متفاوت است. اگرچه کابین خلبان دارای جایگاه کمک خلبان است، اما این هواپیما میتواند با تنها یک خلبان و به لطف سیستمهای خودکار پیشرفته پرواز کند.
“میچیماسا فوجینو” رئیس و مدیرعامل شرکت هوایی “هوندا” میگوید: ما طی پنج سال گذشته “هوندا جت الایت”(HondaJet Elite) و سپس “الایت اس”(Elite S) را معرفی کردیم تا طراحی اولیه هوندا جتها را بیشتر ارتقا دهیم. در حال حاضر نیز از یک مفهوم جدید رونمایی کردهایم. با “HondaJet ۲۶۰۰” که پروازهای بین قارهای کارآمد را ممکن میکند، سطح جدیدی از راحتی و ظرفیت کابین ارائه خواهد شد و انتشار کربن نیز به میزان قابل توجهی کاهش مییابد. ما در واقع در حال معرفی نسل جدیدی از جتهای تجاری به دنیا هستیم.
منبع: ايسنا