رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس میگوید که دستگاههایی که وظایف خود را در قانون هوای پاک انجام ندادند به دستگاه قضایی معرفی میشوند.
سمیه رفیعی در نخستین جلسه مشترک مجمع نمایندگان تهران و فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با دستگاهای اجرایی در موضوع آلودگی هوا و ترافیک پایتخت که صبح امروز در پلیس راهور تهران برگزار شد، گفت: وظایف و تکالیف هر دستگاه در قانون هوای پاک مشخص شده و مجلس پیگیر نتایج عملکرد دستگاههای اجرایی در این خصوص است.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که دسترسی به هوای پاک حق شهروندان است تاکید کرد: مجلس در خصوص اجرای قانون هوای پاک مصمم است و قطعا بهزودی دستگاههای متخلف که تخطی از این قانون داشته و ترک فعل کردهاند را به دستگاه قضایی معرفی میشوند.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن تشکر از زحمات پلیس راهور تهران بزرگ بیشترین اثرات آلودگی هوای شهر تهران را ناشی از خودروهای دیزلی دانست و گفت: هوای ناسالم میتواند عوارض ناگواری از جمله سکتههای قلبی و بیماریهای ریوی برای شهروندان به همراه داشته باشد که باید برای این موضوع چارهای اندیشید و برای رفع آن اقدامی اثرگذار انجام داد.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: مسئله آلودگی هوا حل شدنی است و تنها عزم و اراده و مدیریت قوی نیاز دارد. دستگاههای اجرایی باید به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل شوند تا بتوانند تکالیف خود را بخوبی در حوزه رفع مشکل آلودگی هوا انجام دهند.
مهلت دو هفتهای اداره کل محیط زیست استان تهران و شهرداری تهران برای بازبینی و معاینه ایستگاههای پایش آلودگی هوای تهران
رفیعی به مشکلات آلودگی هوا و ترافیک پایتخت اشاره و تاکید کرد: یکی از مشکلات در این حوزه نقص در سامانههای سنجش آلودگی هوای پایتخت است. اورهال کردن (بازبینی کردن، معاینه کردن، بررسی کردن، تعمیر کامل کردن و پیاده سوار کردن) ایستگاههای پایش آلودگی هوای تهران باید سریعا اجرایی شود بر این اساس اداره کل محیط زیست استان تهران و شهرداری تهران دو هفته مهلت دارند تا نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند تا بتوانیم اطلاعات درست و دقیقی در این حوزه به شهروندان ارائه کنیم بر این اساس برخی از ایستگاههای از رده خارج باید به روز رسانی شوند و مجلس نیز در پایان مهلت تعیین شده گزارش اقدامات را از بخشهای مربوطه پیگیری خواهد کرد.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این که باید حداکثر اقدامات کنترلی برای پیشگیری از افزایش بار آلودگی هوای پایتخت انجام شود افزود از هواشناسی خواست تا پیش بینیهای خود در خصوص روزهایی که پدیده اینورژن اتفاق میافتد را به فوریت در اختیار همه دستگاههای ذیربط و شهروندان قرار دهد.
در این جلسه، وزارت نیرو نیز موظف شد که به طور اکید در روزهایی که پیش بینی ورود پایتخت به شرایط اینورژن و وارونگی هوا میشود به هیچ عنوان در نیروگاههای برق حرارتی استان تهران، البرز و استانهای همجوار که در مسیر کریدور باد پایتخت قراردارند از سوخت مازوت استفاده نکند.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: نظارت بر این مسائل باید در اولویت کاری ادارات کل محیط زیست استانهای تهران و همجوار قرار گیرد.
وی همچنین از حضور نیافتن معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در این جلسه انتقاد کرد.
رفیعی ادامه داد: بخش عمدهای از مطالبات در حوزه آلودگی هوا و ترافیک از مدیریت شهری است که متاسفانه آقایان مسئول در این زمینه حتی زحمت حضور و پاسخگویی را به خود ندادند که قطعا مجلس شورای اسلامی این موارد را از شهردار تهران و رییس شورای شهر تهران مطالبه خواهد کرد.
وی در مورد اتوبوسهای فرسوده پایتخت گفت: باید تکلیف اتوبوسهای فرسوده و بیپلاک پایتخت هرچه سریعتر مشخص شود از سوی دیگر شهرداری تهران و وزارت کشور مکلفند که از این پس تنها اتوبوسهای برقی جدید را به ناوگان حمل و نقلی پایتخت اضافه کنند که این خصوص مجلس تمام تلاش خود را برای ایجاد بسترهای لازم به کار خواهد گرفت.
رفیعی به موضوع تاکسیها اشاره کرد و گفت: بحث تاکسیهای فرسوده به جد پیگیری میشود و ما مطالبهگر خواهیم بود. از سوی دیگر میخواهیم بدانیم که چرا تعداد زیادی از این تاکسیها در خط خدماتدهی به حمل ونقل عمومی نیستند و خدمات دهی لازم را نمیکنند و شهرداری نیز برخوردی با آنها انجام نمیدهد.
وی یکی از مشکلات آلودگی هوا و ترافیک تهران را نبود پارکینگهای عمومی دانست و گفت: شهرداری باید در طرحی ضربتی نسبت به حل این مشکل بخصوص در مناطق پرتردد و پرمراجعه اقدام کند.
مهلت دو هفتهای سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران در راستای ارائه طرح عملیاتی برای بکارگیری موتورسیکلتهای برقی
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن درخواست از پلیس راهور برای برخورد با خودروها و موتورسیکلتهای دودزا و آلاینده، اظهار کرد: باید تمهیدات لازم برای بهکارگیری موتورسیکلتهای برقی در تهران و جایگزینی با موتورسیکلتهای بنزینی اندیشیده شود. بر این اساس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران دو هفته مهلت خواهد داشت با همکاری دستگاههای اجرایی طرح عملیاتی بکارگیری این موتورسیکلتها را به فراکسیون محیط زیست مجلس ارائه کند.
رفیعی با انتقاد از آلایندگی خودروهای منعلق به شهرداری تهران تأکید کرد: شهرداری تهران موظف است هرچه سریعتر نسبت به جایگزینی خودروهای آلاینده خود اقدام کند.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به معاینه فنی خودروها و موتورسیکلتها گفت: متاسفانه بخش عمدهای از خودروهایی که در تهران تردد میکنند، معاینه فنی خود را از مراکز معاینه فنی اطراف تهران اخذ میکنند که عملا نظارت دقیقی بر روی آنها نیست و باید در این خصوص فکری اساسی شود.
وی با اشاره به این که بر اساس قانون حدود ۷۰ درصد جرایم صنایع آلاینده در اختیار شهرداریها برای رفع مشکلات آلایندگی و حمل و نقل پاک قرار میگیرد افزود: شهرداری تهران باید پاسخ دهد با این سهم ۷۰ درصدی خود طی سالهای گذشته چه کرده است و چه اقدام عملی برای رفع مشکلات آلودگی هوا انجام داده است؟
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به افزایش قابل توجه ترافیک تهران طی روزهای گذشته به دلیل لغو مصوبه دورکاری افزود: بخشهای متولی باید سریعا در خصوص تغییر ساعات کاری پایتخت و توزیع پیک ترافیک تهران اقدام کنند که در این خصوص انتظار داریم نتایج ملموس این تصمیم در هفتههای آتی مشخص شود.
وی خاطرنشان کرد: تمامی موارد مطرح شده در این جلسه سریعا توسط مجلس پیگیری خواهد شد و بخشهای مسوول باید پاسخگو باشند.
در این جلسه، سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، زهره الهیان نماینده تهران و اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس هم مطالبی را مطرح کردند.
منبع: ايسنا