تاریخ انتشار : یکشنبه 12 دسامبر 2021 - 16:42
کد خبر : 162291

جزئیاتی دربارۀ «شیر طاقچه»

جزئیاتی دربارۀ «شیر طاقچه»

ایسنا/اصفهان بخشی از گالری سعدی حوزه هنری اصفهان، به‌تازگی به نمایش تک اثر هنرمندان مختلف اختصاص پیدا کرده و حجم «شیر طاقچه»، ساخته احمدرضا میرمقتدایی نخستین اثری است که در این گالری، به نمایش درآمد. احمدرضا میرمقتدایی، عضو هیأت عملی گروه گرافیک دانشگاه سپهر اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه عمده

جزئیاتی دربارۀ «شیر طاقچه»

ایسنا/اصفهان بخشی از گالری سعدی حوزه هنری اصفهان، به‌تازگی به نمایش تک اثر هنرمندان مختلف اختصاص پیدا کرده و حجم «شیر طاقچه»، ساخته احمدرضا میرمقتدایی نخستین اثری است که در این گالری، به نمایش درآمد.

احمدرضا میرمقتدایی، عضو هیأت عملی گروه گرافیک دانشگاه سپهر اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه عمده زیرساخت‌های هنری اصفهان مربوط به دوره صفویه و قاجار است، از حدود ۲۰ سال پیش مطالعاتی را در زمینه هنر معاصر شهر و کشورم، برای رسیدن به هنری که بتواند ویژگی‌های معاصر را داشته باشد آغاز کرده‌ام.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که طی این مطالعات توجه مرا جلب کرد، رفتار تزئیناتی بود که از سال ۱۳۰۰ تا حدود ۱۳۶۰ در برخی از خانه‌های تاریخی دیده می‌شد.

این هنرمند گرافیست گفت: معمولاً در این بازه زمانی از فرم تزئینات غربی در خانه ایرانیان به‌صورت مستقیم استفاده می‌شده اما در طاقچه یا رف‌ها و بخاری‌ها، ویژگی‌های ایرانی عامیانه را در آن می‌توان دید و همین باعث شده که این تزئینات شخصیت تازه‌ای پیدا کند.

میرمقتدایی توضیح داد: متأسفانه امروزه این ارزش‌ها بی‌آنکه دیده شوند یکی پس از دیگری از میان می‌روند و خراب و ویران می‌شوند، بی‌آنکه بدانیم ارزش هنر معاصر در دل این آثار نهفته است و نباید آن را با ویژگی‌های دوره صفوی مقایسه کرد و حکم به بی‌ارزشی آن‌ها داد.

وی افزود: مدت‌هاست که رفتارهای هنری خود را از همین فیلتر عبور می‌دهم و حجم «شیر طاقچه» نیز حاصل این نگاه بوده است؛ اثری که با اقتباس از زیبایی‌شناسی طاقچه‌های ایرانی خلق‌شده. این حجم تصویر به‌روز شده‌ای از طاقچه‌های معاصر است که جایگاه باشکوه آن در قالب شیر به نمایش درآمده و انسان امروز را با ارزش‌های نهفته در فرهنگ رو به ویران عصر خویش، به چالش می‌کشد.

این مجسمه‌ساز خاطرنشان کرد: ساخت این اثر نزدیک شش ماه زمان برد. وزن آن حدود ۶۵۰ کیلوگرم است و از ترکیب ریخته‌گری چدن و آهن ساخته‌شده. نوع اسید کاری آن نیز به‌گونه‌ای بوده که قابلیت اجرا در هر فضایی را داشته باشد و چند صدسال عمر کند.

میرمقتدایی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است این اثر در فضای شهری نصب شود؟ گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که نسبت به سفارش‌دهندگان دارم، این کار را برای خودم ساخته‌ام و تمام هزینه آن نیز توسط خودم تأمین‌شده اما اگر کسی قصد خریداری «شیر طاقچه» را داشته باشد، به فروش هم‌ فکر می‌کنم.

عضو هیأت عملی گروه گرافیک دانشگاه سپهر اصفهان علت نمایش این اثر را چنین شرح داد: هم قصد داشتم سیر تفکرم را نشان بدهم و هم به این دلیل که همواره شکافی بین هنرمندان حوزه تجسمی و عامه مردم وجود دارد، سعی داشتم این شکاف را تا حدی کم کنم. با توجه به مخاطبینی که این اثر طی همین چند روز داشته، فکر می‌کنم توانسته‌ام این کار را انجام بدهم و امیدوارم بتوانم این مسیر را برای جریان‌های مختلفی که در جستجوی آن هستم دنبال کنم.

علاقه‌مندان به تماشای حجم «شیر طاقچه»، تا ۱۴ اسفندماه فرصت دارند هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۹ به بخش گالری نقطه در گالری سعدی حوزه هنری استان اصفهان که در گذر و عمارت سعدی واقع شده، مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.