نوشتن، بچهها را رشد میدهد
در دنیای امروز که تکنولوژی جای دست نوشته را گرفته و افراد کمتری هستند که قلم به دست گرفته و مینویسند حالا یک روز هست که مردم دنیا به فکر نوشتن افتاده و دیگران را تشویق میکنند تا چند خطی بنویسند.
زهرا ترابی حسنرودی – یک کارشناس علوم تربیتی در گفتوگو با ایسنا گفت: نوشتن مستمر، روزانه و مرتب باعث رشد کودک شده و مهارت حل مسئله، اعتماد به نفس و خلاقیت را در آنها پرورش میشود.
وی افزود: یکی از راههای پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان تقویت قوه تخیل است و نوشتن در هر نوع آن حتی نوشتن یادداشت روزانه میتواند پرورش دهنده قدرت خیال پردازی آنها شود.
این کارشناس علوم تربیتی افزود: نوشتن به کودک کمک میکند تا قدرت تفکر، منطق و نظم را در خود پرورش دهد هر چند که نوشتن برای همه افراد شیوه یکتایی ندارد، اما برای همه افراد جامعه و در هر گروه سنی مفید است.
وی تصریح کرد: اگر خانوادهها با صبر و حوصله، نوشتن و چگونه نوشتن را به کودک خود یاد بدهند، نوشتن برای آنها به یک عادت تبدیل شده و میتواند در دوره نوجوانی و بزرگسالی به مسائل زندگی خود را نقد و بررسی کند.
ترابی حسنرودی تأکید کرد: روزنوشتهای مستمر و خاطره نویسی یکی از جذابترین موضوعهای آموزشی است که آثار و نتایج آن بر سرنوشت و آیندۀ دانشآموزان اثرگذار است.
وی با اشاره به گسترش استفاده از شبکههای اجتماعی گفت: بچهها در شبکههای اجتماعی با استفاده از نوشتن و کلمهها، با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند، بنابراین میتوان نوشتن و درست نوشتن را از همین سن فرهنگسازی کرد.
این کارشناس علوم تربیتی افزود: شنیدن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن مهمترین مهارتها در زندگی هر فرد است، اما نوشتن مقدم بر سه مؤلفه دیگر است و کسی که نمیتواند خوب بنویسد از لحاظ درک مطلب، حرف زدن و خواندن هم دچار مشکل میشود.
وی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات در زندگی و روابط اجتماعی و فردی ناشی از سوءتفاهم است که هنگام نوشتن میتوان بیشتر به شرایط فکر کرد و بهتر تصمیم گرفت.
ترابی تأکید کرد: جشنوارههایی که در مدارس برگزار میشود فرصتی است که دانش آموزان با نوشتن، خود را بهتر عرضه کرده و در نتیجه اعتماد به نفس و عزت نفس آنها نیز افزایش پیدا میکند.
همچنین یک کارشناس ادبیات فارسی گفت: دانش آموزان ما که در آزمونهای تشریحی دچار مشکل میشوند به علت آن است که نمیتوانند مفاهیم ذهنی خود را به صورت کامل و درست بنویسند.
فاطمه درمسجدی افزود: افرادی که نمیتوانند مفاهیم ذهنی خود را ارائه کنند در ارتباطهای خود دچار اضطراب میشوند که برای حل این مشکل نوشتن خلاقانه برای همه گروههای سنی مفید و اثربخش است.
وی افزود: نوجوانهایی که خودباوری و اعتماد به نفس ندارند، با نوشتن خلاق و نوآورانه میتوانند ایدههای خود را ارائه کنند و با نوشتن، فیلمسازی و نقاشی، عزتنفس خود را بالا ببرند.
وی تصریح کرد: بسیاری از نوجوانان خلوتی دارند که میتوانند تعبیر خود از دنیا و محیط اطرافشان را بنویسند و در این حالت احساس عزت نفس و خود ارزشمندی دارند و اگر این ظرفیت و توانمندی را در خود کشف کنند گامهای محکمتری بر میدارند.
این کارشناس ادبیات فارسی گفت: نوشتن، بر خلاف بسیاری از ابزار اوقات فراغت، نیاز به هیچ مقدمه و هزینهای ندارد و با قلم و کاغذ قابل دستیابی است و روانشناسان نیز به نوشتن درمانی توجه کردهاند.
درمسجدی افزود: نوشتن، باعث آرامش تنشها و بیقراری کودکان و نوجوانان و خودشناسی آنان میشود تا احساسات ناخوشایند خود را تخلیه کنند.
منبع: ايسنا
وی افزود: یکی از راههای پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان تقویت قوه تخیل است و نوشتن در هر نوع آن حتی نوشتن یادداشت روزانه میتواند پرورش دهنده قدرت خیال پردازی آنها شود.
این کارشناس علوم تربیتی افزود: نوشتن به کودک کمک میکند تا قدرت تفکر، منطق و نظم را در خود پرورش دهد هر چند که نوشتن برای همه افراد شیوه یکتایی ندارد، اما برای همه افراد جامعه و در هر گروه سنی مفید است.
وی تصریح کرد: اگر خانوادهها با صبر و حوصله، نوشتن و چگونه نوشتن را به کودک خود یاد بدهند، نوشتن برای آنها به یک عادت تبدیل شده و میتواند در دوره نوجوانی و بزرگسالی به مسائل زندگی خود را نقد و بررسی کند.
ترابی حسنرودی تأکید کرد: روزنوشتهای مستمر و خاطره نویسی یکی از جذابترین موضوعهای آموزشی است که آثار و نتایج آن بر سرنوشت و آیندۀ دانشآموزان اثرگذار است.
وی با اشاره به گسترش استفاده از شبکههای اجتماعی گفت: بچهها در شبکههای اجتماعی با استفاده از نوشتن و کلمهها، با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند، بنابراین میتوان نوشتن و درست نوشتن را از همین سن فرهنگسازی کرد.
این کارشناس علوم تربیتی افزود: شنیدن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن مهمترین مهارتها در زندگی هر فرد است، اما نوشتن مقدم بر سه مؤلفه دیگر است و کسی که نمیتواند خوب بنویسد از لحاظ درک مطلب، حرف زدن و خواندن هم دچار مشکل میشود.
وی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات در زندگی و روابط اجتماعی و فردی ناشی از سوءتفاهم است که هنگام نوشتن میتوان بیشتر به شرایط فکر کرد و بهتر تصمیم گرفت.
ترابی تأکید کرد: جشنوارههایی که در مدارس برگزار میشود فرصتی است که دانش آموزان با نوشتن، خود را بهتر عرضه کرده و در نتیجه اعتماد به نفس و عزت نفس آنها نیز افزایش پیدا میکند.
همچنین یک کارشناس ادبیات فارسی گفت: دانش آموزان ما که در آزمونهای تشریحی دچار مشکل میشوند به علت آن است که نمیتوانند مفاهیم ذهنی خود را به صورت کامل و درست بنویسند.
فاطمه درمسجدی افزود: افرادی که نمیتوانند مفاهیم ذهنی خود را ارائه کنند در ارتباطهای خود دچار اضطراب میشوند که برای حل این مشکل نوشتن خلاقانه برای همه گروههای سنی مفید و اثربخش است.
وی افزود: نوجوانهایی که خودباوری و اعتماد به نفس ندارند، با نوشتن خلاق و نوآورانه میتوانند ایدههای خود را ارائه کنند و با نوشتن، فیلمسازی و نقاشی، عزتنفس خود را بالا ببرند.
وی تصریح کرد: بسیاری از نوجوانان خلوتی دارند که میتوانند تعبیر خود از دنیا و محیط اطرافشان را بنویسند و در این حالت احساس عزت نفس و خود ارزشمندی دارند و اگر این ظرفیت و توانمندی را در خود کشف کنند گامهای محکمتری بر میدارند.
این کارشناس ادبیات فارسی گفت: نوشتن، بر خلاف بسیاری از ابزار اوقات فراغت، نیاز به هیچ مقدمه و هزینهای ندارد و با قلم و کاغذ قابل دستیابی است و روانشناسان نیز به نوشتن درمانی توجه کردهاند.
درمسجدی افزود: نوشتن، باعث آرامش تنشها و بیقراری کودکان و نوجوانان و خودشناسی آنان میشود تا احساسات ناخوشایند خود را تخلیه کنند.
منبع: ايسنا