کووید ۱۹ و آموزش عالی؛ تداوم آموزش در پساکرونا
ایسنا/اصفهان در پانل مجازی که به همت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، چالشها و فرصتهای پیش آمده در پاندمی کرونا در عرصه آموزش عالی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به ضرورت شناخت چالشها، نگارش سناریو و عملیتر کردن استراتژیها برای ساخت آیندهای بهتر و داشتن شرایطی مطلوبتر در دوران پسا کرونا تاکید شد.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت هفته آموزش، امروز (چهارشنبه- ۱۶ تیرماه) پانل مجازی با عنوان «کوید ۱۹ و آموزش عالی؛ تداوم آموزش در پساکرونا» را با حضور علیاکبر حقدوست- معاون آموزشی وزارت بهداشت، طاهره چنگیز- رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، محمدرضا صبری- معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، عظیم میرزاده- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نیکو یمانی- مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و آرش نجیمی- رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار کرد که در این برنامه چالشها و فرصتهای پیشآمده در پی پاندمی کرونا در نظام آموزش عالی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گفته اساتید ارائه دهنده در این برنامه، پانل «کووید ۱۹ و آموزش عالی؛ تداوم آموزش در پساکرونا» مقدمهای برای نظام آموزش عالی قلمداد میشود و انگیزهای برای مطالعات بیشتر در زمینهٔ شناخت چالشها، نگارش سناریو و عملیتر کردن استراتژیها برای ساخت آیندهای بهتر و داشتن شرایطی مطلوبتر در دوران پسا کرونا خواهد بود.
ضرورت برنامهریزی آموزش عالی در پساکرونا
علیاکبر حقدوست- معاون آموزشی وزارت بهداشت در این برنامه بابیان اینکه موارد بسیاری تحت تأثیر پاندمی کرونا قرار گرفته که تا پیش از این دیده نشده بود، اظهار کرد: تا پیش از پاندمی کرونا، مواردی وجود داشت که راهاندازی آن تا حدی سخت بود و عملی نشده بود، مانند آموزش مجازی، اما کرونا فرصتی ایجاد کرد که در این زمینه قدم گذاشتیم.
به گفته وی، این تغییرات و اجبار به وجود آمده، ضرورت برنامهریزی را بیش از پیش کرده است.
تأکید بر تحت تأثیر قرار دادن تمام ارکان دانش
محمدرضا صبری- معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این برنامه به اثرات کووید بر آموزش عالی اشاره کرد و گفت: تأثیر همهگیری بر مؤسسات آموزش عالی در اپیدمی اخیر ناگهانی بود و در اکثر موارد هیچ برنامهای غیر از تلاش برای ادامه کلاسها از راه دور وجود نداشت.
وی به وقفه به وجود آمده در سیستم آموزش بالینی اشاره کرد و گفت: در آموزش بالینی نگرانی از ابتلا و ترس از مواجهه با یک بیماری نوپدید و وقفه در آموزش بسیاری از گروههای بالینی مشکل بزرگی بود.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بابیان اینکه تأثیرات در کوتاه مدت قابل مشاهده و در میان مدت و بلند مدت نیاز به گذر زمان دارد، اظهار کرد: نیاز به مطالعات بیشتر است و باید در مورد اثراتی که دانشجو، کارکنان اساتید، مؤسسات آموزش عالی و بهطور کل سیستم آموزش عالی داشته بیشتر صحبت کرد.
به گفته صبری، راهکار اصلی، تداوم آموزش با حفظ کمیت و به ویژه کیفیت است و تأثیرات کنونی و احتمالی آینده باید پیشبینی و به صورت فعال برای آن چارهای اندیشیده شود.
ضرورت تبدیل تهدید کرونا به فرصت
طاهره چنگیز- رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در سخنرانی با عنوان «بحران کووید و فرصتها و ظرفیتهای ایجاد شده در آموزش عالی»، اظهار کرد: فرصتهای ایجاد شده کووید کم نیست، اما اگر این فرصتها به خوبی درک شود و بر اساس شیوههای علمی تهدیدات به فرصت تبدیل شود، میتوانیم از این دوران استفاده مناسبی داشته باشیم.
وی بابیان اینکه با نگاه مثبت و انبوهی از فرصتها در این بحران روبرو هستیم، پاندمی کووید را آتشی که به جان عادتها و مناسبات مردم جهان افتاد، برشمرد و گفت: حضور در محل آموزش بهعنوان پیششرط اصلی یادگیری دچار تغییر شد.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان باید از این آتش به عنوان مقدمه برای تغییر استفاده کرد و وای به حال کسی که در آتش بیفتد و نیمی سوخته و نیمی خام از آن خارج شود. از این رو ضرورت تبدیل تهدید به فرصت وجود دارد و باید با لوازمی همچون، تفکر خلاق، کمین گیری برای تغییر، نگاه استراتژیک به مسائل و مشورت طلبی در این مسیر گام برداشت.
عظیم میرزاده- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با بیان اینکه با آیندههای مختلفی روبرو هستیم که نیاز به برنامهریزی دارد و نمی توایم ساده از آنها گذر کنیم، به ضرورت توجه به پیش فرضها و اصولی برای تحقق این آینده تأکید کرد و گفت: باید بر اساس این اصول آیندهای مطلوب را برنامهریزی کنیم.
باید از کیفیت آموزش مراقبت کرد
همچنین نیکو یمانی- مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ضرورت استفاده از استراتژیهایی که در سطح ملی باید اتفاق بیفتد، تأکید کرد و افزود: این استراتژیها باعث تغییرات میشود و ما را به رسیدن شرایط مطلوب در پساکرونا خواهد رساند.
یمانی عناصری که یک نظام آموزشی در برنامهریزی باید مورد توجه قرار دهد را، دانشجو، هیات علمی، کارکنان، برنامه درسی و منابع اعلام کرد و گفت: مؤسسات آموزشی نیز باید فرصت پیشآمده برای تقویت عملکرد مبتنی بر شواهد استفاده کنند که شامل برنامهریزی درست؛ کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت است. پاندمی به وجود آمده اهمیت برنامهریزی برای مؤسسات آموزشی را بیش از پیش کرد.
به گفته این استاد دانشگاه، در بخش هایی مانند تابآوری، تسلط به استفاده از سامانههای مجازی و … باید به طور مداوم کار شود و اگرچه پاندمی به توسعه روشهای آموزشی مجازی نوآورانه و انعطافپذیر کمک کرد، اما باید از کیفیت آموزش مراقبت کرد.
پانل «کووید ۱۹ و آموزش عالی؛ تداوم آموزش در پساکرونا»، تلنگری به نظام آموزش عالی
آرش نجیمی- رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز این پانل را در درجه اول تلنگری بهنظام آموزش عالی در سطح ملی دانست و گفت: باید دریابیم فرصت محدود است و اگر از همینالان برنامهریزی مناسب برای ساخت آیندهای بهتر و استفاده از تجربیات بهدست آمده در این دوران را نداشته باشیم، ضرر کرده و از غافله عقب خواهیم ماند.
وی که معتقد است در صورت استفاده نکردن از تجارب به دست آمده کنونی تنها حسرت آن باقی خواهد ماند، با جمعبندی صحبتهای ارائه شده در این پانل، گفت: باید به فکر فرصتها باشیم و با طراحی سناریو مطلوب و استفاده درست از استراتژیهای مناسب از کشورهای پیشرفته دنیا عقب نمانیم.
انتهای پیام