«گاهِ نقد» سراغ «رمانی دینی» رفت
هفتمین شماره مجله «گاهِ نقد»، مجله تخصصی بررسی و نقد کتاب، اینبار با موضوع «ادبیات داستانی» و با عنوان «پروندهای برای رمان دینی» منتشر شد.
در معرفی این شماره نوشته شده است: “این شماره از مجله «گاهِ نقد» نخستین جلد این مجله با موضوع «ادبیات داستانی» است. این شماره به «پروندهای برای رمان دینی» اختصاص دارد و تلاش میکند تا نگاهی دقیق به مفهوم رمان دینی و ویژگیهای آن بیندازد. در این شماره در چند بخش مختلف، ابتدا تعاریف و چیستی رمان دینی بررسی میشود و سپس در گفتوگو با صاحبنظران این حوزه و یادداشتهای کارشناسان، به جستوجوی رمان دینی در ادبیات داستانی ایران خواهیم پرداخت.
«گفتار»، «جستار»، «نوشتار»، «هشدار»، «دیدار»، «نقدوار» و «پیوست» بخشهای گوناگون این شماره هستند که هرکدام از زاویهای متفاوت به رمان دینی و ویژگیهای آن و نمونههای مختلف در آینه کتابها نگریستهاند.
در «گفتار»، سردبیر مجموعه ادبیات داستانی «گاهِ نقد» حسین زحمتکش زنجانی، نگاهی به تاریخچه داستاننویسی در جهان و ایران و فرازوفرودها و نقاط عطف آن میاندازد و «داستانِ داستاننویسی ایران» در دوران پیشامدرن تا پسامدرن را بررسی میکند. همچنین تفاوت چیستی داستان و رمان را روشن میسازد و در نهایت، با ورود به مرز داستان و رمان دینی، بهمرور ویژگیهای آنها میپردازد.
در بخش «جستار» اعضای هیئت تحریریه، به موضوع هنجار در ادبیات داستانی و رمان دینی توجه میکنند و امکان وجود رمان دینی را مثبت میدانند و سرشاخههای رمان دینی و ارزشی را میکاوند.
در «نوشتار»، هفت یادداشت از هفت کارشناس این عرصه جای گرفته است که هرکدام گوشهای از موضوع ادبیات و رمان دینی را بررسی میکنند. در یادداشتهای این بخش، مهدی کفاش درباره «ادبیات دینی و هزار اما و اگر و شاید» سخن میگوید، میرشمسالدین فلاح هاشمی ارتباط میان «خداوند، دین و داستان» را روشن میکند، محمدقائم خانی به بررسی رابطه «ادبیات و زبان دین» میپردازد، سیدمحمدحسین فیروزآبادی «روایت داستانی در قرآن در مقایسه با شاخصههای رماننویسی مدرن» را مرور میکند، وحید زندکریمخانی جستوجوی «رئالیسم جادویی و رئالیسم عرفانی» را در دنیای مولوی پی میگیرد، مجتبی رنجبر یخفروزانی به سراغ تولستوی میرود و «تغییر رویکرد لئو تولستوی به رسالت هنر و خلق آثار داستانیِ دینی و اخلاقی» را بازخوانی میکند و در نهایت، علی شِشتمدی «آسیبشناسی ادبیات داستانی دینی» را انجام میدهد.
در بخش «هشدار» حسین زحمتکش زنجانی «هیاهوی رسانهای ملت عشق» را ردیابی میکند و درباره کتاب «ملت عشق»، تبلیغات و حمایتهای آن، ترجمههای گوناگون و دلایل پرفروش شدنش سخن میگوید و این نکته را بررسی میکند که کتابی به نام «ملت عشق» هرگز نوشته نشده و آنچه در بازار ایران به فروش میرسد، دقیقاً چیست و چگونه به این جایگاه رسیده است.
در «دیدار»، با سه تن از اندیشمندان و صاحبنظران عرصه ادبیات دینی دیدار شده و گفتوگوهایی با آنها صورت گرفته است.
احمد شاکری در مصاحبهای با عنوان «رمان بومی چارهای جز دینیبودن ندارد»، دیدگاههای خود را در این زمینه بیان و این موضوع را مطرح میکند که آیا رمان دینی اساساً امکان تحقق دارد، یا رمان و دین اصلاً با یکدیگر جمعپذیر نیستند. در دومین مصاحبه، علیاصغر عزتیپاک «رماننویسی بر بستری از باورهای الهی» را تحلیل میکند و مرز رمان دینی و رمان فقهی را مشخص میکند و به واکاوی ویژگیهای دینی بودن رمان میپردازد. کامران پارسینژاد نیز در سومین مصاحبه، درباره «ژانری به نام ادبیات داستانی دینی» میگوید و جای خالی نویسنده و باورهایش در رمان دینی را مطرح میکند.
بخش «نقدوار» به مرور رمانهای نویسندگان ایرانی که در دو سال گذشته چاپ شده است، میپردازد و این رمانها را در دو گروه هنجارین و هنجارستیز دستهبندی میکند و نقد و بررسی آنها را به قلم کارشناسان مختلف در اختیار خوانندگان قرار میدهد.
در «پیوست»، آخرین بخش هفتمین شماره از گاهِ نقد، دو بسته پیشنهادی برای خوانندگان و علاقهمندان به این حوزه آماده شده است. نخستین بسته کتابهایی با موضوع « پژوهش و نقد ادبی» را معرفی میکند و در دومین بسته پیشنهادی کتابهایی در زمینه «مستندنگاری پایداری» گردآوری شده است.
هفتمین شماره مجله «گاهِ نقد» به سردبیری حسین زحمتکش زنجانی، در ۲۸۸ صفحه در مراکز پخش و روزنامهفروشیها عرضه شده و امکان سفارش نسخه چاپی آن از «روبیکا» نیز امکانپذیر است. همچنین نسخه الکترونیک این شماره و شمارههای پیشین گاهِ نقد از «روبیکا» و نیز «طاقچه» قابل دریافت است.
مجله «گاهِ نقد» به همت سامانه کارشناسی کتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی، با توجه به خلاء موجود در نقد تخصصی حوزههای مختلف کتاب تدوین و در حوزههای گوناگون ادبیات داستانی، تاریخ، علوم اجتماعی، فلسفه، زبان فارسی و درستنویسی، روانشناسی و دین عرضه میشود.”
منبع: ايسنا
«گفتار»، «جستار»، «نوشتار»، «هشدار»، «دیدار»، «نقدوار» و «پیوست» بخشهای گوناگون این شماره هستند که هرکدام از زاویهای متفاوت به رمان دینی و ویژگیهای آن و نمونههای مختلف در آینه کتابها نگریستهاند.
در «گفتار»، سردبیر مجموعه ادبیات داستانی «گاهِ نقد» حسین زحمتکش زنجانی، نگاهی به تاریخچه داستاننویسی در جهان و ایران و فرازوفرودها و نقاط عطف آن میاندازد و «داستانِ داستاننویسی ایران» در دوران پیشامدرن تا پسامدرن را بررسی میکند. همچنین تفاوت چیستی داستان و رمان را روشن میسازد و در نهایت، با ورود به مرز داستان و رمان دینی، بهمرور ویژگیهای آنها میپردازد.
در بخش «جستار» اعضای هیئت تحریریه، به موضوع هنجار در ادبیات داستانی و رمان دینی توجه میکنند و امکان وجود رمان دینی را مثبت میدانند و سرشاخههای رمان دینی و ارزشی را میکاوند.
در «نوشتار»، هفت یادداشت از هفت کارشناس این عرصه جای گرفته است که هرکدام گوشهای از موضوع ادبیات و رمان دینی را بررسی میکنند. در یادداشتهای این بخش، مهدی کفاش درباره «ادبیات دینی و هزار اما و اگر و شاید» سخن میگوید، میرشمسالدین فلاح هاشمی ارتباط میان «خداوند، دین و داستان» را روشن میکند، محمدقائم خانی به بررسی رابطه «ادبیات و زبان دین» میپردازد، سیدمحمدحسین فیروزآبادی «روایت داستانی در قرآن در مقایسه با شاخصههای رماننویسی مدرن» را مرور میکند، وحید زندکریمخانی جستوجوی «رئالیسم جادویی و رئالیسم عرفانی» را در دنیای مولوی پی میگیرد، مجتبی رنجبر یخفروزانی به سراغ تولستوی میرود و «تغییر رویکرد لئو تولستوی به رسالت هنر و خلق آثار داستانیِ دینی و اخلاقی» را بازخوانی میکند و در نهایت، علی شِشتمدی «آسیبشناسی ادبیات داستانی دینی» را انجام میدهد.
در بخش «هشدار» حسین زحمتکش زنجانی «هیاهوی رسانهای ملت عشق» را ردیابی میکند و درباره کتاب «ملت عشق»، تبلیغات و حمایتهای آن، ترجمههای گوناگون و دلایل پرفروش شدنش سخن میگوید و این نکته را بررسی میکند که کتابی به نام «ملت عشق» هرگز نوشته نشده و آنچه در بازار ایران به فروش میرسد، دقیقاً چیست و چگونه به این جایگاه رسیده است.
در «دیدار»، با سه تن از اندیشمندان و صاحبنظران عرصه ادبیات دینی دیدار شده و گفتوگوهایی با آنها صورت گرفته است.
احمد شاکری در مصاحبهای با عنوان «رمان بومی چارهای جز دینیبودن ندارد»، دیدگاههای خود را در این زمینه بیان و این موضوع را مطرح میکند که آیا رمان دینی اساساً امکان تحقق دارد، یا رمان و دین اصلاً با یکدیگر جمعپذیر نیستند. در دومین مصاحبه، علیاصغر عزتیپاک «رماننویسی بر بستری از باورهای الهی» را تحلیل میکند و مرز رمان دینی و رمان فقهی را مشخص میکند و به واکاوی ویژگیهای دینی بودن رمان میپردازد. کامران پارسینژاد نیز در سومین مصاحبه، درباره «ژانری به نام ادبیات داستانی دینی» میگوید و جای خالی نویسنده و باورهایش در رمان دینی را مطرح میکند.
بخش «نقدوار» به مرور رمانهای نویسندگان ایرانی که در دو سال گذشته چاپ شده است، میپردازد و این رمانها را در دو گروه هنجارین و هنجارستیز دستهبندی میکند و نقد و بررسی آنها را به قلم کارشناسان مختلف در اختیار خوانندگان قرار میدهد.
در «پیوست»، آخرین بخش هفتمین شماره از گاهِ نقد، دو بسته پیشنهادی برای خوانندگان و علاقهمندان به این حوزه آماده شده است. نخستین بسته کتابهایی با موضوع « پژوهش و نقد ادبی» را معرفی میکند و در دومین بسته پیشنهادی کتابهایی در زمینه «مستندنگاری پایداری» گردآوری شده است.
هفتمین شماره مجله «گاهِ نقد» به سردبیری حسین زحمتکش زنجانی، در ۲۸۸ صفحه در مراکز پخش و روزنامهفروشیها عرضه شده و امکان سفارش نسخه چاپی آن از «روبیکا» نیز امکانپذیر است. همچنین نسخه الکترونیک این شماره و شمارههای پیشین گاهِ نقد از «روبیکا» و نیز «طاقچه» قابل دریافت است.
مجله «گاهِ نقد» به همت سامانه کارشناسی کتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی، با توجه به خلاء موجود در نقد تخصصی حوزههای مختلف کتاب تدوین و در حوزههای گوناگون ادبیات داستانی، تاریخ، علوم اجتماعی، فلسفه، زبان فارسی و درستنویسی، روانشناسی و دین عرضه میشود.”
منبع: ايسنا