تاریخ انتشار : جمعه 26 نوامبر 2021 - 23:53
کد خبر : 125461

گم شدن آژیر خطر کرونا در هیاهوی شب عید

گم شدن آژیر خطر کرونا در هیاهوی شب عید

ایسنا/چهارمحال و بختیاری زنگ خطر پیک چهارم کرونا در ایام منتهی به سال نو در کشور به‌صدا درآمده است، اما به‌نظر می‌رسد صدای این آژیر خطر قرمز در هیایوی شلوغی بازار و نزدیک شدن به سال نو به گوش بسیاری از افراد نمی‌رسد و آن‌ها در حال تدارک و برنامه‌ریزی برای انجام سفر و دید و

گم شدن آژیر خطر کرونا در هیاهوی شب عید

ایسنا/چهارمحال و بختیاری زنگ خطر پیک چهارم کرونا در ایام منتهی به سال نو در کشور به‌صدا درآمده است، اما به‌نظر می‌رسد صدای این آژیر خطر قرمز در هیایوی شلوغی بازار و نزدیک شدن به سال نو به گوش بسیاری از افراد نمی‌رسد و آن‌ها در حال تدارک و برنامه‌ریزی برای انجام سفر و دید و بازدیدهای نوروز هستند.

وزیر بهداشت و درمان در مصاحبه‌ای از مردم خواهش کرد: ” حضرت عباسی سفر نروید”، اما از آن سو طبق مصوبات ستاد کرونا سفر به شهرهای با وضعیت زرد و آبی بلامانع خواهد بود، این در حالیست که یکی از عوامل اصلی انتقال ویروس کرونا در بین شهرها و روستاهای کشور سفر عنوان شده است.

به گزارش ایسنا، طبق گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در طول سفر تقریبا امکانپذیر نیست، سفر با وسایل نقلیه عمومی، سرو غذا در رستوران‌ها و هتل‌ها، استفاده از مکان‌ها و سرویس‌های بهداشتی عمومی در طول سفر این خطر را دوچندان می‌کند.

باتوجه به محدود بودن امکانات بهداشتی و درمانی در چهارمحال و بختیاری، مدیریت پیک چهارم کرونا در این استان به‌شدت دشوار خواهد بود و به‌نوعی ممکن است از توان کادر بهداشت و درمان خارج شود، این هشدارها به‌صورت مداوم از رسانه‌ها اعلام می‌شود، اما مردم پس از گذشت یکسال درگیری با این ویروس به‌دنبال تجدید روحیه با سفر و دید و بازدید هستند.

سفر کردن باوجود شیوع ویروس جهش‌یافته در بسیاری از استان‌های کشور کار منطقی به‌نظر نمی‌رسد، باید گفت سفر کردن در این شرایط اصلا به صلاح نیست و کوچکترین سهل‌انگاری می‌توانند افراد را درگیر این ویروس ناشناخته کند و آن‌ها را به کام مرگ بکشاند.

گردشگری مجازی در دستور کار قرار گرفته است

مهراد جوادی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه به‌علت شرایط بیماری کرونا در سال‌جاری گردشگری مجازی در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: تعدادی اپلیکشن در استان و کشور تهیه شده است، در این اپلیکشن‌ها افراد می‌توانند به‌صورت مجازی از بناهای تاریخی و محوطه‌های گردشگری استان بازدید کنند.

وی افزود: در سایت visitiran.ir اطلاعات مختلف از مراکز تفریحی، اقامتی، گردشگری، بناهای تاریخی و … کل کشور جمع‌آوری شده است و افراد می‌توانند با مراجعه به این سایت به‌صورت مجازی از نقاط گردشگری و تفریحی استان‌ها بازید داشته باشند، همچنین در ایام بعد از کرونا نیز می‌توانند از طریق این سایت اطلاعات موردنیاز برای سفر را با جزئیات مشاهده کنند.

جوادی با تاکید بر اینکه در ایام نوروز سفر به استان‌ها و شهرستان‌های  نارنجی و قرمز ممنوع است، گفت: اما طبق آخرین اعلام ستاد ملی کرونا سفر به شهرستان‌های زرد و آبی با پروتکل‌ها و ضوابط خاص بلامانع است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری افزود: گردشگران و مسافران تنها مجاز به اقامت در هتل‌ها، بومگردی‌ها و مراکز مجاز تحت نظر میراث فرهنگی که پروتکل‌های بهداشتی در آن‌ها رعایت می‌شود، هستند، تورهای گردشگری باید از قبل مراکز اقامتی را رزرو کرده باشند.

وی بیان کرد: افرادی که قصد سفر به استان‌های زرد را دارند باید از قبل محل اسکان خود را رزرو کرده باشند، در غیراینصورت این سفر نمی‌تواند تحت کنترل و با رعایت پروتکل انجام شود.

جوادی در پایان گفت: در ایام نوروز موزه‌ها، مراکز تفریحی و توریستی به مسافران خدمات ارائه خواهند داد.

تعطیلی تمامی باغ‌های گردشگری مجاز و غیرمجاز در سامان

سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سفر بسیار دشوار است، اظهار کرد: در ستاد کرونای استانی مقرر شد مکاتبه‌ای با ستاد ملی کرونا انجام شود تا با اعلام این ستاد پذیرش مسافر در استان‌های پرخطر از جمله چهارمحال و بختیاری ممنوع شود.

وی افزود: طبق مصوبه ستاد کرونای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تمام مراکز اقامتی و تفریحی دولتی در ایام نوروز تعطیل هستند و هیچ خدماتی به مسافران ارائه نمی‌دهند، گفت: این استان جزو 14 استان پرخطر از نظر شیوع کرونا شناخته شده و بعد از خوزستان دومین استان در معرض خطر کشور است.

جزایری با اشاره به وضعیت شهرستان سامان که یکی از شهرستان‌های گردشگرپذیر در کشور است، بیان کرد: تعداد موارد ابتلای سرپایی و بستری ناشی از بیماری کرونا در این شهرستان در حال افزایش است، این مسئله نگرانی بسیاری را برای مسئولان استانی ایجاد کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: سطح هشدار بالاتری را از نظر رنگبندی برای شهرستان سامان در نظر گرفتیم و وضعیت این شهرستان در حال حاضر نارنجی است.

وی تاکید کرد: طبق مصوبه ستاد کرونا باید تمامی باغ‌های گردشگری مجاز و غیرمجاز در شهرستان سامان تعطیل شود و فرماندار و شبکه بهداشت و درمان نیز بر این مسئله نظارت جدی داشته باشند.

اجاره منزل به مسافران نوروزی ممنوع است

همچنین طبق گفته اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری، تمام مراکز اقامتی و تفریحی تحت اختیار دستگاه‌های دولتی استان تا ۱۷ فروردین‌ماه تعطیل است و هیچ گونه خدماتی در مراکز تفریحی و توریستی عمومی به مسافران و گردشگران در ایام نوروز ارائه نمی‌شود، این محدودیت‌ها در شهرستان‌های سامان، فارسان و کوهرنگ جدی‌تر از سایر نقاط استان است.

وی در خصوص اجاره منازل مسکونی به مسافران، تاکید کرد: اجاره منزل شخصی به گردشگران و مسافران به‌ویژه به مسافران کانون‌های خطر کرونا از جمله خوزستان ممنوع است و با افرادی که اقدام به این کار می‌کنند به‌شدت برخورد می‌شود.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها