تاریخ انتشار : یکشنبه 26 دسامبر 2021 - 18:34
کد خبر : 176933

چرخه آب و سازگاری آن با تغییر اقلیم

چرخه آب و سازگاری آن با تغییر اقلیم

ایسنا/خراسان رضوی دبیر علمی هشتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران گفت: رویکرد اصلی هشتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران، چرخه آب و اکولوژی برای سازگاری در مناطق خشک و پایدار با تاکید بر شرایط تغییر اقلیم بود. ابوالفضل مساعدی روز گذشته در اختتامیه  هشتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران و نوزدهمین کنفرانس ملی هیدرولیک

چرخه آب و سازگاری آن با تغییر اقلیم

ایسنا/خراسان رضوی دبیر علمی هشتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران گفت: رویکرد اصلی هشتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران، چرخه آب و اکولوژی برای سازگاری در مناطق خشک و پایدار با تاکید بر شرایط تغییر اقلیم بود.

ابوالفضل مساعدی روز گذشته در اختتامیه  هشتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران و نوزدهمین کنفرانس ملی هیدرولیک که در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: رویداد ملی آب مشهد۱۳۹۹ با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا به صورت نیمه حضوری و مجازی برگزار شد. این اولین تجربه برگزاری  چندین همایش به صورت نیمه حضوری و مجازی بوده است. فراخوان این رویداد که به صورت همزمان نوزدهمین کنفرانس ملی هیدرولیک،  هشتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران، سومین جشنواره فناوری‌های نوین آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست و همایش ملی کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف در کشاورزی مناطق خشک را شامل می‌شد منتشر شد. از اول شهریور ماه در دو بازه تمدیدو مقاله‌ها دریافت شد.

وی افزود: با همفکری میان انجمن علوم و مهندسی آب ایران، دانشگاه فردوسی مشهد و اعضاء کمیته علمی محورهای اصلی همایش مشخص شد. رویکرد اصلی کنفرانس چرخه آب و اکولوژی برای سازگاری در مناطق خشک و پایدار با تاکید بر  شرایط تغییر اقلیم بود. در این کنفرانس بیشتر از پرداختن به مقالات هدف، گردهمایی متخصصان بزرگ کشور در حوزه آب و استفاده اعضا از نظرات یکدیگر بود.

دبیر علمی هشتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: هشت سخنران مدعو در این کنفرانس به سخنرانی در حوزه‌های مختلف پرداختند. در بخش کارگاه‌ها نیز در حوزه مدلسازی هیدرولوژیکی هشت کارگاه وجود دارد که بعضی از آن‌ها ۲۹ بهمن ماه برگزار خواهد شد. همچنین ۶ نشست نیز برگزار خواهد شد و این نشست‌ها نتایج کاربردی خواهد داشت.

وی ادامه داد: بر اساس فراخوان، ۳۱۶ مقاله دریافت شد که از این تعداد ۱۵۷ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.  ۵۵ مقاله به صورت شفاهی و ۱۰۲مقاله به صورت پوستری مورد تایید قرار گرفتند. کمیته علمی متشکل از ۵۲ نفر از ۲۰ دانشگاه، مرکز پژوهشی، مرکز اجرایی و انجمن‌های علمی  و… مرتبط با موضوع آب بود. تعداد داوران این همایش  ۲۶۳ نفر بوده که تقریبا تمام مقالات با ۳ داور ارزیابی شده است.

مساعدی در معرفی داوران برتر این کنفرانس اظهار کرد: دکتر رضا کراچیان از دانشگاه تهران، دکتر رئوف مصطفی زاده از دانشگاه محقق اردبیلی و دکتر محمود فغفور مغربی از داوران برتر این همایش هستند.

دکتر علی نقی ضیایی، دبیر علمی نوزدهمین کنفرانس ملی هیدرولیک در ادامه این اختتامیه اظهار کرد: همایش هیدرولیک در مشهد و با افتخار در دانشگاه فردوسی برگزار شد. موضوع اصلی این همایش بر روی هیدرولیک خشک رودها و رودخانه‌های فصلی و سازه‌های وابسته بود. این مساله یکی از مسائل اصلی در شرق کشور است. برای این همایش۱۲محور در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در این همایش ۲۴۰ مقاله پذیرفته شد که از این تعداد ۸۰ مقاله به صورت شفاهی و بقیه مقالات به صورت پوستری مورد تایید قرار گرفت. چهار نشست در این همایش برگزار شد. یکی از این نشست‌ها موضوع هیدرومتری در رودخانه‌های خشک و فصلی بود و هم اندیشی خوبی در آن انجام شد. داوری مقالات  توسط جمع بزرگی از اصحاب پژوهش و تحقیق صورت گرفت. برای هر مقاله بیش از یک نفر داوری انجام شد. در پایان این همایش و جلسه افتتاحیه در زمینه مقالات برتر، ۱۰درصد مقالات شفاهی به عنوان مقالات برتر انتخاب شدند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها