یک نویسنده: کلمهها باید از کاغذها پرواز کنند
ایسنا/اصفهان یک نویسنده گفت: این روزها خانهها، رستورانها، پارکها و حتی برخی مغازهها دکوری از کتاب دارند یعنی کتاب به وسیلهای برای زیباسازی تبدیل شده است و واقعیت هم همین است که کارکرد کتابها، زیباسازی است ولی نه جنبههای مادی بلکه ذهن و درون انسانها با مطالعه زیبا میشود و در رفتارشان بروز میکند.
مطالعه و کتابخوانی، سنگ بنای پیشرفت است و جامعهای به توسعه میرسد که شهروندانی آگاه داشته باشد و گستره دانایی ناشی از نرخ مطالعه است. مطالعه و کتابخوانی، شهروندان را یاری میکند که فضاهای تازه و افقهای بازتری را شناسایی کنند. در فضیلت کتاب و مطالعه زیاد گفته و شنیده میشود اما واقعیت این است که کلمهها باید از کاغذها پرواز کرده و در رفتار شهروندان بروز و ظهور کند.
حسین جندقیان در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: برخی از ما ایرانیها میتوانیم ساعتها در جایی نشسته و حرف بزنیم ولی حاضر نیستم، کتاب دست گرفته و آن را در جمع یا خلوت خود بخوانیم. ساعتها فیلمهای تکراری و بدون مفهوم را از قاب تلویزیون تماشا میکنیم، ولی از خواندن یک صفحه کتاب دریغ میکنیم.
این پیشکسوت فرهنگی تصریح کرد: نظام آموزش ما به جای فرصت دادن به دانش آموزان برای بالا بردن درک و فهم آنها از محتوای درسی، فقط به قبولی آنها از سد کنکور و رتبهبندی هوش و محفوظات آنها بسنده کرده است.
وی تصریح کرد: بنا به پژوهشها، کشورهای صنعتی و پیشرفته به جای مدرکگرایی و چیدن دانش آموزان برای تصدی پست و گرفتن شغل اداری، فرهنگ کتابخوانی و آگاهی را به خوبی در بین آن رواج میدهند تا بتوانند راه خود را پیدا کنند.
جندقیان تأکید کرد: متأسفانه یکی دیگر از معضلات جامعه در زمینه کتاب وکتابخوانی، معرفی کتابهای بیخاصیت است که این کتابها فقط ذهن افراد را پر میکند و یک حالت سرگرمی برای آنها دارد در حالی که جای کتابهای خوب و راهگشایی که میتواند برای تحول و آینده یک جامعه مؤثر باشند در ویترین کتابها خالی است.
این پژوهشگر فرهنگی گفت: اگر میخواهیم جامعهای پویا و کارآمد داشته باشیم علاوه بر رواج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه، باید کتابهای خوب و مفید را معرفی و عرضه کنیم تا به عنوان یک نیاز در سبد خانوار تلقی شود.
وی افزود: برای پاسخ به اینکه چرا مردم ما کتاب نمیخوانند، شاید یکی از علتهای آن راحتطلبی است. خواندن مطالب کوتاه و سرگرم شدن به بازیهای رایانهای به عنوان آرامبخش برای رهایی از تنشهای روزانه است در حالی که کتاب، انسان را به تفکر وادار میکند.
جندقیان تصریح کرد: تفکر و اندیشیدن خصوصاً خواندن کتابهای خوب میتواند برای مردم جامعه برنامه خوبی باشد و ای کاش همه ما زمانی را در شبانه روز به خواندن کتاب خوب و مفید اختصاص بدهیم که ما را به اندیشیدن فرا بخواند.
دبیر طرح جام باشگاههای کتابخوانی کاشان نیز گفت: یکی از علتهای کتاب نخواندن ما، نظام آموزشی است که شیوه کتاب خواندن را آموزش نمیدهد. ما از مدرسه تا دانشگاه، همیشه کتاب خواندهایم تا از آن امتحان بدهیم و در هیچ دوره تحصیلی، از خواندن یک کتاب بر اساس انتخاب خود لذت نبردهایم.
انسیه شعبانی تبار، اظهار کرد: ما یاد نگرفتهایم که کتاب، علاوه بر افزایش آگاهی ما، ارتباط حسی ما با دیگران را توسعه میدهد، تجربههای ما را غنیتر میکند و گستره واژگان ما را افزایش داده و میتوانیم اثرگذارتر صحبت کنیم.
وی افزود: مطالعه دستهجمعی و تمرین نوشتن به شکلهای مختلف یکی از فعالیتهایی است که منجر به توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از دوره کودکی میشود که در نظام آموزشی باید مورد توجه قرار بگیرد.
دبیر طرح جام باشگاههای کتابخوانی کاشان، تصریح کرد: تشکیل باشگاههای کتاب کودک و نوجوان، برنامهای برای نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی است و هرچه بیشتر بتوانیم کودکان را به کتابخانه و کتابخوانی جذب کنیم، موفقیت در توسعه فرهنگی جامعه بیشتر خواهد بود.
وی تأکید کرد: بر خلاف نظر خانوادهها که کتاب خواندن را مانع موفقیت تحصیلی فرزندانشان میدانند، پژوهشها ثابت کرده است که خواندن کتاب باعث میشود ذهن فراگیر آمادگی بیشتری برای یادگیری پیدا کند و هزینه کمتری برای یادگیری بدهیم و سریعتر یاد بگیریم.
شعبانی تبار گفت: کتاب، شاهراهی برای یافتن ایدههای جدید است و ذهن افراد کتابخوان، مسیرهای جدیدی را برای تفکر پیدا میکند و گاهی یک نشست کتابخوانی، اثربخشتر و لذتبخشتر از خیره شدن به کتاب برای تفکر یا نشستن در یک کلاس بارش فکری است.
همچنین یک مشاور برنامهریزی درسی به ایسنا گفت: خواندن کتاب، نه تنها باعث بهبود درک خواندههای دانش آموزان میشود، بلکه با رشد مهارتهای نوشتاری و ارتباطی آنها باعث میشود کودکان ما در بلند مدت، فرد بهتری باشند.
احسان عبدی قهرودی، اظهار کرد: کودکان ما با خواندن یک داستان، در تخیل خود تصویری از شخصیتهای آن را در ذهن میسازند که حتی همین تصویر با هر بار خواندن کتاب ممکن است تغییر کند.
وی افزود: خواندن کتاب، دنیاهای جدیدی به کودکان معرفی میکند که ممکن است خیالی یا واقعی باشد که آنها اجازه دارند تجربههای جدید را تصور کنند و با استفاده از خلاقیت خود از محدودیتهای زندگی روزمره بیرون بیایند.
این مشاور برنامهریزی درسی، تصریح کرد: در عصر حاضر فناوری، سرگرمی غالب بزرگسالان شده و به تبع آنها بچهها نیز وارد این وادی شدهاند. هرچند برخی از برنامههای تلویزیونی و بازیهای کامپیوتری میتواند برای یادگیری مفید باشد، اما نمیتواند اثربخشی کتاب را داشته باشد.
وی تأکید کرد: پژوهشها ثابت کرده است در خانوادههایی که خواندن عادت آنها شده است، کودکان بیشتر مطالعه میکنند و مغز آنها با ادغام چند حس، بین کلمات و تفکر دیداری ارتباط برقرار میکند.
عبدی گفت: مطالعه و کتاب، باعث تقویت تفکر انتقادی در افراد میشود و حتی بچهها را تحریک میکند تا بین داستان کتابها و زندگی واقعی خود ارتباط برقرار کرده و برای تصمیمگیری منطقی بیشتر به موفقیت برسند.
منبع: ايسنا