دانشگاهها در دوران کرونا مسیر صدساله آموزش را یک شبه طی کردند
وزیر علوم با تاکید بر اینکه در دوران کرونا دانشگاه ها یک شبه مسیر صد ساله را طی کردند؛ گفت: باوجود انواع کاستی ها و مشکلات در آموزش مجازی، اما آموزش و پژوهش در دانشگاه ها تعطیل نشد و تا حد زیادی توانستیم خود را با جریان این تغییرات همسو و هماهنگ کنیم. به گزارش
وزیر علوم با تاکید بر اینکه در دوران کرونا دانشگاه ها یک شبه مسیر صد ساله را طی کردند؛ گفت: باوجود انواع کاستی ها و مشکلات در آموزش مجازی، اما آموزش و پژوهش در دانشگاه ها تعطیل نشد و تا حد زیادی توانستیم خود را با جریان این تغییرات همسو و هماهنگ کنیم.
به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی، به شرایط دانشگاه ها در دوران شیوع کرونا ویروس اشاره کرد و گفت: یک سال از شیوع این ویروس در کشور گذشته است ویروسی که با کوچکترین اندازه، بزرگترین نظام های سیاسی، اقتصادی و درمانی را به چالش کشیده است. اما خوشبختانه در این شرایط نهادهای مرتبط با آموزش و یادگیری توانستند شرایط ویژه ای را تجربه کنند. بطوریکه در برخی از کشورها از جمله ایران با وجود کاستی هایی که وجود داشت و علی رغم اینکه زیرساخت های دانشگاه ها نیز از نظر فنی و تجهیزاتی آماده ارائه آموزش های مجازی نبود اما در یک حرکت غیر قابل باور مسیر ۱۰۰ ساله را یک شبه طی شد.
وی در ادامه تاکید کرد: در شرایط آموزش مجازی کمبودهای فراوانی برای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی وجود داشته و دارد و با وجود اینکه ورودی به دنیای جدید آموزشی نداشتیم اما توانستیم کمبودها که آموزش های لازم را به دانشجویان ارائه بدهیم. بطوریکه مسائل و نقص های فراوانی در خصوص زیرساخت های اینترنتی و پهنای باند مورد نیاز و نرم افزارهایی که در این رابطه وجود داشت مزید بر کاستی های آموزش مجازی بود امااین مسائل آموزش و پژوهش تعطیل نشد و تا حد زیادی توانستیم خود را با جریان این تغییرات همسو و هماهنگ کنیم.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه اگر جریان های خلاق و نوآورانه وجود نداشتند نمی توانستیم در آموزش های مجازی موفق شویم، گفت: ما در آموزش مجازی شاهد کار جهادی و مسئولانه در جای جای نظام های آموزشی بودیم بطوریکه امروز جای خوشحالی بسیار دارد که یکی از مبتکران جریان ساز این شرایط که سکان دار آموزش و توسعه سرمایه انسانی است در قالب انجمن علمی آموزش و توسعه تلاش های مرتبط با تقویت و ارتقاء جایگاه آموزش را به کار بسته است و علی رغم محدودیت های فراوانی که پیش رو بوده است دست از کار برنداشتند و در این رابطه آموزش برای دانش های کاربردی نیز به کار گرفته شد.
دکتر غلامی همچنین تاکید کرد: آنچه که مفاهیم عمیقی چون آموزش و یادگیری به ذهن متبادر می کند این است که نیاز به یادگیری بر اساس تجربیات و مطالعات متعدد با عنوان اصل مسلم برای زندگی است. در واقع یادگیری بزرگترین قابلیت انسان برای زندگی بهتر است. به عبارتی دیگر همه موجودات زنده به طور خاص انسان تنها با یادگیری است که می تواند زیستن و چگونه زیستن را بیاموزد و از روابط متعدد فردی، مدیریتی و … و نیازمندی های خود را از این طریق کسب کند.
به گفته وی، وقتی از سرمایه انسانی صحبت می کنیم منظور چکیده دانش ها، تجربیات و علم منحصر به فرد افراد جامعه است. در واقع سلاح سرمایه های انسانی بیش از “بودن” با “شدن” قرابت دارد. این یعنی انسان ها بدون آموزش به خودی خود سرمایه نیستند بلکه باید یک جریان هدفمند درست به سرمایه شدن انسان ها کمک کند و این جریان همان ساز و کارهای آموزش و توسعه است.
وزیر علوم همچنین یادآور شد: باید در کنار توسعه یادگیری ها در جهت شکوفایی سرمایه انسانی به دیگر انواع سرمایه ها از جمله سرمایه روانشناختی، اجتماعی هم بیش از پیش توجه کنیم. در این صورت انتظار می رود ما یک متخصص و شخص ماهر در یک رشته خاص داشته باشیم تا در مسیر حرکت خود کارآمدی و امید را از دست ندهد. بنابراین به نظر می رسد در جهانی با چالش های فراوان نظیر کرونا، توسعه انسان در ابعاد مختلف فنی، روانی و اجتماعی و معنوی باید در دستور کار آموزش باشد تا ضمن پیشبرد اهداف و برنامه های عادی افراد از سلامت روانی برخوردار باشند تا رضایتمندی از زندگی را در سایه توانمندی درست اندیشیدن و درست تحلیل کردن به دست بیاورند.
منبع:ایسنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0