تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 دسامبر 2021 - 17:35
کد خبر : 153735

«شام آخر»ی که پس از ۱۰۰ سال کشف شد!

«شام آخر»ی که پس از ۱۰۰ سال کشف شد!

به تازگی اعلام شد یک تابلو نقاشی که بیش از ۱۰۰ سال بر دیوار کلیسایی آویخته شده بود، در حقیقت یکی از آثار «تیشن» (تیسین) ـ یکی از نقاشان نامدار رنسانس ـ بوده است. به گزارش ایسنا و به نقل از بی بی سی، «رونالد مور»، تاریخدان هنری معتقد است نقاشی «شام آخر» که در

«شام آخر»ی که پس از ۱۰۰ سال کشف شد!

به تازگی اعلام شد یک تابلو نقاشی که بیش از ۱۰۰ سال بر دیوار کلیسایی آویخته شده بود، در حقیقت یکی از آثار «تیشن» (تیسین) ـ یکی از نقاشان نامدار رنسانس ـ بوده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از بی بی سی، «رونالد مور»، تاریخدان هنری معتقد است نقاشی «شام آخر» که در سال ۱۹۰۹ به کلیسایی در «لدبری» واقع در انگلستان هدیه شده بود به «تیشن»، نقاش نامدار ایتالیایی قرن شانزدهم تعلق دارد؛ چرا که او در جریان مرمت این تابلو نقاشی موفق به کشف امضای «تیشن» بر روی آن شده است.

«مور» درباره این اتفاق بیان کرد: «همیشه احساس می‌کردم ارتباطی بین این نقاشی و «تیشن» وجود دارد اما هیچگاه نمی‌توانستم آن را ثابت کنم … حالا ما با یک اکتشاف مهم روبه رو شده‌ایم.»

سه سال پیش «مور» از سوی کلیسا برای بررسی و مرمت این تابلو نقاشی ۳.۶ متری فراخوانده شده بود. «مور» به همراه دستیارش ۱۱هزار ساعت زمان برای کشف ارتباط این نقاشی با نقاش مشهور قرن شانزدهمی صرف کردند.

«تیشن» یکی از مهمترین هنرمندان رنسانس ایتالیا بود.

تصویر یکی از حواریون تابلو نقاشی (سمت چپ) ـ خودنگاره‌ای از «تیشن» (وسط) ـ تطابق دو تصویر (سمت راست)

 

«مور» با استفاده از اشعه‌ فرابنفش موفق شد امضای این هنرمند که در گوشه چپ نقاشی نوشته شده بود را کشف کند. همچنین این محقق با تطابق دادن چهره یکی از حواریون با یکی از خودنگاره‌های «تیشن» به این نتیجه رسید که یکی از افراد حاضر در میز شام به شکل «تیشن» نقاشی شده است.

به نظر می‌رسد دو پسربچه‌ای که در این نقاشی دیده می‌شوند نیز کودکان «تیشن» باشند. «مور» معتقد است در این تابلو نقاشی تغییراتی ایجاد شده تا به پرتره خانوادگی تبدیل شود.

به گفته «مور» این نقاشی را یک صومعه در ونیز سفارش داده بود؛ البته خلق این اثر چند دهه بعد، یعنی در  ۱۵۷۶ میلادی سالی که «تیشن» از دنیا رفت به اتمام رسید.

مور معتقد است از آنجا که در آن دوران به دلیل شیوع طاعون افراد بسیاری قربانی می‌شدند، پسر «تیشن» تحت تاثیر این موضوع این نقاشی را به یک پرتره خانوادگی تبدیل کرده است.

«تیشن» کارگاه نقاشی بزرگی در ونیز داشت که محل اجتماع هنرمندان و نویسندگان بود. از این رو این احتمال وجود دارد که دو یا سه نقاش دیگر در خلق این تابلو نقاشی نقش داشته باشند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.