اخبار 35

نیازمند نهادینه‌ کردن مقوله “مسیر حرفه‌‌ای شغل” هستیم

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: به حد کافی دکتر و مهندس تحویل جامعه داده‌ایم و امروز نیازمند نهادینه‌ کردن مقوله مسیر حرفه‌ای شغل هستیم .

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، محمدرضا انصاری صبح امروز در نشست خبری با تاکید بر اینکه در دنیای امروز، یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور در حوزه اشتغال،  مدرک‌گرایی و بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، اظهار کرد: امروز “نرخ بیکاری” واژه آشنایی است؛ چراکه قریب به اتفاق جوانان ما فارغ‌التحصیل و بیکار هستند؛ در واقع یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که همه ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم این است که متاسفانه از دوره کودکی، مقوله‌ای به نام “مسیر حرفه‌ای شغل” را نشناخته‌ایم .

این مسئول با بیان اینکه باید از دوره دبستان و شاید حتی پایین‌تر، بچه‌ها را با انواع مشاغل آشنا کنیم، ادامه داد: متاسفانه در خانواده‌ها فقط چند شغل مورد قبول است و معلوم نیست که سایر جایگاه‌ها را چه کسی می‌خواهد پر کند. از همین رو، از کودکی تیشه به ریشه خودمان زده‌ایم و گاهی چنین روندی قابل جبران نیست. به‌ عنوان مثال، در انشاهای دوران کودکی کافی بود کسی شغل دیگری به جز دکتر و مهندس را انتخاب می‌کرد، بدون شک این فرد در محیط مدرسه و خانه تمسخر و درمانده می‌شد .

وی با اشاره به اینکه همین تفکرات، نقش به‌سزایی در انتخاب مسیرهای بعدی‌مان ایفا کرد، افزود: کودکان ما، از همان سنین پایین، با صرف هزینه‌های گزاف مواجه می‌شوند و چاره‌ای ندارند جز اینکه استرس قبولی در مدارس تیزهوشان را به جان بخرند. همین کودکان سپس به دوره متوسطه قدم می‌گذارند و با کنکوری مواجه می‌شوند که هیچ سررشته‌ای از آن ندارند و در نهایت، نمی‌دانند که قرار است در کدام رشته قبول شوند. در چنین شرایطی، کارشناسی می‌شویم که هیچ برنامه‌ای برای روزهای آتی نداریم و این در حالی است که نمی‌توانیم تعریف درستی از مقاطع تحصیلی داشته باشیم .

انصاری تصریح کرد: به‌عنوان مثال کسی که فوق‌دیپلم می‌گیرد باید تکنسین باشد و این در حالی است که ما تکنسین و فردی که آچار به دست و در حد نیروی کار ماهر باشد، نداریم. همین‌طور فردی که در مقطع کارشناسی ارشد مدرک می‌گیرد، یعنی مرزهای دانش را رد کرده است و باید درست و غلط بودن نظریه‌های خود را اثبات کند اما چنین چیزی در کشور و بین جوانان صاحب مدرک کارشناسی ارشد مشهود نیست. وضعیت به گونه‌ای رقم خورده که فرد دارای مدرک دیپلم، هیچ کجا جایی ندارد و فوق‌دیپلم را هم غیرممکن است پیدا کنیم. باید اغرار کنیم که واقعا بی‌سواد هستیم .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان همچنین با اشاره به اینکه نه از نظر علمی و نه از نظر عملی به جایی نرسیده‌ایم که حرفی برای گفتن داشته باشیم، یادآور شد: مقام معظم رهبری هوشمندانه سال‌ها را نام‌گذاری می‌کنند ولی ما دقیقا کارهایی را که باید در راستای این نام‌گذاری انجام بدهیم، انجام نمی‌دهیم. رونق تولید یعنی به سطحی از تکنولوژی تولید برسیم که با کم‌ترین سرمایه‌گذاری، بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم و با کیفیت‌ترین خدمات را ارایه دهیم. در این میان، برخورداری از نیروی انسانی کارآمد گزینه بسیار مهمی است و لازمه چنین چیزی، ارائه آموزش است .

وی با تاکید بر اینکه باید بین مقاطع تحصیلی، آموزش‌های تکمیلی داشته باشیم، افزود: همه ما به نوعی آموزش که مادام‌العمر باشد نیازمندیم و این می‌تواند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باشد. به حد کافی دکتر و مهندس تحویل جامعه داده‌ایم. این روزها ارتباطات سازنده‌ای بین فنی و حرفه‌ای شکل گرفته ولی کافی نیست. مثلا در خصوص دانشگاه آزاد، سعی بر این است که دانشجویان دوره‌های کارورزی خود را در فنی و حرفه‌ای بگذرانند. تا حدی حرکت رو به جلو است ولی تا رسیدن به مقصد کار زیادی پیش رو داریم .

انصاری خاطرنشان کرد: کارگاه‌های ما برای بازدید آماده است تا کودکان ببینند و به مشاغل فنی علاقه‌مند شوند. خوشبختانه تنوع رشته‌ها هم خیلی زیاد است و تنها مسئله‌ای که مغفول مانده، فرهنگ‌سازی در این زمینه است. باید کودکان‌مان را واقع‌بین بار بیاوریم تا زمینه‌های تلاش و پول‌سازی را ببینند و هرگز اجازه ندهیم که توی ذوق‌شان بخورد. ما نیازمند کودکانی هستیم که بدون حرفه‌آموزی و بی‌عار تربیت نشده باشند .

منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *