جهش تولید زیرساختهایی نیاز دارد که تاکنون فراهم نشده است
ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: برای جهش تولید، ما زیرساختها و زمینههایی را لازم داریم که تاکنون فراهم نشده است.
محسن خنداندل درگفتوگو با ایسنا، با اشاره به شعار سال 99 ، اظهارکرد: طراحی عناوین اقتصادی سالهای اخیر به دلیل سلسله مراتبی که متصور هستم، طراحی درستی است. در عنوان چهارسال پیش ما، بحث حمایت از کالای ایرانی مطرح شد. سپس بحث تولید کالای ایرانی، رونق تولید، اقتصاد مقاومتی و درحال حاضر بحث جهش تولید مطرح است. اگر از نظر فرهنگی به این عناوین نگاه کنیم، میبینیم که این عناوین خط سیری را برای خود طی میکند.
خنداندل ادامه داد: اگر این عناوین بهطور درست به آن عمل میشد، ابتدا باید افراد را به حمایت از کالای ایرانی تشویق میکردیم.، سپس اقتصاد مقاومتی را آویزه گوش خود قرار میدادیم، یعنی از حداقلهایی که خودمان میتوانیم تولید کنیم، استفاده میکردیم. پس از آن باید بازار مصرف را به سمت رونق تولید جهت میدادیم و در حال حاضر با رعایت تمامی این موارد بایستی جهشی در تولید به وجود میآوردیم. این مبانی، مبانی درستی است، اما باید دید که ما چقدر توانستیم در این خط فکر به موفقیت برسیم و زمینه را برای سایر موارد به وجود آوریم.
این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: به دیدگاه من، ما همچنان در بخش اول این خط سیر که همان حمایت از کالای ایرانی است؛ نتوانستیم به درستی فرهنگسازی کنیم و از همان نقطه تاکنون فعالیتهای ما بلااثر مانده است. حال نیز نباید انتطار این را داشته باشیم که جهش قابل توجهی در تولید رخ دهد.
خنداندل با اشاره به عدم وجود زیرساختهای لازم برای جهش تولید، تصریح کرد: برای جهش تولید، ما زیرساختها و زمینههایی را لازم داریم که تاکنون فراهم نشده است. اگر ما در زمینه تولید به موفقیتهایی دست یافته بودیم، باید تغییر قابل ملاحظهای در آمار اشتغال ما به وجود میآمد، در حالی که آمار اشتغال ما، نه تنها رشد صعودی نداشته، بلکه در بسیاری از موارد با رشد منفی آن مواجه بودهایم. اگر ما در این مباحث به موفقیتهایی رسیده بودیم، باید چراغ شهرکهای صنعتی روشنتر از گذشته میبود.
این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص عدم توجه کافی به بخش خصوصی، گفت: ما باید از افرادی که در حوزه کالای ایرانی فعالیت میکنند استفاده کنیم، یعنی بخش خصوصی خود باید وارد عمل شود، با اینکه در خط مقدم فعالیت، بخش خصوصی قرار دارد، در حالی که نه در حوزه تصمیمسازی و نه در حوزه تصمیمگیری به درستی از این بخش استفاده نمیشود و هیچگاه دولت بخش خصوصی را به صورت واقعی به بازی نگرفته و وارد میدان نکرده است.
وی ادامه داد: واقعیت این است که دولت نباید به واسطه داشتن چند واحد بزرگ مادر، باور کند که متولی صنعت، کارآفرینی و تولید کشور است، بلکه بخش خصوصی متولی این بخشهاست. درست است که صنعت خودروسازی، نفت، فولاد و ذوبآهن در اختیار دولت قرار دارد، هرچند به نادرستی نیز این اتفاق افتاده، اما این دلیلی بر این نیست که ما تمام ابزارهای تسهیلی و تسهیلسازی را در اختیار دولت قرار دهیم.
خنداندل بیان کرد: ما قانونی به نام بهبود محیط کسبوکار داریم، اما متاسفانه به آن به خوبی پرداخته و عملیاتی نشده است. متولی این قانون، اتاق بازرگانی بوده که برخاسته از بخش خصوصی است و به آن پارلمان بخش خصوصی گفته میشود، اما هیچگاه زیرساختهای لازم برای ایجاد شاخصهای بهبود محیط کسبوکار فراهم نشده است.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اهمیت نقش مردم در تحقق درست جهش تولید، گفت: در یک حوزه اقتصاد تولیدی، همانقدر که تولید اهمیت دارد، جامعه مصرفکننده نیز مورد اهمیت است. پس از جنگ جهانی در اروپا و یا پس از انقلاب اقتصادی در هند و چین، جامعه مصرفکننده و آحاد مردم بودند که توانستند شرایط را تغییر دهند. بزرگترین اتفاقی که میتواند در حوزه رنسانس تولیدی در کشور رخ دهد، پذیرفتهشدن توسط آحاد مردم است.
انتهای پیام
منبع:ایسنا