گیشه سینما مُرد، از بس که جان ندارد!
با وجود آنکه از ابتدای امسال تاکنون ۲۰ فیلم در سینماها اکران شدند، اما مخاطب سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفری این فیلمها بر وضعیت بحرانی سینما و نیاز به تصمیمگیریهای موثر برای آشتی مخاطب با سینما تاکید دارد.
در روزهای گذشته، ابراز نگرانی درباره کاهش شدید میزان فروش و تماشاگران فیلمهای در حال اکران بیشتر شده و برای این حل موقت یا دائمی این وضعیت، راهکارهای مختلفی از سوی برخی سینماگران مطرح شده که برخی از آنها در این خبرگزاری منتشر شده است.
پیش از مرور این نظرها، ابتدا به گزارش روابط عمومی سینما شهر و سمفا، اشاره میشود که در آن ذکر شده، در سه ماهه نخست سال جاری فیلمهای موقعیت مهدی، گل به خودی، قدغن، سگ بند، روز صفر، شادروان، مردبازنده، انفرادی، لامینور، مغز استخوان، مجبوریم، چند میگیری گریه کنی۲، علفزار، سلفی با دموکراسی، پسران دریا، بدون قرار قبلی، نقره داغ، والدین امانتی، هناس، بیصدا حلزون» روی پرده سینماها رفته و سه میلیون و ۹۱۳ هزار و ۳۳۹ نفر تماشاگر هم داشتهاند.
از مجموع ۲۲۲ سینمای فعال در کشور، پردیسهای سینمایی کوروش، ایران مال، ملت، آزادی، هویزه مشهد، هنر شهر آفتاب شیراز، ساحل اصفهان، چهارسو، مگامال و هدیش به ترتیب رتبه ۱ تا ۱۰ را از نظر فروش و تعداد مخاطب دارند.
مقایسه این آمار کاهش زیاد مخاطب را به دوران پیش از شیوع کرونا نشان میدهد که برخی علت عدم استقبال مردم از سینما را نبود فیلمهای خوب یا قیمت بلیت عنوان میکنند.
دراین زمینه امیرحسین حیدری – پخشکننده فیلم «چپ، راست» – که تقریبا در وضعیت بلاتکلیف نیمه توقیف به سر میبرد، به ایسنا گفت: اینکه به دلیل قیمت بالای بلیت استقبال خوبی از سینما نمیشود حرف کاملا دقیقی نیست. گروهی آگاهانه به دنبال این هستند که سینما را از سبد خانوادهها حذف کنند و مردم سینما را فراموش کنند. ما امروز نیاز به معرفی دوباره سینما به مردم و احیای آن و تشویق مردم به تماشای دورهمی فیلم در سینما داریم و همه بخشهای سینما باید یک کمپین واحد برای آشتی مردم با سینما تشکیل بدهند.
از سوی دیگر محمد قنبری – مدیر پردیس مگامال – معتقد است: برای برونرفت از این وضعیت یک راهحل میتواند این باشد که در یک بازه زمانی، دو فیلم کمدی و دو فیلم اجتماعی که قابلیت جذب مخاطب را داشته باشند اکران کنیم. اگر وزارت ارشاد مجوز فیلمهایی مثل «قاتل و وحشی»، «صد سال به این سالها»، «چپ راست»، «شیشلیک» و نیز «برادران لیلا» را صادر کند، قطعاً آشتی مخاطب با سینما را به همراه خواهد داشت.
همچنین از آنجا که مدتی قبل حوزه هنری تصمیم گرفت برای سینماهای تحت اختیار خود در سراسر کشور یک طرح آزمایشی را برای شناور کردن قیمت بلیت اجرایی کند، امروز موسسه تصویرشهر زیر نظر شهرداری تهران هم اعلام کرد که از ابتدای تابستان قیمت بلیتها در پردیسهای شهرداری مثل ملت، راگا و تماشا شناور میشود.
منبع: ايسنا