پیام امام علی(ع) به حاکمان امروز جامعه اسلامی
ایسنا/قم یک کارشناس مذهبی گفت: امیرالمومنین در نامه ۴۱ با یکی از پسر عموهای خود که اختلاس کرده بود به شدت برخورد میکند و میگوید: تو نزد من از همه موثق تر بودی؛ اما بیتالمال را اختلاس کردی و به حجاز رفتی، به خدا سوگند اگر بیتالمال رابر نگردانی و خدا مرا به تو مسلط کند باشمشیری تو را میکشم که به هرکسی زدم مستقیم به جهنم رفته است و به خدا قسم اگر حسن وحسین هم این کار را کرده بودند سستی نمیکردم و باطل را از بین میبردم.
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی در گفتوگو با ایسنا با تاکید بر اینکه حکومت و ولایت یک امانت الهی است و مردم باید دقت کنند که این امانت به اهل اش سپرده شود، عنوان کرد: حضرت علی(ع) فرمودند اگر من با این قدرت و حکومت نتوانم حق مظلومی را از ظالمی بگیرم و عدالتی را اجرا کنم برای من از عطسه بز پست تر است.
وی ادامه داد: حضرت علی (ع) ویژگی های زیادی برای حاکم اسلامی برشمرده اند که یکی از مهم ترین آنها دلسوز، در خدمت مردم بودن و دوری از تجملگرایی است.
وی افزود: حضرت علی(ع) بعد از آن که متوجه شد عثمان بن حنیف، فرماندار بصره، در میهمانی جمعی (از مرفهین) اهل بصره که در آن فقرا را راه نمی دادند، شرکت کرده است او را سرزنش می کند و می گوید: هر مامومی، امامی دارد و آن گاه زندگی خودش را به عنوان امام برای او شرح می دهد که چگونه به دو جامه کهنه و دو قرص نان جو اکتفا کرده و ثروتی نیز برای خود نیندوخته است و میفرماید: سوگند به خدا من از دنیای شما طلا و نقره ای نیندوخته و از غنیمت های آن چیزی ذخیره نکرده ام و تأکید میکند: من انتظار ندارم که همچون من زندگی کنی. انتظار من این است که ساده زیستی و تقوا و پرهیزکاری را فراموش نکنی.
حجت الاسلام و المسلمین محمدی اظهار کرد: ساده زیستی و پرهیز از تجملگرایی یکی از مهمترین محورهای فرمایشات حضرت علی(ع) نسبت به خصوصیات حاکم اسلامی است و اگر حاکم اسلامی تجملگرا شد به درد حکومت اسلامی نمی خورد ودر بهترین حالت یک بوروکرات است.
وی باتاکید بر اینکه خطبه ۴۵ نهج البلاغه حرف های بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: اگر ما واقعا حضرت علی(ع) را امام خود میدانیم باید دنبال رو آن باشیم؛ زیرا وقتی یک امام جماعت به رکوع می رود ماموم نیز باید به رکوع برود و اگر نرود جماعت باطل میشود.
وی با اشاره به اینکه دومین مطلبی که حضرت علی(ع) به آن تاکید دارند حفظ بیت المال است، تصریح کرد: حضرت علی(ع) در نامه ۴۳ نهج البلاغه خطاب به مصقلة بن هبیره شیبانی از حاکمان او که رانت خواری کرده بوده، فرمود: از تو خبری به من رسیده که بیت المال را بین اعراب قوم خودت که به تو رای داده اند تقسیم کرده ای، سوگند به خداوند که اگر این سخن راست باشد، از ارج خود در نزد من فرو کاسته ای و سقوط کرده ای.
این کارشناس مذهبی افزود: امیرالمومنین در نامه ۴۱ با یکی از پسر عموهای خود که اختلاس کرده بود به شدت برخورد میکند و میگوید: تو نزد من از همه موثق تر بودی؛ اما بیتالمال را اختلاس کردی و به حجاز رفتی، به خدا سوگند اگر بیتالمال رابر نگردانی و خدا مرا به تو مسلط کند باشمشیری تو را میکشم که به هرکسی زدم مستقیم به جهنم رفته است و به خدا قسم اگر حسن وحسین هم این کار را کرده بودند سستی نمیکردم و باطل را از بین میبردم.
وی با بیان اینکه این اختلاس ها که گاهی رخ میدهد نشان دهنده این است که ما از فرمایشات حضرت علی(ع) بسیار دور شده ایم، عنوان کرد: خطبه سه نهج البلاغه از سیاسی ترین خطبه های حضرت علی(ع) است که در آن حق حاکم بر مردم و هم حق مردم را بر حاکم بیان کرده است.
استاد حوزه بیان کرد: امام علی (ع) در این خطبه بیان می کند که حق شما بر من این است که شما را تعلیم دهم تا نادان نباشید و از بیت المال شما دفاع کنم و حق من بر شما نیز این است که ناصح و خیر خواه باشید و زمانی که شما را فرا خواندم پاسخ دهید و به عهد و بیعتی که با من بستید وفا دار باشید.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: در عهدنامه ۵۳ نهج البلاغه نیز حضرت علی(ع) خطاب به مالک اشتر همه خصوصیتی که اجزای حکومت اعم از قوه مجریه، قضائیه، مقننه باید باشد را بیان کرده است.
وی بااشاره به اینکه اگر حاکم فاسد شد مردم باید در مقابل آن بیاستند؛ زیرا به درد نظام اسلامی نمی خورد و طاغوت بوده وجنگیدن با طاغوت واجب است؛ بیان کرد: نظام اسلامی ویژگی هایی دارد که اگر یکی از حکام به خصوص آنهایی که در رده های بالاتر (مانند روئسا قوا) هستند استانداردها را از دست بدهند دیگر رئیس جمهور و یا رئیس قوه قضائیه نظام اسلامی نیستند.
انتهای پیام
منبع:ایسنا