تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 6 جولای 2023 - 19:42
کد خبر : 208269

گواهی حلال چیست؟ چگونه گواهی حلال بگیریم؟

گواهی حلال چیست؟ چگونه گواهی حلال بگیریم؟

  گواهی حلال سندی است که در صورتی صادر می‌شود که فعالیت‌های شرکت‌های تولیدکننده محصولات یا خدمات حلال پس از ممیزی ارزیابی انطباق که بر اساس استانداردهای حلال انجام شده است، مستحق باشد. همچنین می توان آن را به عنوان کنترل انطباق محصولات یا خدمات از نظر سلامت، محتوا و بهداشت با توجه به شرایط

 

گواهی حلال سندی است که در صورتی صادر می‌شود که فعالیت‌های شرکت‌های تولیدکننده محصولات یا خدمات حلال پس از ممیزی ارزیابی انطباق که بر اساس استانداردهای حلال انجام شده است، مستحق باشد. همچنین می توان آن را به عنوان کنترل انطباق محصولات یا خدمات از نظر سلامت، محتوا و بهداشت با توجه به شرایط اسلامی تعریف کرد.

حلال را می‌توانید از مراجع صدور ایزو اخذ کنید. اخذ ایزو ارزان و گواهینامه حلال، CE، HSE و … متناسب با زمینه فعالیت شرکت شما بهبود مستمر را برای کل مجموعه به دنبال دارد.

 

مزایای گواهی حلال چیست؟

از آنجایی که گواهی حلال علاوه بر الزامات اسلامی حاوی عناصری مانند سلامت، بهداشت و نظافت است، نشان حلال روی محصولات باعث اطمینان مصرف کننده می شود و در کنار استانداردهایی مثل ایزو 22000 اخذ می‌شود. همچنین گواهی حلال که مطابق با پذیرفته‌شده‌ترین استانداردهای SMICC در دنیا تهیه شده است، از گرفتار شدن سازمان‌های صادرکننده در موانع فنی جلوگیری می‌کند.

به چه کسی گواهی حلال داده می شود یا چه کسی می تواند گواهی حلال بگیرد؟

اگرچه گواهی حلال امروزه به عنوان یک گواهی برای تولیدکنندگان مواد غذایی تلقی می شود، بخش هایی که زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهند مانند مواد غذایی، لوازم آرایشی، گردشگری، تدارکات، مالی، داروسازی می توانند گواهی حلال دریافت کنند.

کلیه شرکت‌های فعال در بخش‌های مذکور با بیان اینکه فرآیند تولید و خدمات خود را با رعایت موازین اسلامی و استانداردهای بهداشتی، کیفی و بهداشتی انجام می‌دهند، می‌توانند گواهی حلال دریافت کنند.

چگونه گواهی حلال بگیریم؟

سازمان‌هایی که سیستم مدیریت ساختارمند حلال را با اجرای مؤثر ایمنی مواد غذایی، رعایت الزامات قانونی و در نظر گرفتن حساسیت اسلامی اجرا می‌کنند، باید به شرکت‌های معتبر مؤسسه اعتباربخشی حلال که فعالیت «ارزیابی انطباق» را ارائه می‌دهد، مراجعه کرده و درخواست ممیزی کنند.

در این مرحله، بررسی دقیق برنامه انجام می شود.

این پیشنهاد با بررسی اطلاعاتی مانند افزودنی مورد استفاده، تامین کننده، مواد بسته بندی استفاده شده انجام می شود.

در صورت مثبت بودن مرحله بررسی درخواست، “گواهی حلال” پس از موفقیت آمیز بودن ممیزی 2 مرحله ای که توسط سازمان ارزیابی انطباق معتبر توسط آژانس اعتباربخشی حلال انجام می شود، اعطا می شود.

بازرسی های انجام شده موضوعاتی مانند مسائل اسلامی، ایمنی مواد غذایی، بهداشت و رعایت الزامات قانونی را شامل می شود.

آیا پشتیبانی KOSGEB برای خرید گواهی حلال وجود دارد؟

اسنادی که باید از آژانس اعتباربخشی حلال (HAK) و موسسات و سازمان‌های معتبر HAK دریافت شود، در حوزه مدیریت توسعه و پشتیبانی شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(KOSGEB) “برنامه حمایت از توسعه کسب و کار – پشتیبانی گواهینامه” گنجانده شده است. هزینه‌های بررسی اسناد، درخواست و پرونده، بازرسی، بازرسی و آزمون را می‌توان تا 60% (شصت) در محدوده بالای پشتیبانی از KOSGEB پس گرفت.

آیا گواهی حلال اجباری است؟

از 04 ژوئن 2022، بر اساس اصلاحیه انجام شده در قانون شماره 7060 در مورد برخی مقررات در مورد آژانس اعتباربخشی حلال در مورد وضعیت قانونی خدمات اعتباربخشی حلال ارائه شده توسط HAK؛ اعتباربخشی حلال توسط HAK برای سازمان‌هایی که ارزیابی انطباق حلال را برای محصولات و خدماتی که در بازار ترکیه عرضه می‌شوند و مشمول حوزه‌های ارزیابی انطباق هستند که HAK خدمات اعتباربخشی را برای آنها ارائه می‌کند، اجباری شده است.

آیا گواهی های حلال قابل اعتماد هستند؟

عدم وجود تفاهم اعتباربخشی در زمینه صدور گواهی حلال نیز باعث شده است که گردش اسناد حلال غیر معتبر در بازار آزاد شود.

با قرار دادن فعالیت های گواهی حلال تحت عنوان تضمین اعتبار حلال، هدف آن جلوگیری از گردش گواهی های حلال غیر قابل اعتماد در بازار است.

بنابراین گواهینامه های حلال مورد تایید “HALAL ACCREDITATION” که مطابق با استانداردهای SMICC که معتبرترین و شناخته شده ترین آنها در دنیا می باشد صادر می شود، در بالاترین سطح اعتبار و شناخته شدن در داخل و خارج از کشور می باشد.

صدور گواهینامه محصولات با رعایت موازین شرعی

گواهی حلال برای بخش های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و دارویی اعمال می شود و گواهی می دهد که یک محصول با رعایت کامل احکام شرعی ساخته شده است، که شامل اجزای “ممنوعه” نیست و به هیچ وجه با هیچ ماده ای تماس نداشته است. یا اشیایی که “نجس” در نظر گرفته می شوند. این گواهینامه:

  • مصرف کنندگان اسلامی را تضمین می کند که احکام دینی آنها رعایت شده است
  • سطح بالایی از بهداشت و ایمنی محصول را تضمین می کند
  • پاسخ به تقاضای فزاینده محصولات حلال در بازارهای ایتالیا و بین المللی است.

جزئیات خدمات

شرایط صدور گواهی حلال عبارتند از:

    استفاده از اصول شیوه های بهداشتی خوب

    اتخاذ یک سیستم ارزیابی ریسک و مدیریت ریسک مناسب با هدف رعایت بهداشت و ایمنی بهداشتی و رعایت موازین شرعی.

لوگوی حلال به تشخیص محصولات مطابق با دستورات دین اسلام در یک لحظه کمک می کند – راهی ساده و ایمن برای جلب توجه و سود مصرف کنندگان در بازارهای هدف مختلف.

مراحل صدور گواهینامه

روش صدور گواهینامه شامل موارد زیر است:

  • پیش حسابرسی اختیاری
  • ممیزی گواهینامه
  • بررسی های سالانه
  • صدور گواهینامه مجدد هر سه سال یکبار

فعالیت های کنترل و حسابرسی توسط تیم های حسابرسی متشکل از کارشناسان مجرب در صدور گواهینامه یک بخش خاص و کارشناسان حقوق اسلامی انجام می شود.

Isosystem.org

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها