ابتکار: تلاش برای تحقق عدالت جنسیتی/دولت آینده از «کمند» حمایت کند
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در دولت دوازدهم تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا با همکاری و همپیمانی با دستگاههای مختلف، تحقق عدالت جنسیتی و توجه به مطالبات و و نیازهای ضروری زنان و تحکیم بنیان خانواده را در اولویت قرار دهیم.
دکتر معصومه ابتکار شامگاه شنبه دوم مردادماه در آیین اختتامیه رویداد کار، مهارت و نوآوری دانشجویان دختر دانشگاههای استان فارس (کمند)، در یک ارتباط تصویری، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد گفت: رویداد کمند حرکتی امیدآفرین و گشایش افقهای تازهای برای دختران دانشجو بود و امیدواریم که همهیدانشگاههای کشور بتوانند این رویداد را اجرا کنند.
او ادامه داد: جای بسی خوشحالی است که توانستیم از اواخر سال ۹۷ کار مشترکی را در قالب رویداد کمند برای تقویت مهارتهای کارآفرینی و کسبوکار دختران دانشجو انجام دهیم.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: خوشبختانه تاکنون دو دوره از اجرای طرح کمند با همکاری بسیار ارزشمند دانشگاهها انجام شده و در دورهی دوم ۱۶ استان این رویداد را اجرا کردند.
ابتکار بیان کرد: یکی از بهترین همکاریهای ما با وزارت علوم بوده است که جا دارد از تمامی مسئولین این وزارتخانه تشکر و قدردانی ویژهای داشته باشم.
او اظهار کرد: در حقیقت ما یک الگوسازی انجام دادیم. الگویی که قابلیت تکرار در همه دانشگاهها را دارد و حتی برای پسران دانشجو نیز قابل اجرا است.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اختتامیه رویداد کمند باید آغاز حرکتی برای تقویت مهارتهای کسب و کار دانشجویان دختر باشد تا دختران دانشجوی ما بتوانند در ترم آخر تحصیلی با فضای کسب و کار و اشتغال آشنا شوند.
ابتکار با اعتقاد به اینکه یکی از مهمترین ابعاد کار کمند به نتیجهرساندن ایدههای خلاقانهی دانشجویان است، گفت: سایر دانشگاهها نیز باید این تجربه و الگو را از دانشگاههایی که این طرح را انجام دادند، بگیرند. البته ما اتفاقات رخ داده در این رویداد را مستندسازی میکنیم و در اختیار دیگردانشگاهها قرار میدهیم.
او افزود: دانشگاههایی که این طرح را اجرا کردند باید این رویداد را آغاز کار خود تلقی کنند و دانشگاه شیراز هم باید نهالی که امروز کاشته شده را تبدیل به باغی پرثمر کند. در واقع این کار نباید محدود به یک رویداد شود بلکه باید استمرار داشته باشد.
ابتکار تأکید کرد: دولت آینده نیز باید شرایطی را برای ادامه یافتن این کار ارزشمند و حمایت از دختران برای ورود به کسب و کار فراهم کند. امیدواریم این افقگشایی که در دولت دوازدهم اتفاق افتاده است، ادامه پیدا کند و این افق کماکان برای جوانان و دانشجویان باز بماند و منشأ امید، تحرک، تلاش و خلاقیت برای نسل آینده باشد.
بالفعل کردن ظرفیتهای بالقو دانشجویان
حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز نیز در این آیین اظهار کرد: بیش از یک سال و نیم است که جهان با بیماری همهگیر کرونا مواجه است و در طول این مدت بسیاری از کسبوکارها آسیب دیدهاند و برنامههای آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها نیز بهصورت مجازی ادامه پیدا کرد.
او افزود: دانشگاه بزرگ شیراز پس از شیوع بیماری کرونا طرحهای مختلفی را در زمینههای مختلف برای اقشار مختلف دانشگاهیان بهویژه دانشجویان ارائه داد.
نادگران ادامه داد: ما بهراحتی توانستیم از تهدید کرونا فرصت بسازیم. وبینارها و برنامههای بسیار خوب فرهنگی که از طریق فضای مجازی برگزار شد، یکی از مهمترین اقدامات دانشگاه در دوران کرونا به شمار میرود.
او اضافه کرد: دانشگاه شیراز بهعنوان یکی از دانشگاههای برتر و تراز یک کشور از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا درصدد کاهش افسردگیها و مشکلات روحی و روانی ناشی از کرونا بود و برنامههای بسیارخوبی نیز در این زمینه از سوی معاونت حوزه فرهنگی دانشگاه تدارک دیده شد.
نادگران یادآوری کرد: یکی از برنامههای ما در دوران کرونا برگزاری رویداد کمند بود. ما بر این باور هستیم که در دانشگاه علاوهبر آموزش و پژوهش، فعالیتهای فوق برنامهی دانشجویی نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
او بیان کرد: دانشگاههای نسل سوم و چهارم در دنیا دانشگاههایی هستند که براساس نوآوری و فنآوری، مهارت و حل مسائل جامعه بنا گذاشته شدهاند. دانشگاه شیراز نیز برای تحقق این امر، به سمت برنامههایی ازجمله برگزاری رویداد کمند رفته است.
نادگران عنوان کرد: رویداد کمند ویژهی دختران دانشجوی دانشگاه شیراز برگزار شد و ما از دختران دانشجو خواستیم که مهارت و نوآوری خود را در قالب برخی از کارهای هنری و تجاری به منصهی ظهور برسانند.
او ادامه داد: خوشبختانه تعداد قابل توجهی از دانشجویان در این طرح شرکت کردند و امروز که به اختتامیهی این رویداد میرسیم متوجه شدیم که دختران دانشجوی ما از استعدادها، مهارتها و نوآوریهای بسیاری برخوردار هستند که باید به آنها کمک کنیم و این ظرفیتهای بالقوه را بالفعل کنیم.
رئیس دانشگاه شیراز عنوان کرد: دانشجو در کسوت دانشجویی اگر در محیط و فضایی قرار بگیرد که ظرفیتها و توانمندیهای خود را اثبات کند و با جدیت پیش برود میتواند مهارتهایی را یاد بگیرد و حتی این مهارتها را به دیگران آموزش بدهد.
او ابراز امیدواری کرد که این برنامهها در دانشگاهها به مثابه دانشگاههای مهارتآموز بهعنوان بخشی از مهارتهای اصلی پیگیری شود و در این رویدادها از پتانسیلها و توانمندیهای دانشجویان پسر و دختر استفاده کنیم.
نادگران بیان کرد: برگزاری این رویدادها هم باعث ایجادفضای سعی و خطا برای دانشجویان میشود و هم شرایطی را برای مسئولیتپذیری در بین دانشجویان فراهم میکند و امیدواریم که بخش قابلتوجهی از دانشجویان بتوانند از این طریق هنرهای خود را در آینده در شرکتهای معتبر و شناخته شده استارتاپی و دانشبنیانی پیش ببرند. ما نیز در دانشگاه شیراز زمینه مناسبی را برای بهرهبردن از تمام این جذابیتها و ظرفیتها فراهم میکنیم.
نقش آفرینی بانوان در مقیاسی فراتر از مراکز دانشگاهی
غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در آیین اختتامیهی رویداد کمند اظهار کرد: طرح ملی کمند با حمایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و صندوقهای حامی کارآفرینی با هدف ایجاد ارتباط بین دانشجویان و شرکتهای دانش بنیان در دانشگاههای منتخب سراسر کشور برگزار شد که جا دارد از تمام تلاشگران در این عرصه قدردانی کنم.
او ادامه داد: آنچه در دنیای مدرن و جدید موجب ایجاد هویت میشود، تواناییها و قابلیتهایی است که کنشگران اجتماعی بهویژه کنشگران جوان و دانشجویان ما کسب میکنند و ازطریق دستاوردها، تواناییها و قابلیتی که دارند، هم عزتنفس و خودپنداری مثبتی را برای خود رقم میزنند، هم نوعی امید و اعتماد در آنها تقویت میشود و هم راحتتر میتوانند ارتباط و پیوند خود را با چرخه زندگی حفظ کنند.
او افزود: بیتردید چنین قابلیتی امکان اثرگذاری و داشتن توانایی و قدرت را در آنها تقویت میکند.
غفاری اضافه کرد: رویداد کمند یکی از برنامههایی است که در حوزه فرهنگی و در زمینه تقویت توانمندیهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان مورد توجه قرار گرفت که این برنامه در تعداد قابل توجهی از دانشگاههای کشور با حمایت معاونت امور زنان وخانواده نهاد ریاست جمهوری و اهتمام مجموعههای دانشگاهی اجرا شد.
او یادآور شد: تلاش ما بر این است که توانمندی و داشتن خودپندارهی مثبت و احساس مثبت نسبت به زندگی و دوره دانشجویی را در دختران دانشجو تقویت کنیم.
غفاری عنوان کرد: این رویدادها میتواند این امکان را فراهم کند تا در مقیاسی فراتر از مراکز دانشگاهی شاهد اثرگذاری و نقشآفرینی بیشتر برای دختران و زنان باشیم که این امر در فرآیند توسعه، نقش بیبدیل و ارزندهای دارد.
او یادآور شد: در حقیفت توسعه فرهنگی و اجتماعی با ارتقای کیفیت زندگی تعریف میشود. کیفیت زندگی مجموعهینظام تعاملات و ارتباطاتی لست که در بین کنشگران اجتماعی شکل میگیرد. رویدادی مانند کمند نقش بسزایی در ایجاد هویتی دارد که افراد برای خود خلق میکنند و این هویت را در تحولات اجتماعی باز تعریف میکنند.
او اظهار کرد: البته آثار و پیامدهای رویداد کمند باید فراتر از جمع دانشگاهی و دانشجویی تعریف شود و باید شاهد اشاعه و ترویج و سرایتپذیری این رویداد به عرصههای دیگر حیات و مناسبتهای اجتماعی باشیم. امیدواریم این نوع برنامهها با توجه به اثر و پیامدهای مثبتی که دارند، ادامه پیدا کنند.
مشاغل دولتی پاسخگوی دانشآموختگان دانشگاهها نیست
عسگری، مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت عتف نیز در ادامه برنامه ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این رویداد و برنامههایی از این دست، گفت: در موافقتنامههایی که بین وزارت علوم و معاونت زنان ریاست جمهوری منعقد شده است، در یک بسته جامع مبتنی بر توانمندسازی دختران دانشجو برنامههای متعددی را تدارک دیده است که رویداد کمند یکی از طرحهاست.
او ادامه داد: بسیار خوشحالیم که طرحها و برنامههای توانمندسازی مانند جشنواره زن، جایزه مریم میرزاخانی، سفیران فرهنگی، جشنواره لباس صنایع دستی ویژه دختران دانشجو، جشنواره پروین اعتصامی، طرح تحقیقات ورود دانشجویان دختر به کسب وکارهای استارتاپی و همچنین طرح کار، مهارت و نوآوری، موسوم به کمند را در این موافقتنامه شاهد هستیم.
عسگری افزود: در ادامه سال جاری دوره دوم این برنامه اجرا خواهد شد و امروز که در آیین پایانی رویداد کمند در دانشگاه بزرگ شیراز هستیم، امیدوارم این اختتامیه آغازی باشد بر بازیابی هویت و توانایی دانشجویان دختر برای توسعه هرچه بیشتر کشور.
مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم به معرفی طرح کمند پرداخت و ادامه داد: در مباحث انجام شده با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، طرح کمند از ویژگی و برجستگیهای مهمی برخوردار است و در نگاه ما زنان بخش عمدهای از جامعه را تشکیل میدهند و برای توسعه کشور، باید از مشارکت گستردهی زنان استفاده کرد تا به توسعه اجتماعی و اقتصادملی برسیم. ما در طرح کمند با هدف کارآفرینی، راهبرد اجتماعی دانشگاهی و بازیابی هویت اجتماعی دانشگاه را دنبال کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید از ظرفیت جمعیت جوان زیرچهل سال کشور استفاده کنیم.
او افزود: مشاغل دولتی پاسخگوی دانشآموختگان دانشگاهها نیست؛ از طرفی ما موظف هستیم با تدوین برنامههایی در دانشگاه، ضریب اشتغالپذیری دانشجویان را افزایش دهیم و به عقیده بنده طرح کنمد، یک طرح محوری و راهبردی بوده است که توانسته در این فضا نقش خود را ایفا کند.
عسگری ضمن تقدیر از همراهان و مسئولان دستاندرکار این طرح گفت: خوشبختانه این طرح در ۱۵استان کشور دنبال شد و ما به دنبال آن هستیم که براساس موافقتنامهی امضا شده، این طرح در ۱۶ استان دیگر کشور نیز دنبال شود.
او یادآور شد: نقطه برجسته این طرح، حضور صندوق کارآفرینی و امید هست که برای طرحهای برگزیده تسهیلات در نظر میگیرند و این موضوع میتواند روحیهیخودباوری را در نسل فرهیخته تقویت کند.
«رویداد کمند» تلاشی برای تحقق دانشگاههای نسل سوم کارآفرین است
همچنین دکتر سید مجتبی واعظی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه این رویداد برای نخستینبار در سطح دانشگاههای استان فارس و به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شده است، گفت: شناسایی توانمندی ومهارتهای دانشجویان دختر، تقویت خودباوری، ایجاد و حفظ کسبوکارهای نوپا و توسعه ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت از اهداف رویداد کمند بود.
او افزود: طرح کمند یک مجال و فرصت بزرگی فراهم کرده است که بتوانیم دانشجویان دختر را وارد عرصهی مهارت و بازار کار کنیم؛ زیرا سهم کمی از بازار از آن دختران است، به همین دلیل هدف اول از این طرح مهارتافزایی و ایجاد امکان حضور موثر دانشجویان دختر به خصوص بعد از تعطیلات شیوع کروناست.
واعظی با بیان اینکه امیدواریم کمند فتح باب جدیتری در کنار سایر تلاشهای دانشگاه باشد که دانشجویان بتوانند به این مهارتهای عملی و فنی هم مجهز شوند، اظهار کرد: هدف دیگری که در طرح کمند مدنظر بود این است که حتی در دوران تحصیل بتوانیم ایجاد اشتغال کنیم.
معاون فرهنگی دانشگاه شیراز با تشریح آینده طرح کمند گفت: با همکاری وزارتخانه به دنبال اجرای طرحهایی برای ایجاد یا تقویت خودباوری دانشجویان دختر هستیم تا قبل از ورود به جامعه اعتماد به نفس پیدا کرده و دانش خود را به عمل و تولید تبدیل کنند؛ از همینرو از طریق طرحی مانند کمند یک تعامل و تبادل فعال بین دانشگاه و جامعه برقرار کردیم و این فرصت خوبی است که هم فضاهای بیرون از دانشگاه متوجه ظرفیتهای دانشجویان دانشگاهها شوند و هم دانشگاه بتواند نهادهایی که فعالیت میکنند شناسایی کرده و تبادل بهتری در این زمینه با آنها داشته باشد.
کارآفرینی یک نگرش و سبک زندگی است
معصومه محرر، دبیر رویداد کمند در این مراسم در خصوص برگزاری این طرح نیز توضیح داد: رویداد ملی کمند در ۷محور صنایع دستی، گردشگری، پوشاک، تکنولوژی و مهندسی، کشاورزی و صنایع طبیعی و محیطزیست، صنایع خلاق و فرهنگی و کارآفرینی برگزار شد.
مدیر اجتماعی دانشگاه شیراز افزود: از ۷۱۰ طرح ارسالی به دبیرخانهی رویداد، ۱۲۰ طرح به مرحلهی داوری تخصصی راه یافتند و در نهایت ۱۰ تیم بهعنوان برگزیدگان این جشنواره انتخاب شدند.
او اظهار کرد: برگزیدگان رویداد کمند علاوهبر دریافت جوایز در آیین اختتامیه، تحت حمایت صندوق کارآفرینی امید قرار میگیرند.
محرر، رویداد کمند را طرحی مفید برای تمام اقشار جامعه دانست و گفت: در کشور ما نسبت دانشآموختگان پسر به دختر در سال گذشته، تقریبا برابر است و همچنین طبق آمار اتاق بازرگانی استان فارس، تنها ۵درصد از کارآفرینان استانی از دختران هستند و لازم است این موضوع بررسی شود که ۵۰درصد دانشآموختگان، سهم ۵درصدی در کارآفرینی دارند.
مدیر اجتماعی دانشگاه شیراز ادامه داد: حسن طرح کمند این بود که سعی کرد تا یک برخی از موانع کاری پیش روی دختران را هموار کند. بهطور کلی ما با دو نوع از موانع مواجه هستیم؛ مانع اول را مانند سقف شیشهای میشناسیم که بهطور نامرئی جلوی فعالیت را میگیرد. به طور مثال ما قانونی برای منع مدیریت بانوان نداریم، اما شاهد هستیم که سهم بسیارکمی از مدیریتهای کشوری از آن بانوان است.
او ادامه داد: دسته دوم موانع را مانند زمین چسبناک میشناسیم که در حقیقت موانعی هستند که خود خانمها پیشروی نمیکنند و به سطوح بالاتر ارتقا پیدا نمیکنند. در این زمینه طرح کمند تلاش کرد تا به دختران دانشجو نشان دهد که از شکست نترسند و در این زمینه، دورههایی برای افزایش خودباوری و انتقال تجربه برای افزایش ریسکپذیری دختران برگزار شد.
مدیر رویداد کمند افزود: در طرح کمند دورههای آموزشی براییادگیری شیوه ارئه طرح به سرمایهگذار برگزار شد که میتواند برای ظرفیت کارآفرینی بسیار مفید باشد. به عقیدهی ما اعتماد بهنفس یک مسأله اکتسابی هست و دانشجو باید آموزش ببیند.
او کارآفرینی را نه تنها یک شغل، بلکه یک نگرش و سبک زندگی دانست و گفت: شخص کارآفرین خودش مسیر زندگی را انتخاب می کند و مسئولیت شکستها و موفقیتهای خودش را میپذیرد. یکی از مسائلی که کمتر به آن توجه میشود، کارآفرینی سازمانی هست که شخص در سازمان خود تلاش کند و کارآفرینی کند. این نگرش به ما نشان میدهد که شخص چه کارمند یک سازمان باشد و یا مدیر و مؤسسه یک شرکت عظیم خصوصی باشد، به بهترین نحو از زندگی خود استفاده کند و مسئولیت خود را اجرا کند.
منبع:ایسنا