تاریخ انتشار : جمعه 22 اکتبر 2021 - 20:29
کد خبر : 10248

400 هزار نفر از جمعیت کرمانشاه در معرض تنش آبی هستند

400 هزار نفر از جمعیت کرمانشاه در معرض تنش آبی هستند

ایسنا/کرمانشاه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: برآورد می‌شود امسال نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت استان در معرض تنش آبی باشند. علیرضا کاکاوند در نشست خبری که امروز (دوم خرداد) بصورت مجازی برگزار شد، با اشاره به کاهش حدود ۴۰ درصدی بارش های سال آبی جاری نسبت به بلندمدت در کرمانشاه، افزود: این

400 هزار نفر از جمعیت کرمانشاه در معرض تنش آبی هستند

ایسنا/کرمانشاه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: برآورد می‌شود امسال نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت استان در معرض تنش آبی باشند.

علیرضا کاکاوند در نشست خبری که امروز (دوم خرداد) بصورت مجازی برگزار شد، با اشاره به کاهش حدود ۴۰ درصدی بارش های سال آبی جاری نسبت به بلندمدت در کرمانشاه، افزود: این کاهش بارندگی تاثیر متفاوتی بر منابع آبی داشته است، بگونه‌ای که در چشمه‌ها که عمده منابع تامین آب روستاها هستند تا ۷۰ درصد کاهش آبدهی داشتیم، اما کاهش دبی در چاه‌ها مقداری کمتر بوده است.

وی اظهار کرد: نگرانیم وضعیت کاهش دبی منابع آبی زیرزمینی در ماه‌های آینده بدتر شود.

کمبود 2000 هزار لیتر در ثانیه ای آب در شهرها و روستاها

کاکاوند سپس اشاره ای به وضعیت کم‌آبی استان کرمانشاه داشت و عنوان کرد: در مجموع شهرها و روستاهای استان نزدیک به دو هزار لیتر در ثانیه کمبود آب داریم.

وی نیاز آبی شهرهای استان را ۷۵۰۲ لیتر در ثانیه اعلام کرد که ۵۷۶۱ لیتر در ثانیه آن تولید می‌شود و خاطرنشان کرد: از مجموع کمبود ۱۷۴۱ لیتر بر ثانیه آب شهرها ۱۰۵۰ لیتر در ثانیه آن مربوط به شهر کرمانشاه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تاکید کرد: در روستاهای استان نیز ۱۷۶۰ لیتر در ثانیه نیاز آبی داریم و تولید آب ۱۴۷۷ لیتر در ثانیه است که کمبود ۲۸۳ لیتر در ثانیه ای داریم.

کاکاوند برآورد کرد، حدود ۷۰ هزار نفر از جمعیت روستایی و ۳۴۰ هزار نفر از جمعیت شهری استان در معرض تنش آبی باشند.

وی عنوان کرد: البته در کنار کمبود آب، کمبود مخازن ذخیره آب را نیز به میزان ۱۷۸ هزار مترمکعب در مناطق شهری و ۲۹ هزار مترمکعب در مناطق روستایی داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه سپس به تمهیداتی که برای مقابله با کم آبی از اواخر بهمن ماه اندیشیده شده اشاره کرد و گفت؛ یکی از این تدابیر تامین تجهیزات مانند پمپ، الکتروموتور، ترانس، لوله و اتصالات و … بود که عمده این تجهیزات تامین شده یا در حال تامین است.

وی همچنین از تدابیری برای اجاره چاه‌ها خبر داد و اضافه کرد: تعدادی از این چاه‌ها مربوط به دستگاه‌هایی مانند ورزش و جوانان، شهرداری، دانشکده کشاورزی و برخی نیز در اختیار کشاورزان است که اقدامات لازم برای اجاره آنها اندیشیده شده است.

کاکاوند لایروبی منابع آبی که کاهش دبی داشتند را از دیگر برنامه‌ها دانست که از حدود ۱۰ تا ۲۵ روز آینده آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد با تدابیری که اندیشیده شده از این کم آبی با کمترین مشکل عبور کنیم.

احتمال قطعی آب به دلیل قطع برق

وی ابراز امیدواری کرد با مجموع این اقدامات از این شرایط کم آبی عبور کنیم و افزود: هرچند سال سختی از نظر منابع آبی داریم، اما به مردم اطمینان می‌دهیم از نظر تامین آب شرب اوضاع بهتری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه فعلا برنامه‌ای برای قطعی برنامه‌ریزی شده آب در کرمانشاه وجود ندارد، گفت: البته قطعی برق ممکن است ما را با مشکلاتی مواجه کند.

به گفته کاکاوند هر یک ساعت قطع برق می‌تواند برای چهار یا پنج ساعت تامین آب پایدار را با چالش مواجه کند.

وی از پیگیری برای تهیه یازده ژنراتور به منظور کاهش تبعات قطعی برق خبر داد و اظهار کرد: از شرکت برق نیز درخواست کردیم برنامه قطعی را به ما اعلام کنند تا بتوانیم خود را با آن تطابق دهیم.

پیش‌بینی آبرسانی سیار به ۳۰۰ روستا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه سپس اشاره ای به وضعیت آبرسانی سیار به روستاهای استان داشت و افزود: در فروردین سال گذشته ۵۴ روستا در استان به صورت سیار آبرسانی می‌شد، اما امسال این تعداد به ۱۲۸ مورد رسیده است.

کاکاوند پیش‌بینی کرد، در اوج فصل گرما نزدیک به ۳۰۰ روستای استان نیازمند آبرسانی سیار باشند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته شرکت آب و فاضلاب تانکر برای آبرسانی در اختیار نداشت و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌شد، ادامه داد: اکنون از ظرفیت تانکر سایر دستگاه‌ها مانند هلال احمر استفاده می‌کنیم.

استارت مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه در سال ۱۴۰۰

به گزارش ایسنا، موضوع دیگری که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه به آن اشاره کرد افزایش اعتبارات آب و فاضلاب استان در بودجه سال ۱۴۰۰ بود و یادآور شد: فقط در یک بند اعتبارات استانی آب روستایی از ۲۶ میلیارد تومانی سال قبل به ۵۰۳ میلیارد تومان ارتقا یافته که البته ۴۰ میلیارد تومان آن مربوط به تامین آب عشایر است.

کاکاوند ابراز امیدواری کرد با این اعتبارات ۴۵۰ روستای استان با جمعیت ۷۰ هزار نفر تامین آب شده و عقب ماندگی مزمن کرمانشاه در حوزه آب روستایی جبران شود و حتی از میانگین کشور هم پیشی بگیریم.

وی اضافه کرد: این اعتبارات تصویب و عمدتا ابلاغ شده، اما هنوز تخصیص نیافته است.

وی از اختصاص ۱۹۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ برای فاضلاب شهر کرمانشاه که سال‌ها درگیر مشکل بوده هم خبر داد و گفت: با این اعتبار می‌توان اجرای مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه را امسال آغاز کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اعتبار مورد نیاز احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه را ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و ادامه داد: اگر اعتبار داشته باشیم این پروژه ۳۶ ماهه به سرانجام می‌رسد.

کاکاوند از پیگیری استاندار و نمایندگان کرمانشاه در مجلس برای اعتبارات خوب حوزه آب و فاضلاب قدردانی کرد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها