فیلم

یک ضرورت لاکچری

یک ضرورت لاکچری

در آستانه روز جهانی انیمیشن (ششم آبان ماه)، نشست خبری «چالش‌ها و فرصت‌های صنعت انیمیشن» در روز سه شنبه ـ ۴ آبان ماه ـ برگزار شد.

 در این نشست محمدرحیم لیوانی ـ رییس مرکز پویانمایی صبا ـ امیرمحمد دهستانی ـ معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ـ رییس انجمن صنفی انیمیشن و تعدادی از اصحاب رسانه حضور داشتند.

لیوانی در این نشست گفت: روز جهانی انیمشن بهانه‌ای برای توجه و تمرکز بیشتر به این صنعت بسیار مهم است که ان‌شاءالله در آینده کشور بتواند رشد و توسعه پیدا کند. الان بدنه اصلی تولید انیمیشن کشور را جوانان انجام‌ می‌دهند و میانگین‌ سنی، زیر ۳۰ سال است. ان‌شاءالله دولت تازه نفس بتواند کمک کند این صنعت رو به رشد ارتقاء پیدا کرده و به جایگاه اصلی خودش هم به لحاظ فرهنگی و هم اقتصادی که مغفول مانده است، برسد.

سحرخیز هم خاطرنشان کرد: انیمیشن تبدیل به صنعت شده و می‌تواند صادرت داشته باشد. می‌تواند چند وزارت‌خانه را درگیر کرده و به شدت امکان اشتغال‌زایی دارد اما نمی‌دانم چرا صحبت‌هایمان در جریان انیمیشن در حد تئوری و فرضیه باقی می‌ماند.
توجه ما در این سال‌ها توجه به وجه صنعتی انیمیشن بوده است. جریان‌های مالی و اقتصادی مهمی در اطراف انیمیشن شکل می‌گیرد که در ایران مغقول مانده است. انیمیشن در این فرصت یک و سال و نیم قرنطینه جزو معدود صنایعی بوده که رشد کرده است. و این رشد باید توجه همه را به خود جلب کند.

دهستانی در نشست «چالش‌ها و فرصت‌های صنعت انیمیشن» چنین ابراز کرد: هنرهای دیگر شاید سطح بالایی از علم و تکنولوژی را به کار نگیرند اما وجود انیمیشن می‌تواند نمادی از پیشرفت و توانایی های یک کشور باشد. اینکه ما می‌توانیم درباره صنعت انیمیشن در کشور صحبت کنیم جای تأمل دارد. انیمیشن می‌تواند نماد پیشرفته بودن یک کشور، هم به لحاظ فرهنگی و هم تکنولوژی باشد. ظاهر لاکچری هم دارد زیرا کشوری که انیمیشن هم دارد نشان می‌دهد که به خیلی از مسائلش رسیدگی شده و حالا توانسته انیمیشن هم داشته باشد.

معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: اینکه هنرمندانی باشند که بتوانند انیمیشن کار کنند که دقت و ظرافت بالایی نیاز دارد، نشان می‌دهد آن جامعه از سطح‌هایی عبور کرده که تا به اینجا رسیده است. قسمتی که نشانه اوج توانایی یک کشور در انیمیشن است، در فیلم‌های کوتاه شکوفا می‌شود و در پله بعد در آثار سینمایی که ما هنوز در بخش سینمایی به آن توانایی نرسیدیم؛ اما در انیمیشن‌های کوتاه سطح کیفی و کمی بالایی داریم و می‌توانیم انتظار داشته باشیم در سال‌های آینده در فستیوال‌های جهانی حضور پررنگی داشته باشیم و روی انیمیشن‌های ما تمرکز کنند.

لیوانی در این زمینه اظهار کرد: ما افتخار این را داریم که مقام معظم رهبری در دیداری که با تولیدکنندگان انیمیشن در سال ۹۸ داشتند این توانمندی را مایه افتخار کشور و ملت دانستند. انیمیشن زیرساخت و نیروی انسانی زیادی می‌خواهد و پیچیدگی دارد و اینکه می گویند مایه افتخار ملت است برای همین پیچیدگی است. ان‌شاءالله در آینده این توانمندی را بتوانیم در عرصه های مختلف به منصه ظهور بگذایم.

سحرخیز، رییس صنف انیمیشن هم خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی تولید انیمیشن‌هایشان را در ایران انجام‌ می دهند زیرا شرایطش فراهم است. ما سال‌هاست این دستاورد را داشتیم اما از آن استفاده نکردیم. خیلی از سلبریتی‌ها دارند جذب انیمیشن‌ می شوند به ویژه در دوران کرونا به دلیل محدودیت های فیلم برداری هنرپیشه ها هم جذب انیمیشن شده اند. پیش بینی شده چهارمین ترند، ۲۰۲۲ انیمیشن باشد. انیمیشن‌ها در سکوت محض در جشنواره های جهانی جایزه گرفته و در شبکه‌های دیگر نمایش داده می شوند. انیمیشن باید حمایت شود، نه فقط حمایت مالی بلکه حمایت ساز و کاری تا بتواند تولید انبوه‌تر و توزیع درست‌تر و صادرات داشته باشد.

دهستانی در ادامه این صحبت‌ها یادآور شد: اخیرا متوجه شده‌اند ایران دارد از این منظر تاثیرگذاری ایجاد می کند. حتی گاهی برای همین آثار ایرانی را انتخاب نمی‌کنند، زیرا پرچم ایران آنجا بالا می‌رود و جلب توجه می‌کند برای همین دایره را تنگ‌تر می کنند؛ بنابراین انتظار می‌رود در داخل حمایت بیشتری از انیمیشن صورت بگیرد.

سحرخیز هم تاکید کرد: کشور عربستان که انیمیشن ندارد و نیروهایی از ژاپن‌ می آورد که چیزی را تولیدکنند که رنگ و بویی از فرهنگ خودشان ندارد ما نه تنها عکس این را انجام‌دهیم‌ بلکه به کشورهای دیگر هم صادر می‌کنیم و قدرش را نمی‌دانیم.

بر اساس این گزارش ایسنا، دهستانی، معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در بخشی از این نشست با تصریح این نکته که محصولات جانبی با محوریت انیمیشن‌های ایرانی عرضه نمی‌شود، در این زمینه توضیح داد: وقتی بچه‌ها می‌روند لوازم تحریر بخرند با انیمیشن‌های خارجی مواجه هستند سازمان های دیگر باید حمایت کنند مثل وزارت صنعت. نکته دیگر حمایت از حق کپی رایت است. وقتی کسی دفتری با کاور «شکرستان» تولید کرد، باید حمایت شود و نباید متضرر شود. در وی او دی ها بچه‌ها ممکن است یک انیمیشن را صد دفعه نگاه می کنند. این درآمد حاصل می کند. بچه ها دارند سریال «شکرستان» و «چیا» را بارها می بینند اما آماری ندارند که بفهمیم چقدر تماشا می کنند. آیا سیستمی وجود دارد که بیلبوردهای رایگان به «پهلوانان» در زمان پخشش اختصاص دهد؟ یا مثلا در شبکه یک، قبل از اخبار سراسری مثلا تیزری از پهلوانان پخش می‌شود تا توجه مردم جلب شود. بدون تبلیغ کسی متوجه محصول شما نمی‌شود. ما ال سی دی انیمیشن را ساختیم اما پریز برقی نیست تا کاری که باید بکند را بتواند انجام دهد.

به گفته سحرخیز قیمت انیمیشن نسبت به تولید آن یک سی‌ام کشورهای دیگر است و ادامه داد: هیچ صنعتی فکر نمی‌کنم این نسبت را داشته باشد. وی او دی‌ها یکی از مهمترین جریانات برای انتشار هستند. همه کشورهایی که الان به قطب‌های صنعتی تبدیل شدند زمانی با همین مشکلات مواجه بودند. دولت‌ها حمایتشان به این شکل بوده که شبکه‌ها قسمتی از پخششان را فقط به تولیدات خودشان اختصاص دهند؛ یعنی ۵۰ درصد پخش خارجی داشته باشیم و ۵۰ درصد خارجی. مثلا اگر پلتفرم خارجی داشتیم الان پلتفرم‌های داخلی انقدر رشد می‌کردند؟ پلتفرم‌های ما عمده درآمدشان از تولیدات خارجی حاصل می‌شود. ایجاد فضا برای دیده شدن مهم است. اگر شرایط انتشار درست نباشد هیچ‌وقت به جریان برندسازی نمی‌رسیم. در همه کشورها همین‌طور است. درصدی از صنایع دیگر می‌تواند انیمیشن را به جایگاه خودش برساند؛ مثلا همین لوازم تحریر یا چیزهای دیگر. همان یک بیلبورد می تواند توجه ها را جلب کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *