تاریخ انتشار : جمعه 25 نوامبر 2022 - 15:24
کد خبر : 205303

فضاپیمای DART ناسا عمداً با یک سیارک برخورد کرد

فضاپیمای DART ناسا عمداً با یک سیارک برخورد کرد

به گزارش نيو نيوز 1 و به نقل از sciencenews اتاق های کنترل ماموریت به ندرت فرود تصادف را جشن می گیرند. اما برخورد فضاپیمای DART ناسا با یک سیارک موفقیت بزرگی بود. حدود ساعت 7:15 بعد از ظهر در EDT در 26 سپتامبر، فضاپیما به دیمورفوس، یک قمر سیارکی که به دور یک صخره فضایی

به گزارش نيو نيوز 1 و به نقل از sciencenews اتاق های کنترل ماموریت به ندرت فرود تصادف را جشن می گیرند. اما برخورد فضاپیمای DART ناسا با یک سیارک موفقیت بزرگی بود.

حدود ساعت 7:15 بعد از ظهر در EDT در 26 سپتامبر، فضاپیما به دیمورفوس، یک قمر سیارکی که به دور یک صخره فضایی بزرگتر به نام دیدیموس می چرخد، پرتاب شد. هدف این مأموریت این بود که دیمورفوس را کمی نزدیک‌تر به سیارک مادرش ببرد و گردش 12 ساعته آن به دور دیدموس را چند دقیقه کوتاه کند.

تست تغییر جهت دوگانه سیارک یا DART، اولین تلاش جهان برای تغییر حرکت یک سیارک با کوبیدن یک کاوشگر فضایی در آن است (SN: 6/30/20). نه دیمورفوس و نه دیدیموس خطری برای زمین ندارند. اما دیدن اینکه مانور DART چقدر خوب عمل کرد، نشان می‌دهد که دستکاری در مسیر یک سیارک چقدر آسان است – استراتژی که می‌تواند در صورت کشف یک سیارک بزرگ در مسیر برخورد با زمین، از سیاره محافظت کند.

آنجلا استیکل، یکی از اعضای تیم DART، دانشمند سیاره‌شناسی در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز در لورل، می‌گوید: «ما هیچ سیارک بزرگی را نمی‌شناسیم که بتواند تهدیدی برای زمین در نظر گرفته شود و در قرن آینده بیاید. “دلیل اینکه ما کاری شبیه DART انجام می دهیم این است که سیارک هایی وجود دارد که ما هنوز آنها را کشف نکرده ایم.”

an illustration of NASA's DART spacecraft flying straight into the asteroid Dimorpohos, with engines still active

جسیکا سان شاین، دانشمند سیاره‌شناسی در دانشگاه مریلند در کالج پارک که همچنین عضو تیم DART است، می‌گوید اخترشناسان تقریباً تمام سیارک‌هایی را در منظومه شمسی مشاهده کرده‌اند که در صورت برخورد با زمین می‌توانند به تمدن پایان دهند. اما وقتی صحبت از صخره‌های فضایی با عرض حدود 150 متر می‌شود، مانند دیمورفوس، ما فقط می‌دانیم که حدود 40 درصد آن‌ها کجا هستند. و این چیزی است که اگر به آن برخورد می کرد، مطمئناً یک شهر را از بین می برد.

مارک باسلاو، فیزیکدان آزمایشگاه ملی لوس آلاموس در نیومکزیکو که حفاظت از سیاره را مطالعه کرده است، اما در DART دخالتی ندارد، می گوید که دیمورفوس یک سیارک بی خطر برای ایجاد یک حرکت آزمایشی است. او می‌گوید: «در مسیر برخورد نیست» با زمین، و DART «نمی‌تواند آنقدر به آن ضربه بزند که آن را در مسیر برخورد قرار دهد». وزن فضاپیمای DART فقط به اندازه چند ماشین فروش خودکار است، در حالی که تصور می شود دیمورفوس تقریباً به اندازه هرم بزرگ جیزه مصر سنگین باشد.

پس از یک سفر 10 ماهه، DART با دیدیموس و دیمورفوس در نزدیکترین نزدیکی آنها به زمین، در فاصله 11 میلیون کیلومتری، ملاقات کرد. تا پایان سفر، DART فقط می‌توانست سیارک بزرگ‌تر، دیدیموس را ببیند. اما حدود یک ساعت قبل از برخورد، DART دیمورفوس را در میدان دید خود مشاهده کرد. فضاپیما با استفاده از دوربین درونی خود، خود را به سمت قمر سیارکی هدایت کرد و با سرعت 6.1 کیلومتر در ثانیه یا نزدیک به 14000 مایل در ساعت به آن برخورد کرد.

فید دوربین DART پس از ضربه تاریک شد. اما کاوشگر دیگری که در آن نزدیکی بود برخورد را در دوربین ثبت کرد. CubeSat سبک ایتالیایی برای تصویربرداری از سیارک‌ها سوار بر DART به سمت Dimorphos رفت اما چند هفته قبل از برخورد جدا شد تا رویداد را از فاصله ایمن تماشا کند. ماموریت آن این بود که حدود سه دقیقه پس از برخورد DART از کنار Dimorphos عبور کند تا از محل سقوط و توده‌ای از زباله‌های سیارکی که به فضا پرتاب شده‌اند، عکس بگیرد. اولین تصاویر کاوشگر از مرگ DART در 27 سپتامبر منتشر شد.

DART mission impact

پم ملروی، معاون مدیر ناسا پس از برخورد گفت: «من کاملاً خوشحال شدم، به خصوص وقتی دیدیم دوربین نزدیک‌تر می‌شود و تازه متوجه تمام علومی شده‌ام که قرار است یاد بگیریم. اما بهترین بخش این بود که در پایان دیدیم که هیچ شکی وجود ندارد که تأثیری خواهد داشت و تیم را که از موفقیت خود بسیار خوشحال می‌شود، دیدیم.»

انتظار می‌رود برخورد DART دیمورفوس را به مداری نزدیک‌تر و کوتاه‌تر در اطراف دیدیموس سوق دهد. تلسکوپ‌های روی زمین می‌توانند زمان‌بندی آن مدار را با تماشای چگونگی تغییر میزان نور منظومه دوگانه سیارکی در حین عبور دیمورفوس از جلو و پشت دیدیموس تعیین کنند.

Boslough می‌گوید: «این واقعاً یک آزمایش زیباست. در هفته‌های آینده، ده‌ها تلسکوپ در سراسر هر قاره، Dimorphos را تماشا خواهند کرد تا ببینند DART چقدر مدار خود را تغییر داده است. تلسکوپ های فضایی هابل و جیمز وب نیز ممکن است تصاویری دریافت کنند.

امی ماینزر، دانشمند سیاره‌شناسی در دانشگاه آریزونا در توسان که در DART دخالتی ندارد، می‌گوید: «بسیار جالب خواهد بود که ببینیم چه چیزی بیرون می‌آید. او می‌گوید: «سیارک‌ها راهی برای غافلگیر کردن ما دارند، زیرا تشخیص ترکیب شیمیایی دقیق و ساختار درونی یک سنگ فضایی بر اساس مشاهدات زمین دشوار است. بنابراین حرکت پس از ضربه دیمورفوس ممکن است دقیقاً با انتظارات محققان مطابقت نداشته باشد.

تیم DART داده‌های مربوط به مدار جدید Dimorphos را با شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای خود مقایسه می‌کند تا ببیند این مدل‌ها چقدر به پیش‌بینی رفتار واقعی سیارک نزدیک هستند و آن‌ها را مطابق با آن تغییر می‌دهند. وندی کالدول، عضو تیم DART می‌گوید: «اگر بتوانیم مدل‌هایمان را وادار کنیم تا آنچه را که واقعاً اتفاق افتاده است، برای [برنامه‌ریزی] سناریوهای دیگری که ممکن است در آینده نمایان شوند، از آن مدل‌ها استفاده کنید» – مانند کشف یک سیارک قاتل واقعی. ، ریاضیدان و دانشمند سیاره شناسی در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس.

او می‌گوید: «مهم نیست چه اتفاقی بیفتد، ما اطلاعاتی به دست خواهیم آورد که برای جامعه علمی و جامعه دفاع سیاره‌ای ارزشمند است.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها