واکنش کودکان اصفهانی به دوران خانه نشینی و پاسخ پژوهشگر ورزش کودکان
ایسنا/اصفهان در روزهای خانه نشینی به دلیل جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، انجام فعالیت جسمانی منظم یکی از راه های مقابله با این ویروس و عاملی برای افزایش سیستم ایمنی بدن است.
با ادامه گسترش ویروس کرونا، مقامات بهداشتی کشور به مردم توصیه می کنند که از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و بیشتر در خانه بمانند تا شیوع این ویروس محدود شود، محدودیت های مسافرت، شرکت نکردن در فعالیت های خارج از خانه (مثل مدرسه و دانشگاه) و تعطیلی اماکن ورزشی، فعالیت های جسمانی افراد را به طور قابل توجهی کاهش داده است.
ماندن طولانی مدت در خانه باعث کم تحرکی افراد می شود. به این صورت که افراد زمان بیشتری را در حالت نشسته و دراز کشیده، هنگام تلویزیون دیدن، کار با گوشی و بازی های رایانه ای، سپری خواهند کرد و کاهش فعالیت جسمانی روزانه و به تبع آن کاهش مصرف انرژی، میتواند سلامتی انسان را به خطر بیاندازد، بنابراین نیاز است که فعالیت جسمانی در این دوران در خانه ادامه پیدا کند تا سیستم ایمنی به درستی فعالیت کند و سلامتی انسان حفظ شود.
تعطیلات امسال از ترس کرونا اصلا فایده ای ندارد
در این میان کودکان که به سبب تعطیلی مدارس زمان بیشتری در خانه هستند، بیشتر هم در معرض ابتلا به کم تحرکی قرار دارند. یک دانش آموز کلاس ششم که این روزها را در خانه سپری می کند به ایسنا، می گوید: در روزهای تعطیل عید بچهها باید بازی کنند و شاد باشند، اما امسال به خاطر کرونا فقط در خانه ماندیم، درس خواندیم، فیلم دیدیم و گاهی هم با معلممان صحبت کردیم.
علیرضا شیخی ادامه می دهد: وقتی تنها باشی روزها به سختی میگذرد و اصلا نمیدانیم چه کاری باید انجام دهیم. داخل خانه که نمی شود فوتبال بازی کرد، بازی دیگری هم که بلد نیستیم.
وی ادامه می دهد: دوچرخه سواری داخل حیاط کوچک خانه و به تنهایی هم که این روزها لذتی ندارد. کمی که بازی کردیم، خسته شده و باید به اتاق برگردیم و با کامپیوتر بازی کنیم یا بخوابیم.
یکی دیگر از دانشآموزان کاشانی تجربه این روزهای مدرسه نرفتنش را زیاد دوست ندارد و می گوید: تعطیلات امسال از ترس کرونا اصلا فایده ای ندارد، چون مجبور هستیم فقط در خانه بمانیم و هیچ کس را نبینیم و با هیچ کس حرف نزنیم، اما داخل اتاق چطور باید بازی کنیم؟
امیرضا جعفری می افزاید: با نظارت مادرم روزی پنج ساعت درس میخوانم. بقیه روز هم که تنها هستم، حوصله هیچ کاری ندارم. چقدر می شود داخل خانه ماند و با کسی حرف نزد؟ باید داخل کوچه بازی کنیم.
این دانشآموز کلاس چهارمی اضافه می کند: در طول روز با دوستانم تلفنی صحبت میکنم، چند ساعت هم با موبایل بازی می کنم، ولی آدم باید دوستانش را ببیند و با آنها حرف بزند، اقوام را ببیند و عیدی بگیرد؛ امسال بخاطر کرونا و برای سلامتی مجبور هستیم داخل خانه بمانیم.
کودکان باید از اخبار پرتنش دور شوند
در این رابطه، هادی مرادی وستگانی- رییس کمیته توسعه فعالیتهای بدنی کودکان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان به ایسنا، می گوید: شیوع ویروس کرونا، دغدغه ای است که بسیاری از خانواده ها را به قرنطینه خانگی وادار کرده و بخش عظیمی از این افراد، کودکان هستند که این بی تحرکی و فضای ثابت می تواند باعث بروز مشکلاتی برای آنها شود.
وی ادامه می دهد: یکی از عوارض احتمالی قرنطینه خانگی، ایجاد مشکلات روانشناختی مانند استرس، اضطراب و افسردگی است. وقتی والدین نمیتوانند اضطراب خود را کنترل کنند، فرزندانشان نیز ناخودآگاه تحت تأثیر این استرس قرار میگیرند.
مرادی وستگانی با بیان اینکه اخبار ناخوشایند و پر تنش، باعث ترشح هورمون هایی مثل کورتیزول و آدرنالین در بدن شده که این هورمون ها در افسردگی کودکان نقش مهمی ایفا می کنند، خاطرنشان می کند: اما نکته مهمتر از آن، تحت تاثیر قرار گرفتن سیستم ایمنی بدن در اثر ترشح این هورمون ها است.
وی تصریح می کند: در صورت ورود ویروس به بدن، سیستم ایمنی باید توانایی لازم جهت مبارزه و از بین بدن آن را داشته باشد پس تا آنجا که می توانیم باید کودکان را از اخبار بد و شرایط پر تنش دور نگه داریم تا از ترشح هورمون هایی جلوگیری شود که می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند.
کم تحرکی علاوه بر چاقی عامل مشکلات روانشناختی است
این پژوهشگر ورزش کودکان تاکید می کند: از دیگر مشکلات قرنطینه خانگی، افزایش بی تحرکی به واسطه حذف فعالیت های بدنی است که به طور معمول در محیط بیرون از خانه انجام می شده است و در این شرایط استفاده از وسایل دیجیتالی مانند تلویزیون، رایانه و موبایل به مراتب بیشتر از ورزش و فعالیت بدنی در اوقات فراغت کودکان استفاده می شود.
وی ادامه می دهد: کودکانی که ساعت زیادی از وسایل دیجیتالی استفاده میکنند، زمان کمتری برای تحرک و بازی دارند که نتیجه آن، علاوه بر بروز مشکلات روانشناختی مانند استرس و افسردگی، می تواند مشکلاتی همچون چاقی و بیماری های ناشی از آن را برای کودکان به همراه داشته باشد.
مرادی وستگانی می گوید: والدین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلات جسمی و روحی، باید زمان خواب و استفاده از وسایل دیجیتال را محدود کرده و برنامه های مناسب جایگزین را در برنامه روزانه آنها قرار دهند. روش بازیهای خانگی را یاد بگیرند و با بچه ها انجام بدهند.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه می توان با ایجاد محیط امن و آرام در خانه و تقویت اعتماد به نفس کودکان عملکرد آنها را هنگام روبرو شدن با شرایط استرس، کنترل کرد، می افزاید: یکی از نکات بسیار مهم، آموزش روش های موثر برای رعایت بهداشت فردی و دور کردن کودکان از خبرهای مربوط به بیماری است.
دوری از مصرف غذاهای پرکالری در ایام قرنطینه خانگی
وی تصریح می کند: پدر و مادر باید الگوی مناسب برای فرزندان باشند، زیرا کودکانی که والدین خود را اغلب در حالت نشسته و در حال استفاده از وسایل دیجیتال می بینند، رفتار آنها را تقلید کرده و در آینده دچار اضافه وزن خواهند شد. همچنین استفاده از غذاهای پرکالری زمینه ساز بیمای های قلبی و عروقی در آینده می شود.
وی تاکید می کند: پدر و مادرها میتوانند با فراهم کردن شرایط بازی های خانگی و همراهی با فرزندانشان، آنها را به انجام ورزش و فعالیتهای بدنی متنوع در قالب بازی مثل دویدن، پریدن، لی لی کردن، انجام مهارت های تعادلی، هماهنگی و انجام مهارتهای جابجایی تشویق کنند.
رییس کمیته توسعه فعالیتهای بدنی کودکان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان، ایجاد نشاط در خانه، افزایش فعالیتهای حرکتی، ارتقای قابلیت های ذهنی و بهبود شرایط فیزیولوژیکی بدن را عاملی برای خطر ابتلا به بیماری های مختلف در کودکان می داند و می گوید: یکی از فعالیت های جذاب و مفیدی که والدین می توانند انجام دهند، طراحی بازیهای حرکتی انفرادی و گروهی با وسایل ساده و ابتدایی موجود در خانه است که این فعالیتها باعث شادابی از طریق ترشح هورمون هایی مثل دوپامین، سروتونین و اکسی توسین شده، از بروز مشکلات روانشناختی جلوگیری کرده و باعث عدم اضافه وزن و بیماری های ناشی از آن نیز می شود.
اجرای صحیح بازی های حرکتی عامل بهبود رفتار کودک
وی اظهار می کند: گنجاندن بازی های حرکتی با شدت متوسط و پرهیز از نشستن های طولانی، تقویت سیستم ایمنی بدن را فراهم می کند و باعث تقویت حافظه و یادگیری، افزایش اعتماد به نفس، کاهش اضطراب و افسردگی و حتی تغییرات شخصیتی در کنار توسعه قابلیت های بدنی و افزایش ذخایر حرکتی کودکان می شود.
این پژوهشگر ورزشی، بازی را نخستین وجهی که کودکان به واسطه آن درباره بدن و قابلیت های حرکتی آن، آموزش می بینند، معرفی می کند و می افزاید: همچنین، علاوه بر اینکه وسیله ای مهم برای رشد حرکتی است، به عنوان تسهیل کننده مهمی در تقویت مهارت های عاطفی و اجتماعی کودکان به کار می رود.
رییس کمیته توسعه فعالیتهای بدنی کودکان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان می گوید: کودکان با بازی به طور فعال و از طریق شیوه های مختلف، در ارتقای مهارت های شناختی درگیر می شوند و اجرای صحیح بازی های حرکتی می تواند باعث اصلاح و بهبود رفتار کودک همراه با رشد و توسعه این رفتارها باشد.
مرادی وستگانی می افزاید: کودک در زمان بازی به مقررات بازی احترام می گذارد و اندیشه های خود را به ساده ترین راه نشان می دهد و از این راه نیروی سازنده خود را پرورش می دهد که مهترین کارکرد فعالیتهای بدنی به ویژه در روزهای تعطیل طولانی است.
منبع:ایسنا