معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی تهران از دستیابی پژوهشگران و فناوران این سازمان به فناوری سختکاری انفجاری تکه مرکزی سوزن ریل توسط خبر داد و گفت: دستیابی به این فناوری سالانه ۲ میلیون دلار صرفهجویی ارزی را در پی دارد.
مهندس سید حمید هاشمی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، در حاشیه هشتمین نمایشگاه بینالمللی ریلی با شعار «ایران روی ریل به سوی آینده» با بیان اینکه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم از دیگر اثرات اقتصادی این دستاورد در صنعت حمل و نقل ریلی است، در ادامه اظهار کرد: اشتغال غیر مستقیم در صنایع ریختهگری، تولیدات فلزی و تأمین دانش فنی و بکارگیری آن ایجاد شده است.
وی اثرات تکاثری در توسعه فناوری، توسعه اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی را از دیگر فواید دستیابی به این فناوری برشمرد و ادامه داد: اثرات تکاثری این فناوری سبب می شود محصولات و صنایع دیگر بتوانند از آن استفاده برای توسعه فرایند و محصولات خود بهره ببرند و یا حتی از فناوریهای جدید تکمیلی ایجاد بکنند.
معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی تهران افزود: همچنان که امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است این فناوری در جهت افزایش کیفیت تولید ایران جهش موثری ایجاد کرده است و به نوعی ما را از ورود محصولات با فناوریهای بالاتر از کشورهای خارجی در این حوزه بینیاز کرده است.
مهندس هاشمی با بیان اینکه ساخت و بکارگیری این قطعه در صنایع ریلی علاوه بر افزایش ظرفیتهای تولید کارخانجات سبب افزایش سرعت حمل و نقل و کیفیت خطوط ریلی میشود، گفت: بدین ترتیب میزان فرسایش و آسیبدیدگی خطوط ریلی کاهش مییابد.
وی خاطرنشان کرد: سالانه بین ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ قطعه از تکه مرکزی سوزن ریل در کشور برای توسعه خطوط ریلی و یا تعمیر و نگهداری مورد نیاز است اما در نخستین گام با این فناوری تولید یکصد قطعه در دستور کار قرار گرفته است که به تدریج بر اساس ظرفیتهای موجود میزان تولید قابلیت افزایش خواهد داشت.
معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان اینکه همواره پروژههای متعددی با جهاد دانشگاهی در حوزه حمل و نقل ریلی مذاکره میشود، گفت: اما آنچه با سازمان جهاد دانشگاهی تهران مورد گفتوگو قرار گرفته است موضوع سختیسازی ریلهای نصب شده در خطوط به روشهای سیار و القایی است.
مهندس هاشمی تأمین مخازن سوخت سی ان جی برای حوزه ریلی را از دیگر برنامههای این سازمان در صنعت حمل و نقل ریلی کشور دانست و گفت: چنانچه نیاز باشد سوخت مصرفی پیشرانهای ریلی از دیزل و گازوئیل به گاز طبیعی تغییر کند این امکان وجود دارد فناوری ساخت مخازن برای این نوع سوخت طراحی و متناسب با نیاز آنها در صنایع کشور تولید انبوه شود.
وی یادآور شد: این فعالیت در مرکز تحقیقات و فناوری فراوردههای ویژه فلزی از زیر مجموعههای سازمان جهاد دانشگاهی تهران انجام شده است که از تلاش همه همکاران در این بخش تشکر و قدردانی میکنم.
منبع:ایسنا