ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل دفتر مدیرعامل روابط عمومی و امور بینالملل شرکت رجا پیرو درج خبری در خصوص خبر تاخیر 7 ساعته قطار رشت-مشهد توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش ایسنا، در متن این نامه که خطاب به مدیرعامل ایسنا نوشته شده، آمده است:
با سلام
«با عنایت به درج گزارشی در سرویس استانهای خبرگزاری ایسنا (نمایندگی خراسان رضوی) با عنوان “تأخیر 7 ساعته قطار رشت-مشهد” در مورخ 16/01/98 با کد خبری 98011604765، ضمن ارائه توضیحات خواهشمند است دستور فرمایید مطابق قانون مطبوعات نسبت به انتشار پاسخ این شرکت در اسرع وقت اقدام مقتضی معمول فرمایند.
احتراما به استحضار خوانندگان می رساند که قطار سپهر (4 ستاره) متعلق به شرکت حمل و نقل ریلی رجا بوده و شرکت دیگری قطار سپهر یا قطاری در مسیر رشت-مشهد ندارد، پس ذکر این نکته که بلیت قطار 4 ستاره سپهر خریداری شده اما قطاری که مسافر سوار شده متعلق به شرکت رجا بود موجب سردرگمی مخاطبان میشود که این موضوع در نگارش گزارش باید مورد دقت بیشتری قرار میگرفت.
پیش از پرداختن به موضوع تأخیر قطار رشت-مشهد که همگی مربوط به نیروی کشش (لوکوموتیو) و مسایل سیر و حرکتی بوده و نه مربوط به قطار. با این حال ذکر این نکته ضروری است که در گزارش آمده بود که قطار مذکور در تاریخ 15 فروردین از رشت حرکت کرده حال آنکه این قطار در تاریخ 15 فروردین حرکت نداشت و حرکت آن در تاریخ 14 فروردین از رشت آغاز شده است.
کل تأخیر این قطار تا ایستگاه راهآهن تهران که ورود آن ساعت 22 چهارشنبه بود، 60 دقیقه به علت کندی سیر و تلاقی با سایر قطارها است.
قطار مذکور با 12 دقیقه تأخیر به علت نرسیدن مسافرین از ایستگاه تهران به حرکت خود ادامه داده و در بلاک شاهرود به بسطام و ایستگاه بسطام به علت خرابی و تعویض لکوموتیو 160 دقیقه (4:20 دقیقه تا 7 صبح) توقف داشته است.
مابقی توقفهای قطار رشت-مشهد 45 دقیقه (8 تا 8:45 صبح) در ایستگاه ابریشم به علت خرابی علائم، 120 دقیقه (12:20 تا 14:20 عصر) در بلاک ابومسلم-تربت به دلیل خرابی لکوموتیو بوده که نهایتاً قطار با حدود 7 ساعت تأخیر در ساعت 15:20 دقیقه وارد ایستگاه مشهد میشود.
همانگونه که در جزئیات گزارش فوق ملاحظه میشود تمامی دلایل تأخیر به نیروی کشش (لکوموتیو) و مسایل سیر و حرکتی بر میگردد که هیچ یک تحت اختیار شرکت حمل و نقل ریلی رجا نمیباشد.
باید به آگاهی مخاطبان و نگارنده این گزارش رساند که قطار 4 ستاره سپهر رجا جزو جدیدترین قطارهای ناوگان ریلی مسافری کشور میباشد که دارای امکانات مطلوبی بوده و علیرغم بوجود آمدن مشکلات بالا در تأخیر رسیدن قطار به مقصد که خارج از مسؤولیت این شرکت بوده ولی همکاران این شرکت در قطار از مسافران عذرخواهی کرده و به صورت رایگان پذیرایی ناهار به عمل آوردند.
بر اساس تعاریف عناوین شغلی، فردی که به عنوان مهندس قطار در قطار مشغول باشد عملا وجود نداشته و حتی موضوعی با عنوان درگیری در گزارش رئیس قطار به عنوان بالاترین مقام مسؤول در قطار ذکر و ثبت نشده است.
طبق مقررات جاری صنعت ریلی مسافری، به مسافران این قطار 50 درصد هزینه بلیت توسط آژانسهای صادر کننده بلیت (به هزینه شرکت راه آهن ج.ا.ا) پرداخت میشود».
برات اله صمدی راد؛ مدیرکل دفتر مدیرعامل روابط عمومی و امور بینالملل
شایان ذکر است؛ عدم استفاده از برخی اصطلاحات تخصصی و یا عدم بیان سمت دقیق افراد به دلیل استناد به توضیحات مسافران قطار در گفتوگو با ایسنا رخ داده است که متن کامل این توضیحات در نزد این خبرگزاری محفوظ است.
انتهای پیام