«پیشگیری و کنترل رفتارهای پرخطر دانش آموزان» از اولویتهای وزارت آموزش و پرورش است
سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی، پیشگیری و کنترل رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی دانش آموزان را از اولویت های وزارت آموزش و پرورش دانست.
به گزارش ایسنا، حسن شربت دار اظهار کرد: پیشگیری و کنترل رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی در جمعیت دانشآموزی، از اولویت های وزارت آموزش و پرورش و معاونت پرورشی و فرهنگی است.
وی ادامه داد: یکی از برنامه هایی که به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی ارائه شد «طرح ملی نماد» است. خط ملی «نماد» (به شماره ۱۵۷۰) به عنوان یکی از پیوستهای برنامه ملی «نماد»، اکنون در سراسر کشور فعال شده است. این خط دارای سه بخش راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی است که دانشآموزان، مدارس و خانوادهها میتوانند با این شماره تماس بگیرند و مشاوره های لازم را به صورت رایگان دریافت کنند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، شربت دار افزود: تماسها با خط ملی «نماد» به طور کلی شامل سه دسته هستند؛ راهنمایی در مورد مشکلات تحصیلی دانش آموزان، مشاوره در مورد مشکلات مربوط به بهداشت روان دانش آموزان و کمک در مورد فوریتهای روانی اجتماعی دانشآموزان. از طریق این خط روزانه البته به غیر از روزهای تعطیل کارشناسان هستهها و مراکز مشاوره آموزش و پرورش، با تخصصهای مختلف مشاوره و مددکاری اجتماعی از ساعت 8 تا 20 آماده ارائه خدمت تخصصی هستند و به تماسها پاسخ میدهند.
سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی به سایر خدمات به پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان اشاره و خاطرنشان کرد: در مدارسی که امکان حضور مشاور به هر دلیلی وجود ندارد ساز وکار پیام مشاور پیش بینی شده است که در این طرح، مشاوران مراکز و هسته های مشاوره آموزش و پرورش بر اساس سیاستهای اعلام شده و با درک نیازهای روانشناختی دانشآموزان و اولیا، ضمن اولویت بندی محتواهای ارسالی، مراتب را به فوریت در اختیار دانشآموزان و اولیا به طور مستمر قرار خواهند داد.
وی افزود: صدای مشاور از سایر فعالیت های معاونت پرورشی و فرهنگی در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان است. لذا با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، لزوم پیگیری و کاهش آسیبهای روانی و اجتماعی این بحران در سطح کشور بیش از پیش احساس میشود. بر این اساس با اتخاذ تصمیم برای ایجاد پایگاههای مشاوره در قالب صدای مشاوره، متخصصان امر روانشناسی به صورت حضوری و غیر حضوری در سطح کشور مشغول همکاری هستند و از طریق ارتباط مستمر با مدیران مدارس و معرفی خود به عنوان عضو تخصصی هسته به این کار مهم اقدام می کنند.
شربت دار به طرح «همدل» اشاره کرد و گفت: در این طرح، مشاوران مدارس به طور مستمر با دانش آموزان و اولیا آنان تماس میگیرند و در جریان مسائل تحصیلی، روانشناختی و تربیتی دانش آموزان قرار میگیرند و رهنمودهای لازم را ارائه می کنند.
منبع: ايسنا