گردشگری برای اصفهان مثل هوا ضروری است
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با اشاره به اینکه گردشگری، پیش از کرونا نیز آسیبدیده بود، یادآور شد که هر شهری به تنوع گردشگری اهمیت داده و تنها بر جاذبههای تاریخی و میراثی خود تکیه نکرده، کمتر دچار آسیب شده است. علیاصغر شالبافیان، در نشست رونمایی از ۲۰۰ ویدئوی داستانهای ناگفته اصفهان
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با اشاره به اینکه گردشگری، پیش از کرونا نیز آسیبدیده بود، یادآور شد که هر شهری به تنوع گردشگری اهمیت داده و تنها بر جاذبههای تاریخی و میراثی خود تکیه نکرده، کمتر دچار آسیب شده است.
علیاصغر شالبافیان، در نشست رونمایی از ۲۰۰ ویدئوی داستانهای ناگفته اصفهان (اصنهان) که از عصر تا شامگاه روز گذشته (شنبه_ یکم آبان ماه) در اتاق بازرگانی استان اصفهان برگزار شد، گفت: تغییر نگاه اتاق بازرگانی اصفهان در سالهای گذشته از رویکردی منفعت محور، به حضور فعالانه در انجام مسئولیتهای اجتماعی قابلتقدیر است و میتواند الگویی برای اتاق بازرگانیهای سطح کشور باشد.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، وجه بارز ویدئوهایی که به همت کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان، برای گفتن از داستانهای ناگفتۀ شهر تهیه و در فضای مجازی منتشر شده را توجه به گردشگری موضوعی دانست و افزود: مهمترین توصیه برنامه ریزان و بازاریابان گردشگری توجه به گردشگری موضوعی است؛ بهطوریکه علاوه بر بناها، شیوۀ زندگی، غذا، سوغات و سایر جذابیتهای شهر را نیز شامل شود.
وی تأکید کرد: گردشگری در اصفهان بیش از یک صنعت و مانند هوا ضروری است. بسیاری از جلوههای ظهور صنایع دیگر نیز از قبل گردشگری تحقق مییابد و رویکردی که اتاق بازرگانی اصفهان در پیش گرفته در بلندمدت منفعت اقتصادی شهر را به دنبال خواهد داشت.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، با اشاره به اهمیت تقویت زیرساختها و شبکۀ حملونقل بینشهری برای تقویت گردشگری گفت: تدوین ویدئوهای داستانهای ناگفتۀ اصفهان در واقع یک اعلان عمومی برای دعوت مردم به بازدید از اصفهان است و مهم است که شهر اصفهان این دعوت را یک آغاز بداند نه یک پایان.
شالبافیان خاطر نشان کرد که در محور شرقی اصفهان یک کاشان باستانی دیگر نهفته است و از کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خواست فعالیتهای خود را بهگونهای ساماندهی کند که مردم محور شرق و غرب اصفهان نیز مزۀ توسعۀ گردشگری را بچشند و ظرفیتهای منحصربهفردشان موردتوجه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: از هر شهری که برای تولید محتوای مناسب در حوزۀ گردشگری قدمی بردارد قدردانی خواهیم کرد و البته باید تلقیای از توسعهیافتگی نیز به ذهن مخاطب محتواهای تولیدشده منتقل شود و سایر حوزههای گردشگری را نیز در بربگیرد.
معاون گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان اصفهان یادآور شد: گردشگری پیش از کرونا نیز آسیبدیده بود و راهی که باید برای پایدار کردن گردشگری در پیش گرفت، متنوع کردن بازار هدف است، چراکه هر شهری به تنوع گردشگری اهمیت داده و تنها بر جاذبههای تاریخی و میراثی خود تکیه نکرده، کمتر دچار آسیب شده است.
شالبافیان، ابراز امیدواری کرد که با انجام واکسیناسیون، گردشگری مجدداً احیا شود و گفت: در حال حاضر راه توسعه از تقویت گردشگری داخلی و درونمرزی میگذرد و دولت نیز درصدد انجام اقداماتی در این حوزه است.
وی توضیح داد: نکتهای که در ستاد کرونا مصوب شد حمایت از تأسیسات رسمی گردشگری است، بهگونهای که با همکاری وزارت خارجه ابتدائا و ترجیحاً درخواست صدور ویزا از طریق دفاتر مسافرتی داده و اقامت نیز در تأسیسات رسمی باشد.
معاون گردشگری وزارت خانه میراث فرهنگی گفت: امیدوارم که کارگروه ستاد خلاق سفر با حمایت استانداری اصفهان و پیگیری مدیران تشکیل شود و طرحها نیز نیمهکاره رها نشوند.
شالبافیان خبر داد: وزارتخانه میراث فرهنگی پیشنهاد ایجاد مرکز جهانی گردشگری و صنایعدستی را به سازمان جهانی گردشگری داده و طرح، مورد پذیرش اولیه قرار گرفته است.
در ادامه، سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان که با وجود کسالت در این نشست حضور پیدا کرده بود، گفت: ما گمشدههای زیادی در تاریخ داریم که به دلیل تصویر نشدن به فراموشی سپرده شدند.
وی خاطر نشان کرد: تهیه ویدئو کلیپهای داستانهای ناگفتۀ اصفهان نه تنها اصفهان را معرفی میکند، بلکه به بازشناسی آن نیز کمک میکند.
مرتضوی یادآور شد که در سفر خود به رم شاهد بیان داستانهای غیرواقعی برای بازدیدکنندگان از بناهای تاریخی این شهر بوده و افزود: آنها برای هویت بخشیدن به بخشی از عمارت های خود داستان میسازند و ما حتی از داشتههای خودمان نیز داستان نساختهایم.
استاندار اصفهان اعلام کرد که انتشار این ویدئو کلیپها بهاندازۀ ساخت آن اهمیت دارد و استانداری اصفهان نیز هر کمکی لازم باشد در این زمینه انجام خواهد داد.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان دیگر سخنران این نشست نیز گفت: ما آمادهایم برای حوزه گردشگری در کنار کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان باشیم چرا که معتقدیم اصفهان بهخودیخود استعدادهای فراوان دارد و اگر دستبهدست هم بدهیم میتوانیم آن را به مقصد داخلی و بینالمللی تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: یکی از وظایف ذاتی ما آمادهسازی و تسهیلگری برای جذب سرمایهگذاران است و در این زمینه نیز اعلام آمادگی میکنیم و حاضر به مشارکت در توسعه گردشگری هستیم.
شهردار اصفهان توضیح داد: گردشگرانی که به اصفهان میآیند حدود ۸ ساعت توان قدم زدن و بازدید از اماکن تاریخی را دارند و ۸ ساعت را نیز استراحت میکنند و ما دیگر برای آنها برنامهای نداریم. در چنین وضعیتی نیاز به تولید برنامههایی از جنس قصه و داستان در مکانهایی که امکان بیان این قصهها را دارند احساس میشود. مثلاً در چهلستون هر شب یک روایت با استفاده از فنهای نمایشی و … به معرفی تاریخ شهر بپردازد.
قاسمزاده یادآور شد: در دورههای قبل ما تلاش کردیم از این ظرفیت استفاده کنیم اما به خاطر برخی مسائل این امکان فراهم نشد حال آنکه اگر سایتهای فرهنگی را از حالت ایستا بیرون بیاوریم و به سایت فرهنگی پویا بدل کنیم میتوانیم اوقات خوشی را برای گردشگران بسازیم.
منبع: ايسنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0