تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 25 نوامبر 2021 - 23:47
کد خبر : 123639

سرما ریزش سن گندم در خراسان شمالی را به تاخیر انداخت

سرما ریزش سن گندم در خراسان شمالی را به تاخیر انداخت

ایسنا/خراسان شمالی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سرما و یخبنئان ریزش سن گندم در این استان را به تاخیر انداخت. تشکری در گفت و گو با اسنا، با اشاره به گرمای هوا در بهمن و اوایل اسفندماه سال جاری اظهارکرد: پیش بینی می شد با توجه به مهیا شدن شرایط برای

سرما ریزش سن گندم در خراسان شمالی را به تاخیر انداخت

ایسنا/خراسان شمالی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سرما و یخبنئان ریزش سن گندم در این استان را به تاخیر انداخت.

تشکری در گفت و گو با اسنا، با اشاره به گرمای هوا در بهمن و اوایل اسفندماه سال جاری اظهارکرد: پیش بینی می شد با توجه به مهیا شدن شرایط برای فعالیت سن گندم، این آفت زودتر از موعد ریزش پیدا کنند.

وی افزود: اما سرما و یخبندان چند روز اخیر موجب شد تا فعالیت این آفت در مزارع گندم این استان به تاخیر افتد.

تشکری ادامه داد: اما با توجه به گرمای هوا پیش بینی می شود سطح مبارزه با سن گندم در مزارع این استان در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یابد.

وی تاکید کرد: باید تمام تلاش را به کار بگیریم تا سن گندم را در مرحله پورگی از بین ببریم و اجازه ندهیم به مرحله مادری برسد.

مزارع گندم خراسان شمالی در مقابل سن گندم کم می آورد

گفتنی است رضایی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز چندی پیش در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرده بود: سن گندم در مزارع گندم و جوی این استان نسبت به کشت پاییزه سال گذشته افزایش می یابد.

وی ادامه داد: طی سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان بارندگی ها در استان ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش یافته است و همین امر نیز موجب می شود تا گندم و جو از لحاظ دوره رشد عقب تر باشند.

رضایی با بیان اینکه سن گندم گرما پسند است، تصریح کرد: گرمای هوا موجب می شود تا فعالیت این آفت به جلوتر افتد، سن از کوه ها به سمت مزارع ریزش پیدا کند و حتی مرحله جفت گیری و پورگی نیز زودتر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی مزارع گندم طی کشت پاییزه سال جاری نسبت به سن گندم کم می آورد و شاهد آفت سن گندم بیشتری طی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان خواهیم بود.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها