اخبار 44

گرانی میوه به دلیل عدم تعادل در تولید محصولات و بازار است

گرانی میوه به دلیل عدم تعادل در تولید محصولات و بازار است

ایسنا/قم رئیس جهاد کشاورزی استان قم عدم وجود برنامه و الگوی مناسب کشت در کشور را از عوامل ناپایداری بازار فروش دانست.

عباس پورمیدانی در گفت وگو با ایسنا بیان کرد: الگوهای کشت استان قم باید با در نظر گرفتن ترکیبی از مسائل فنی و اقتصادی آن باشد؛ یعنی با توجه به محدودیت منابع آب و خاک و اهمیت بعد اقتصادی ناشی از جایگاه بالای استان در مصرف محصولات کشتی، نیاز به الگوی کشت متناسب با شرایط داریم که در بسیاری موارد کشاورزان آن را طبق شرایط موجود تغییر می‌دهند.
وی افزود: در این راستا سازمان جهاد کشاورزی به عنوان سازمان اصلاح الگوی کشت در کشور با همکاری معاونت زراعت، وزارتخانه، اتاق بازرگانی، خانه کشاورزی، نظام صنفی کشاورزان و کارشناسان مرتبط، تدابیری اندیشیده است که از جمله آن‌ها می‌توان به جایگزینی گونه‌های گیاهی با مصرف آب بالا و فایده اقتصادی پایین با گیاهان کم آب‌بر اشاره کرد.
پورمیدانی ادامه داد: به عنوان مثال کشت پسته متوقف و کشت انار و یونجه محدود شده است. کشت گندم نیز فقط در مناطقی که کاملا متناسب با شرایط باشد انجام می‌شود. در عوض کشت گونه‌های جدید یا کم آب‌بر گیاهان مانند دانه روغن کاملینا، کشت سرگوم به جای ذرت و گیاهان شور روی یا هالوفیت‌ها مانند اسفناج باغی‌ها در حال توسعه است.
وی با تأکید بر اینکه در این بین باید به مفهوم زنجیره تولید نیز توجه ویژه شود اظهارکرد: در کشت گیاهان باید به استفاده‌هایی غیر از خام فروشی نیز توجه شود؛ به طور مثال در کشت گل محمدی که در حال حاضر به چهارصد هکتار رسیده است علاوه بر خام فروشی باید عملیات اسانس‌گیری و گلاب‌گیری نیز انجام شود. این محصولات پتانسیل صادرات را نیز دارند.
پورمیدانی با اشاره به اینکه استان قم شرایط کشت محصولات پرمصرف مانند گوجه، خیار، سیب زمینی، پیاز و مانند این‌ها را ندارد عنوان کرد: وضعیت کشت سبزیجات و صیفی جات مانند طالبی و خربزه در قم خوب است اما شرایط برای محصولات پرمصرف در فضای باز مهیا نیست و بیشتر نیاز استان به وسیله کشت در گلخانه یا از استان‌های دیگر تهیه می‌شود؛ به همین دلیل طی دو سال اخیر وسعت گلخانه‌های استان از ۳۲ هکتار به بیش از ۵۵ هکتار افزایش یافته است.
وی دلیل گرانی دوره‌ای محصولات پر مصرف را عدم تعادل بازار دانست و توضیح داد: عدم وجود برنامه و الگوی مناسب کشت در کشور از عوامل ناپایداری بازار فروش است. ثبت و رصد دقیق اطلاعات مربوط به مقدار کاشت و تولید در کشور سبب اطلاع از موجودی، جبران کمبود و در نتیجه قیمت مناسب محصولات می‌شود. البته اخیرا اقداماتی در این راستا در حال انجام است.
پورمیدانی دلیل گرانی خیار در بازار فروش را چندین عامل بیان کرد و ادامه داد: سردشدن هوا و قطع و وصل شدن برق گلخانه‌ها در چند وقت گذشته خسارات زیادی به محصولات از جمله خیار وارد کرد و تولید خیار با افت شدیدی مواجه شد. از طرفی تهیه آن از استان‌های دیگر به دلیل فاصله زیاد محل تولید تا مصرف، هزینه حمل‌ونقل بالایی را به دنبال داشت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *