اهمیت توجه به مباحث فضای مجازی در دانشگاهها
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: مباحث جدی باید بعد از فروکش کردن تب اولیه توسعه فضای مجازی که باعث تودهای و شبکهای شدن حوزه رسانهای در این فضا شده است، مورد توجه قرار گیرد. به گزارش ایسنا، سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در همایش
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: مباحث جدی باید بعد از فروکش کردن تب اولیه توسعه فضای مجازی که باعث تودهای و شبکهای شدن حوزه رسانهای در این فضا شده است، مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در همایش ملی جامعه، تعلیم وتربیت در دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اهمیت توجه به مباحث فضای مجازی در دانشگاهها، گفت: مباحث تربیتی، روانشناسی، اموراجتماعی و اقتصادی و بحثهای چندرشتهای، میانرشتهای و فرارشتهای از مهمترین مباحثی است که باید در دانشگاهها مورد توجه قرارگیرد که امید است نظام دانشگاهی کشور با پرداختن به این مباحث خلا ایجادشده را برطرف کند. در حوزه روانشناسی و تربیتی مباحث بسیار مهمی همچون پدیده «خود» مطرح است که به بازنمایی خود و نمایش ماندگار، گستردگی و توسعه خود در صفحه نمایش میپردازد که این خود دیجیتالی با نوعی خودشیفتگی همراه است.
وی تصریح کرد: در حوزه تعلیم و تربیت نیز فراتر از مباحث آموزش تعاملی که در اوایل سالهای ۲۰۰۰ مطرح بود امروز با مباحث کلاسهای درس سکویی (platform) مواجهیم که به فردیتگرایی حوزه آموزشی تاکید دارد. افراد در حقیقت به صورت انفرادی به طراحیآموزش و یادگیری میپردازند و در نهایت در کنار مزیت فضای مجازی که شخصیسازی اطلاعات روی سکوهاست، این نگرانی ایجادمیشود که ما شاهد نوعی فرافردیتگرایی در نظام آموزشی باشیم.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی اظهار کرد: نظامهای آموزشی کلاسیک مبتنی بر حضور و رقابت بودند اما امروز اشکال جدیدی ایجادشده که در حوزه اجتماعی مباحث جدی و عمیقی مطرح میکند. در واقع روی نظامهای سکویی رسانههای اجتماعی شاهد شکلگیری حباب هستیم که این حبابها بحث قطبی شدن اجتماعی و عواقب سیاسی و اجتماعی را در همه کشورها در پی دارد. همچنین شخصیسازی اطلاعات در این گونه سکوها میتواند انسانها را به اهداف اقتصادی، تبلیغاتی و رسانهای برای سوءاستفادههای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل کند.
فیروزآبادی در خصوص مزایای شکلگیری این فضا در حوزه دانشگاه گفت: مزیت این فضا خودآموزی است که براساس آن افرادمیتوانند هم معلم و آموزگار و هم دانشجو باشند. در واقع در نظام شبکهای کاربران هم رسانه و هم خبرنگار هستند که از آن به کاربران محتواساز (user generated content) تعبیر میشود، یعنی کاربران میتوانند در کنار تولید محتوا، رسانه با پوشش جهانی، گستردگی وماندگاری دیجیتالی نیز باشند.
وی با اشاره به مباحث اقتصادی فضای مجازی افزود: با توسعه فضای مجازی و توسعه فعالیت کاربران، افراد میتوانند همزمان بنگاه، موسسه آموزشی و رسانه باشند و این بدان معناست که هویتهای حقوقی متکثر با کارکردهای متنوع در حال شکلگیری است که باظهور اقتصاد سکویی، خدماتی، اشتراکی و اقتصاد گیگ دنیا با ابزارهای پولی و مالی و قراردادهای هوشمند متکثر مواجه خواهد شد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان این که این تحولات سریع و تکثرها میتواند تلاطمها و بحرانهایی را سبب شود، تاکیدکرد: هر گونه تحول تاریخی همراه با تلاطمهای اجتماعی و اقتصادی بوده که این دوره نیز اینچنین خواهد بود، بنابراین باید مباحث بسیار مهمی همچون رمزارزها، توکنها، فینتکها و سایر موارد نو در این حوزه با پوشش جهانی که بحث عاملیت شهروندان را در برمیگیرد، مورد توجه قرار گیرد.
فیروزآبادی گفت: با بروز مسائل چندرشتهای باید تجزیه و تحلیل میانرشتهای و آیندهنگری فرارشتهای صورت گیرد. در واقع فناوریها ودانش با تاسی از توسعه فضای مجازی اجتماعی پایه هستند بنابراین بحثهایی وجود دارد که دانش برساخت اجتماعی است و بر آمده از این است که ما در فضایی اجتماعیشده شاهد ظهور و بروز دانش ویژه این عصر هستیم و همانطور که دانشگاه در کنار آموزش به تحقیقات و سپس کسبوکار پرداخت، امروز باید در کنار اینها به ظهور و بروز دانشهای جدید مبتنی بر چندرشتگی توجه کند.
انتهای پیام
منبع:ایسنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0