کلام حضرت علی(ع) مغفول مانده است
یک خطیب دینی با بیان اینکه کلام امیرالمومنین(ع) هم در عصر خود و هم عصر حاضر مغفول مانده است، گفت: هر روز در مساجد ما انواع ادعیه و جلسات قرآنی را برگزار میکنند اما یک بار جلسات کوتاه خطبهخوانی نهجالبلاغه را شاهد نیستیم. این در حالی است که این امام معصوم حتی برای عصر امروز بسیار کلام دارند که با بیان آنها سعی دارند آیندگان را نسبت به یکسری مسائل آگاه کنند.
حجتالاسلام سیدمهدی شجاعی کارشناس اخلاق و خطیب دینی در گفتوگو با ایسنا، با تبریک ولادت حضرت علی(ع) در مورد نهجالبلاغه و عدم ارائه آن به نسل جوان گفت: کتاب نهجالبلاغه امروزه علاوه بر جوانان در بین تمام قشرهای جامعه مغفول است. در مذهب شیعه و سنی بعد از قرآن به دو کتاب مراجعه میکنند. برادران اهل تسنن نه تنها به دو کتاب نوشته بخاری و مسلم که نویسندگان آنها حتی پیامبر اکرم(ص) را درک نکردند رجوع میکنند بلکه در تمام مقاطع تحصیلی خود به این کتابها میپردازند.
او ادامه داد: در میان اهل تشیع پس از قرآن به دو کتاب یعنی نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه استناد میشود، ما شیعه حضرت علی(ع) هستیم اما تا چه اندازه به کلام این امام معصوم(ع) رجوع میکنیم، نهجالبلاغه کتابی است که ما پیرو آن هستیم اما به آن رجوع نمیکنیم، در منازل ما خیلی از کتابها اعم از دینی و غیردینی وجود دارد اما به ندرت کتاب نهجالبلاغه را ورق میزنیم.
این خطیب دینی تاکید کرد: امروز برخورد ما با کتاب نهجالبلاغه بیانگر مظلومیت کلام امیرالمومنین(ع) است، در واقع ایشان هم در عصر حیات خود و هم در روزگار ما مظلوم است. جرج جرداق دانشمند مسیحی میگوید که ۵۰ بار کتاب نهجالبلاغه را خوانده و در جایی میگوید آرزو دارد که خداوند یک بار تمام بشر را از بین ببرد اما یک علی بن ابی طالب دیگر را بیافریند.
حجتالاسلام شجاعی با بیان اینکه امروز نسل جوان ما نسبت به خیلی از متفکران یا فیلسوفان دنیا اشراف دارند و با کلام آنها آشنا هستند اما به کلام امیرالمومنین(ع) دقت نمیکنند، تصریح کرد: این در حالی است که گاهی کلامی از امام علی(ع) را بدون ذکر نام ایشان بیان میکنیم، همه تعریف و تمجید میکنند و وقتی متوجه میشوند که این کلامی از امیرالمومنین(ع) است با تعجب میپرسند چگونه ایشان در ۱۴۰۰ سال پیش چنین سخنی گفته است.
او افزود: کلام حضرت علی(ع) هم در عصر خود و هم در عصر حاضر مغفول مانده است، هر روز در مساجد ما انواع ادعیه و جلسات قرآنی را برگزار میکنند اما یک بار جلسات کوتاه خطبهخوانی نهجالبلاغه را شاهد نیستیم. این در حالی است که این امام معصوم بارها در زمان خود به مردم اشاره داشتند که هرآنچه پرسش دارید از من بپرسید. حتی برای عصر امروز ایشان بسیار کلام دارند، وقتی به مالک اشتر نامه مینویسند برای نحوه حکمرانی به این معنا نیست که مالک خود نسبت به این موارد اشراف ندارد بلکه امام سعی دارند آیندگان را نسبت به یکسری مسائل آگاه کنند.
این کارشناس اخلاق با اشاره به اینکه نفوذ فرهنگی غرب در جامعه قدری جوانان ما را از مسیر اصلی دور کرده است، گفت: چندی پیش روزی با عنوان روز عشق برگرفته از تقویم غرب در کشور ما با گرفتن جشن از سوی خیلی از مردم جامعه برگزار شد، نفس محبت کردن به کسانی که دوست داریم اشتباه نیست حتی اگر در فرهنگ غرب باشد، اما نکته اینجاست که در دین ما سالگرد ازدواج پیامبر اکرم(ص) و حضرت خدیجه(س) یا حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به عنوان روز عشق و محبت وجود دارد، حتی جز این باید گفت دین ما هر روز زندگی انسانها را به محبت کردن و عشق ورزیدن دعوت کرده است.
حجتالاسلام شجاعی ابراز کرد: وقتی چنین فرهنگهایی هم در تاریخ کشور ما و هم در دین ما وجود دارد به این معنا است که ما از نظر فرهنگی دچار ضعف هستیم که نمیتوانیم جوانان خود را با آنها آشنا کنیم، متاسفانه به جای کلام اهلبیت(ع) و آموزههای آنها فقط به هنگام مشکلات و سختی به معصومین(ع) مراجعه میکنیم، حتی ما برای ظهور امام زمان(عج) دعا میکنیم اما نه برای خود منجی عالم بلکه برای عواید خودمان.
او ادامه داد: این عدم آشنا کردن معارف اهلبیت(ع) باعث فاصله گرفتن جامعه از فرهنگ غنی دینی و ملی ما شده است، خیلیها نمیدانند که اهلبیت(ع) به جای رسوا کردن به دنبال دست گرفتن از مردم بودند، در واقع ائمه معصومین(ع) به دنبال کرامت و آبرو خریدن بودند و همین برخورد اخلاقی آنها به نوعی تبلیغ دین بود. در واقعه عاشورا امام حسین(ع) زمانی که شمر به روی سینه ایشان نشست باز هم سعی در راهنمایی شمر داشت تا به زندگی و عاقبت به خیری برسد.
این خطیب دینی اضافه کرد: همین دوری از معارف اهلبیت(ع) باعث شده است که اخلاق در جامعه ما کم شود، این در حالی است که پیامبر اکرم(ص) برای اخلاق مبعوث شدند، بنابراین مومن واقعی کسی است که اخلاق را سرلوحه کار خود قرار دهد، اهلبیت(ع) نیز مردم را با اخلاق خود به دین اسلام دعوت میکردند.
حجتالاسلام شجاعی گفت: اگر در جامعه مشکلات وجود دارد باید برای همه باشد نه اینکه تمام مشکلات و سختیها به دوش مردم باشد. حضرت علی(ع) در عین حال که به دنبال برقرار کردن عدالت در جامعه بود محبت و اخلاق را در راس کار خود قرار داده بود.
منبع:ایسنا