تاریخ انتشار : یکشنبه 14 نوامبر 2021 - 20:09
کد خبر : 90621

۷ هزار نفر عضو شبکه نظارت خراسان جنوبی هستند

۷ هزار نفر عضو شبکه نظارت خراسان جنوبی هستند

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر هفت هزار نفر عضو شبکه نظارت استان هستند که در انتخابات امسال ۴۷۰۰ نفر فعالیت داشتند. حجت‌الاسلام مهدی یعقوبی، امروز شنبه ۲۶ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد:  ۲۶ تیرماه سالروز تاسیس شورای نگهبان نام گذاری شده است. به

۷ هزار نفر عضو شبکه نظارت خراسان جنوبی هستند

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر هفت هزار نفر عضو شبکه نظارت استان هستند که در انتخابات امسال ۴۷۰۰ نفر فعالیت داشتند.

حجت‌الاسلام مهدی یعقوبی، امروز شنبه ۲۶ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد:  ۲۶ تیرماه سالروز تاسیس شورای نگهبان نام گذاری شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: شورای نگهبان یکی از قدیمی ترین نهادهای قانونی در ایران محسوب می‌شود؛ چراکه قدمت آن به سال ۱۲۸۶ شمسی می‌رسد، سالی که متمم قانون اساسی مشروطه تصویب شد.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های امام دردوران نهضت و قبل از انقلاب عمل به قانون بود.

یعقوبی با اشاره به اینکه اهمیت نهادی مانند شورای نگهبان برکسی پوشیده نیست، تصریح کرد: بر اصل وجود چنین نهادی هم عقل و قانون، هم منطق حکم می‌کند چراکه اگر نهاد ناظری وجود نداشته باشد، هر مسئول اجرایی در نهاد خودش احتمال تخلف یا اشتباه دارد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث نظارت مصوباب مجلس اگر شورای نگهبان نباشد مجلس رسمیت پیدا نمی‌کند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اصل تشکیل دفاتر استانی و شهرستانی شورای نگهبان  به سال ۱۳۷۹برمی‌گردد، یادآور شد: بحث نظارت بر انتخابات بر عهده هیئت‌های نظارت گذاشته شده، یعنی شورای نگهبان هیئت مرکزی نظارت را در کشور تشکیل می‌دهد که متشکل از ۲ نفر از اعضا و ۵ نفر از اعضا مورد اعتماد مردم است.

وی ادامه داد: هیئت مرکزی نظارت وظیفه دارد هیئت‌های استانی را تشکیل دهد و در هر شهرستان و بخش نیز هیئت‌هایی تشکیل می‌شود.

یعقوبی بیان کرد: شبکه نظارت بر انتخابات برکل کشور کاملا مردمی است و در شبکه اجرا هم این اصل وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در استان خراسان جنوبی حدود ۷ هزار نفر عضو رسمی شبکه نظارت هستند افزود: عده‌ای بنا بر دلایلی غیر فعال شدند، تعداد افراد فعال در شبکه حدود ۴۷۰۰ نفر هستند که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر هم فعالیت داشتند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی گفت: سال گذشته حدود ۷۰۰ نفر نیروی جدید داشتیم که در شبکه مجموعه نظارت به صورت مجازی جذب شدند.‌

یعقوبی افزود: یکی از وظایف مهم دفاتر استانی و شهرستانی، ورود به حیطه آموزش ناظران است.

وی ادامه داد: در شرایط عادی همایش‌های فصلی و جلسات ناظر نهاد به صورت ماهانه برگزار می‌شوند؛ به ویژه در ایام قبل انتخابات، علاوه بر این جلسات برنامه‌های متعدد آموزشی  برای شبکه‌های نظارت در رده‌های مختلف برگزار می‌شود که باتوجه به شرایط کرونایی همه اینها به صورت مجازی برگزار شد به جز مواردی که امکان مجازی بودن وجود نداشت و جلسات حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تعداد محدود برگزار شد.

یعقوبی به بحث الکترونیکی شدن انتخابات اشاره کرد و افزود: در حیطه انتخابات شورا، شورای نگهبان هیچ وظیفه‌ای ندارد و نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا بر عهده مجلس است؛ وزارت کشور و ستاد انتخابات با مجلس توافقی کردند که در برخی از مراکز استان‌ها انتخابات کاملا الکترونیک برگزار شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان‌ جنوبی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری از چند دوره قبل از دستگاه‌های احراز هویت استفاده می‌شود و بخشی از مسائل مربوط به انتخابات الکترونیک انجام می‌شود، اما ما امسال شاهد بودیم که در آغاز ساعت رای گیری دستگاه‌ها دچار اختلال شدند.

وی افزود: استان ما یکی از استان‌هایی بود که در اسرع وقت مشکل را  پیگیری کرد و با کم ترین تاخیر رای گیری را آغاز کرد.

یعقوبی یادآور شد: متوسط تاخیر در کل استان حدودا کم تر از نیم ساعت و در شهرستان بیرجند حدودا ۴۵ دقیقه بود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی با بیان این مشکلات، تصریح کرد: هنوز بستر برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در کشور فراهم نیست.

یعقوبی خاطرنشان کرد: یکی از علت‌های اصلی تاخیر در شروع انتخابات بحث صندوق‌های تمام الکترونیک بود چراکه پیش بینی شده بود درصورت بروز مشکل اخذ رای صورت دستی انجام شود، اما در مجموعه اجرا و فرمانداری اصرار بر برگزاری الکترونیک بود.

وی بیان کرد: انتخابات امسال در مقایسه با دوره‌های قبل در کل کشور و در استان ما از کم تخلف ترین انتخابات بوده است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها