ادعای ایجاد یکمیلیون پورت پرسرعت صحیح نیست
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه یکی از راهبردهای اصلی وزارت ارتباطات در این دولت توسعه زیرساختهای شبکه ارتباطات ثابت و ایجاد دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری است تأکید کرد که این توسعه با مخابرات یا حتی بدون مخابرات، انجام خواهد شد. به گزارش ایسنا، یکی از مسائلی که مسوولان حوزه
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه یکی از راهبردهای اصلی وزارت ارتباطات در این دولت توسعه زیرساختهای شبکه ارتباطات ثابت و ایجاد دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری است تأکید کرد که این توسعه با مخابرات یا حتی بدون مخابرات، انجام خواهد شد.
به گزارش ایسنا، یکی از مسائلی که مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره آن همنظر هستند، وضعیت نامناسب در حوزه ارتباطات پهنباند ثابت است. عوامل مختلفی باعث شده تا وضعیت کنونی شکل بگیرد. یکی از دلایل بسیار مهم آن در دسترس نبودن امکانات پایه است که بیشتر به نحوه واگذاری شرکت مخابرات ایران برمیگردد. زمانی مخابرات یک شرکت دولتی بود و قوانین و بخشهای مختلف از آن حمایت میکردند. در آن زمان هزاران کیلومتر کانال، سیم مسی، داکت زیر شهرهای کشور ایجاد شده بود که همزمان با خصوصیسازی به این شرکت واگذار شد و از نظر سرمایهگذاری، ایجاد مجدد آنها قابل توجیه نیست.
محمدجواد آذری جهرمی -وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم بارها به اشتباهات رخداده در واگذاری مخابرات، اشاره کرده و گفته بود: اشتباهات واگذاری در مجموعه مخابرات ایران در ایجاد برخی انحصارهاست. این اشتباه در سال ۱۳۸۸ در خصوصیسازی مخابرات انجام گرفت که داکتها و سیم مسی که جوز اموال مردم است، به مخابرات واگذار شده و مخابرات هم سودهای ناشی از درآمد سالانهاش را بهعنوان اقساط به دولت پرداخت کرد و سرمایهگذاری نکرد.
البته در این سالها مدیران مخابراتی بارها به این مساله اشاره کردهاند که رفع مشکل پهنباند ثابت، نیازمند اصلاح تعرفههای مخابراتی است. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران هم تاکید کرد که مخابرات در ۱۲ سال گذشته هیچگونه حمایتی از طرف دولت نداشته، در حالی که در کشورهای دیگر هم مخابرات خصوصی است، ولی دولت به دلیل زیانده نشدن شرکتهای خصوصی به آنها کمک میکنند.
این در حالی است که عیسی زارعپور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم چندی پیش درباره مشکلات اینترنت در هفتههای اخیر توضیح داد: مشکل کلانتر ما این است که در چند سال گذشته سرمایهگذاری لازم برای توسعه ارتباطات به چند دلیل صورت نگرفته است. یکی از دلایل مشکلات تحریمی و افزایش هزینهها بوده که اپراتورها نتوانستند سرمایهگذاری لازم را انجام دهند که حالا بعد از تحریمها، خیلی از محصولات موردنیاز صنعت مخابرات کشور بومیسازی شده و این امید هست که ما بحث توسعه را بهسرعت در کشور دنبال کنیم.
کمک دولت به اپراتورها نباید به انحصار بیشتر آنها کمک کند
در این راستا حسین فلاح جوشقانی- مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه دولتها در کشورهای مختلف در حوزه شبکه پهنباند و توسعه زیرساختهای ارتباطی ثابت مبتنی بر فیبر سرمایهگذاری میکنند، اظهار کرد: اینکه دولتها برای شبکه ملی پهنباند و توسعه دسترسی پهنباند ثابت مبتنی بر فیبر سرمایهگذاری میکنند موضوعی اصولی است اما این موضوع نباید به انحصار بیشتر اپراتور غالب کمک کند. دولتها بیطرف هستند و میتوانند در زیرساختهای ارتباطی که نیاز به سرمایهگذاری زیاد دارد و بازگشت سرمایه آنها بلندمدت است، سرمایهگذاری کنند.
وی توضیح داد: از ابتدا در موافقتنامه پروانه شرکت مخابرات تصریح شد که این شرکت مشابه سایر اپراتورها، بخشی از درآمد خود را بهعنوان تسهیم درآمد به دولت بدهد و بر همین اساس هم فرایند خصوصیسازی و واگذاری مخابرات انجام شد، البته مخابرات در سالهای گذشته بخش عمدهای از این مبالغ را نپرداخته و رگولاتوری این موضوع را در چارچوب قوانین پیگیری میکند.
سود سهام مخابرات باید صرف توسعه شبکه مخابرات میشد
مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات درباره پرداخت سود سهام به دولت از سوی مخابرات گفت: مدیرعامل مخابرات اذعان کرده که سود سهام دولت را پرداخت کرده است این موضوع در حالی مطرح میشود که سود بقیه سهامداران را نیز پرداخت کرده پس جای تعجب ندارد. یکی از توصیههای ما در طول سالهای قبل به مخابرات این بود که سود سهام یا بخشی از آن را به نسبت سهم سهامداران صرف توسعه شبکه مخابرات کند. اگر این اتفاق میافتاد وضعیت شبکه خیلی بهتر از وضعیت امروز بود.
فلاح جوشقانی با بیان اینکه مخابرات یکی از مشکلات پیشروی خود را افزایش نیافتن تعرفه میداند، خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ موضوع همکدسازی مطرح و اجرای این طرح موجب تقسیم تعرفهها به تعرفههای بیناستانی و داخل استانی شد. اجرای این طرح موجب کاهش درآمد مخابرات شد و لازم بود تا با اصلاح تعرفه جبران شود.
وی ادامه داد: برای جبران این کاهش درآمد و بر اساس مطالعات انجامشده با هماهنگی مخابرات طرحی ارائه که بر اساس آن برای هر خط تلفن آبونمان اضافه شد و تعرفه کارکرد نیز طوری تعیین شد که جبرانکننده این کاهش درآمد باشد. در ادامه هم با توجه به بازخوردهای حاصل از اجرای این طرح تعرفهها اصلاح شد. در سال 1395 تعرفه داخل استان ۵۰ درصد و تعرفه بین استانی ۱۰ درصد افزایش یافت و مبالغی هم بهعنوان حداقل کارکرد (اعمال هزینه حتی اگر از تلفن استفاده نشده باشد) افزوده شد و گرد به بالای مبالغ کارکرد برای کسر از نیم دقیقه، تعیین شد. همه این موارد در راستای اصلاح تعرفه تلفن ثابت بود؛ بنابراین اینکه گفته میشود تعرفه تلفن ثابت ۱۲ سال بدون تغییر بوده است، صحیح نیست.
رئیس سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: در سال 1397 دیوان عدالت اداری مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات در این خصوص را ابطال کرد و این موضوع سبب شد تا درآمد مخابرات سالانه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش یابد.
درآمد ۹۰۰ میلیاردتومانی مخابرات با افزودن تعرفه تجاری و دولتی
فلاح جوشقانی خاطرنشان کرد: برای جبران این موضوع، راهحل بعدی اضافه شدن تعرفه خدمات تجاری و دولتی مخابرات بود جایی که چند هزار شرکت حضور دارند و اعمال این طرح به اذعان مخابرات تا سالی ۹۰۰ میلیارد تومان به درآمدهای این شرکت افزود و ابطال مصوبات کمیسیون توسط دیوان عدالت را جبران کرد.
وی تصریح کرد: مخابرات شرکتی بزرگ با سبد خدمات متنوع است اما در سالهای گذشته متناسب با مأموریت و امکاناتش سرمایهگذاری انجام نداده و این موضوع مربوط به مدیریت فعلی یا قبلی مخابرات هم نیست بلکه این ضعف در همه سالهای بعد از واگذاری مشهود بوده است. پس این ادعا که چون در تلفن ثابت افزایش تعرفه نداشتهایم بنابراین ضرر کردهایم و مقصر آن دولت است، صحیح نیست.
مخابرات برای ایجاد ۵ میلیون پورت پرسرعت اعلام آمادگی کرده بود
مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: سال گذشته اعلام کردیم که در حوزه ارتباطات ثابت نیازمند ۵ میلیون پورت پرسرعت هستیم تا شرکتهای متقاضی سرمایهگذاری در این بخش در صورت تمایل سرمایه گذاری کنند. مخابرات ایران برای ایجاد ۵ میلیون پورت اعلام آمادگی کرد و در ابتدا هزینه این تعداد پورت را ۴۰۰۰ میلیارد و سپس ۵۰۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد.
فلاح جوشقانی بیان کرد: مخابرات اعلام کرد که بودجه کافی برای اجرای این طرح را ندارد به همین دلیل در جلسات هفتگی با حضور وزیر وقت مقرر شد تا بخشی از هزینه مورد نیاز برای توسعه از طریق سرمایهگذاری سهامداران، بخشی دیگر با فروش دو یا سه درصد از سهام همراه اول در بورس، بخشی دیگر از طریق اصلاح تعرفهها و بقیه از طریق دریافت تسهیلات تأمین شود.
وی ادامه داد: در جلساتی که داشتیم ادعاهای خرید و ورود سریع تجهیزات به کشور و نصب و راهاندازی یک ماهه این تجهیزات مطرح شد اما بعدها این ادعاها محقق نشد. البته تعدادی از شرکتهای ارتباطات ثابت (FCP) نیز با توجه به نوع مأموریتشان در پروانه برای انجام این پروژه اعلام آمادگی کردند؛ بنابراین با پیگیری وزیر وقت و رگولاتوری قراردادهایی با شاتل و آسیاتک در چارچوب اجرای مصوبه ۲۶۰ کمیسیون مبتنی بر بیتاستریم نیز منعقد و قرار شد که در شهرهای مختلف کار خود را آغاز کنند. این در حالی بود که مخابرات برای همکاری در این بخش اعلام آمادگی کرده بود اما با گذر زمان هیچ اقدامی از سوی مخابرات انجام نشد و قرارداد بیتاستریم هم با شرکتهای بخش خصوصی با تغییر مدیریت در مخابرات تعلیق شد.
ادعای ایجاد یکمیلیون پورت صحیح نیست
مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات افزود: البته برای تأمین هزینه اجرای ۵ میلیون پورت توسط مخابرات، قرار بود افزایش تعرفه ۲۰ درصدی هزینهها را جبران کند و ۸۰ درصد مابقی هم عهده مخابرات بود اما در این بخش کار هم که به عهده خودشان محول شده بود کاری از پیش نبردند. در حال حاضر بر اساس اعلام شرکت مخابرات به رگولاتوری، حدود ۶۵۰ هزار پورت پرسرعت دارد که ۱۸۰ هزار پورت دارای خدمات فعال هستند؛ بنابراین ادعای ایجاد یکمیلیون پورت در سال گذشته، حداقل در آمارهایی که به رگولاتوری دادهاند، صحیح نیست.
فلاح جوشقانی اظهار کرد: مخابرات، شرکتی پرهزینه و دارای انحصار است که در سالهای گذشته سرمایهگذاری لازم برای توسعه شبکه و خدمات را انجام نداده و دلیل آن مطمئناً تعرفه نبوده است. عدم سرمایهگذاری، نداشتن سبد سرویس متنوع، هزینه نگهداری بسیار بالای شبکه به دلیل قدیمی بودن فناوری، عدم انعطافپذیری، عدم راهبرد بازاریابی، عدم مشتریمداری و پاسخگویی مناسب، هزینه بالای نیروی انسانی و بهطورکلی نداشتن ذهنیت اداره بنگاه مبتنی بر مؤلفههای اقتصادی از عوامل اصلی مشکلات مخابرات است که لازم است اصلاح شود.
وی افزود: البته اصلاح تعرفه در کوتاهمدت منوط به تعهد مخابرات برای استفاده از درآمد حاصل از افزایش تعرفه در سرمایهگذاری مورد نیاز برای توسعه دسترسی پرسرعت ثابت در شبکه ملی اطلاعات است، بهشرط آنکه شرکت مخابرات چارچوبهای رقابت با سایر بازیگران این حوزه را نیز رعایت کند.
تاکید وزیر ارتباطات به ایجاد دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبر
مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات گفت: وزیر ارتباطات یکی از راهبردهای اصلی وزارت ارتباطات در این دولت را توسعه زیرساختهای شبکه ارتباطات ثابت و ایجاد دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبر، اعلام و تأکید کرده است. بر این موضوع در حکم انتصاب رئیس جدید رگولاتوری نیز بهعنوان مأموریت ویژه تأکید شده است و امیدواریم با کمک همه بخشها که یکی از بازیگران مهم آن مخابرات است، محقق شود.
فلاح جوشقانی افزود: در حال حاضر اراده و نظر وزارت ارتباطات در توسعه زیرساختهای ارتباطات ثابت بر همکاری و تعامل قانونی و دور از انحصار با شرکت مخابرات است اما در عین حال مجموعه اقدامات برای توسعه دسترسی پرسرعت ثابت محدود و معطل اقدام مخابرات نخواهد ماند و این موضوع با مخابرات و یا در صورت عدم همکاری بدون مخابرات انجام خواهد شد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با برنامهریزی مناسب و تعامل و همکاری همه بخشها، بهویژه شرکت مخابرات ایران، هر چه زودتر توسعه شبکه و خدمات دسترسی پرسرعت ثابت مبتنی بر فیبر تا درب همه ساختمانها و منازل کشور اتفاق بیفتد و مردم عزیز از خدمات پرسرعت باکیفیت بهرهمند شوند.
منبع:ایسنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0