پیش بینی ظرفیت ۲۰۰ هزار تنی سیلوی غلات در بندرانزلی
ایسنا/گیلان مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: در سال جاری حدود ۱۰۰ هزار تن به ظرفیت فعلی بندر الحاق کردیم و امیدواریم در سال آینده ظرفیت غلات بندرانزلی به ۲۰۰ هزار تن برسد.
حمیدرضا آبایی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی درخصوص توسعه زیرساختهای بنادر استان گیلان انجام شد، اظهار کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در بندر آستارا و انزلی حدود ۱۵ میلیون تن ظرفیت عملکردی میتوانیم داشته باشیم.
وی افزود: این ظرفیت ها با توجه به ساخت سه پست اسکله در بندرانزلی به عنوان جنرال کارگو و کالاهای عمومی، یک پست اسکله غلاتی و دو پست دلفین نفتی ظرفیت حمل مواد فله ای خشک و مواد فله ای مایع را افزایش داده و این ظرفیت شرایطی را فراهم کرده که بتوانیم در بندرانزلی همه نوع کالا و کشتی را پذیرش کنیم.
آبایی تصریح کرد: در بندر آستارا نیز با توجه به عمق مناسب که در بندر اتفاق افتاده و ساخت دو پست اسکله توسط بخش خصوصی تقریبا در سال به دو میلیون تن ظرفیت عملکردی می توانیم برسیم که با طرح های جامع و توسعه ای که برای آن بندر در نظر گرفتیم این امر قابلیت افزایش میتواند داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه به دنبال استفاده بهینه از ظرفیت بنادر استان هستیم، تصریح کرد: بندرانزلی ۱۰ پست اسکله قدیم داشت که چهار پست اسکله بتنی و دو پست دلفین به این ظرفیت اضافه شده که در حال حاضر بندرانزلی ۱۷ پست اسکله دارد و یکی از اسکله ها نیز به صورت خدماتی مورد استفاده قرار دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اهمیت دریا و بندر در اقتصاد کشور تاکید کرد: مسلما آن چیزی که همیشه شعار سازمان بنادر بوده و شاید در کشور به عنوان یک اصل پذیرفته شده این است که دریا، محور توسعه است و برای اینکه بتوانیم دریا را محور توسعه پایدار کشور قلمداد کنیم باید حمل و نقل دریایی و تجارت دریایی را مد نظر قرار دهیم.
آبایی، با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۸۰ درصد تجارت کشور از دریا و با استفاده از کالاهای دریابرد اتفاق می افتد، گفت: مسلما بنادر به عنوان درگاه اصلی برای انتقال سایر شقوق حمل و نقل دریایی نقش بسیار مهمی ایفا می کند.
وی با تاکید بر اینکه بنادر به عنوان اساس و شالوده اصلی در افزایش تجارت هر کشور نقش آفرینی می کند و لذا حمل و نقل دریایی بسیار مهم است، افزود: در حجم بالا و زمان مشخص و معلوم با هزینه کمتر میتوان جابجایی کالا را شاهد بود؛ همچنین با استفاده از امکانات حمل و نقل دریایی و کشتی های بزرگ می توانیم بار بیشتری در بنادر جابجا کنیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: در گذشته بندرانزلی بندر آهن آلاتی بوده ولی طی چند سال اخیر واردات این محصول کمتر شده و جای خود را به واردات غلات داده است.
آبایی تصریح کرد: با هماهنگی انجام شده با استفاده از اعمال قوانین مناطق آزاد تجاری صنعتی در ۱۶۰ هکتار از محدوده بندرانزلی توانستیم با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی نسبت به ساخت انبارهای مسقف و انبارهای مکانیزه غلات و سیلوهای غلات اقدام کنیم که خوشبختانه این نوید را برای عملکرد بهتر درخصوص تخلیه و بارگیری غلات و کالاهای اساسی در کشور داشته باشیم.
وی افزود: در سال جاری حدود ۱۰۰ هزار تن به ظرفیت فعلی بندر الحاق کردیم و با استفاده از این ظرفیت ایجاد شده بندرانزلی توانست به تقریبا ۱۲۰ هزار تن ظرفیت در جای سیلو برسد.
آبایی تاکید کرد: در حال ساخت حدود ۸۰ هزار تن ظرفیت جدید غلات هستیم که امیدواریم در سال آینده ظرفیت غلات بندرانزلی به ۲۰۰ هزار تن برسد که با استفاده از این ظرفیت نگهداشت کالاهای اساسی و غلات را در سیلوها شاهد خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه حدود ۷۳ هزار مترمربع انبار سرپوشیده در محوطه بندرانزلی وجود دارد، افزود: حدود ۳۸ هزار مترمربع از این انبارها قدیمی بودند و تقریبا نصف این میزان هم انبارهای جدید که کاملا اصول بهداشتی و نگهداری غلات در آن رعایت شده احداث شده که از این ظرفیت برای افزایش راندمان بندر بهره ببریم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: با هماهنگی بخش خصوصی و اپراتور بندر نسبت به جذب بار و تخلیه و بارگیری مناسب غلات اقدام شد که این باعث شد بندرانزلی سهم خود را از دریای خزر پس بگیرد و با یک روند افزایشی نسبت به تخلیه و بارگیری و انبارش غلات که سهم تقریبا ۷۰ درصدی از واردات کالای کشور را به خود اختصاص داده از این سهم بتواند استفاده کند.
آبایی، با بیان اینکه هرچند ما نیاز داریم ظرفیتهای خود را افزایش دهیم، تاکید کرد: با رکورد یک و نیم میلیون تن که امسال در بندرانزلی خواهیم زد امیدوارم برای آینده نزدیک بندرانزلی را به جایگاه واقعی خود برسانیم.
وی با تاکید بر اینکه باید در سایر شقوق نیز فعالیت کنیم، افزود: از همه مهمتر اینکه بتوانیم علاوه بر کالاهای فله ای خشک درخصوص فله ای مایع که با ایجاد دو پست دلفین نفتی و انتقال مواد حاصل از تخلیه در خارج از محدوده بندر که این انتقال با استفاده از خطوط لوله تقریبا نهایی شده بتوانیم ظرفیت زیادی در بندرانزلی فراهم کنیم و با شرایطی که فراهم می شود برای ترانزیت و حتی صادرات مواد نفتی بتوانیم از این شرایط استفاده کنیم.
آبایی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم در توسعه صادرات نقش آفرینی کنیم نیاز داریم تمام امکانات خود را به سمتی ببریم که صادرکننده ها بتوانند با کمترین هزینه و صرف زمان کمتر و دغدغه کمتر کالاهای صادراتی خود را به کشورهای هدف منتقل کنند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، با اشاره به استفاده از ظرفیت کشتی رورو، گفت: به دلیل مشکلاتی که در مرزهای زمینی کشورهای همسایه و کشورهای هدف به وجود آمد از این روش استفاده کردیم که بتوانیم کالاهای صادراتی به کشورهای قزاقستان و روسیه را با استفاده از کامیون هایی که حامل کالاهای صادراتی هستند به صورت مستقیم با کشتی به آن کشورها مخصوصا روسیه و قزاقستان منتقل کنیم.
وی به مزیت صادرات کالا با کشتی اشاره و تاکید کرد: این اقدام چند مزیت دارد، از جمله سوخت کمتری مصرف می کند، رانندگان خستگی کمتری دارند، مشکلات جادهها و تصادفات جاده کاهش پیدا میکند و از همه مهمتر هزینه انتقال کالاهای صادراتی کاهش پیدا میکند.
آبایی خاطرنشان کرد: برای روسیه هم در حال رایزنی هستیم که بتوانیم از این شرایط استفاده کنیم و امیدواریم شرایطی فراهم شود که رانندگان ما در کمال آرامش با هزینه کمتر کالاهای صادراتی را به صورت بهتر و در زمان کوتاه تر به مقصد برسانند که این نوید این را می دهد که توسعه زیرساختهای بندرانزلی باعث میشود توسعه صادرات را در استان و کشور شاهد باشیم.
انتهای پیام
منبع:ایسنا