تاریخ انتشار : سه‌شنبه 7 ژوئن 2022 - 14:50
کد خبر : 197352

نحوه تعیین تکلیف دارایی مشتریان بانکی پس از وقایعی مانند سرقت صندوق امانات

دبیر کانون بانک‌های خصوصی گفت: مشتری می‌‌تواند دارایی خود را اظهار کند و براساس ارزش کالای امانتی که سپرده، هزینه امانت را بپردازد و تمام آن در بیمه بانک قرار می‌گیرد که در صورت هر خسارتی بانک موظف است تا ریال آخر خسارت را به مشتری بپردازد. بانک‌ها چنین صندوق‌هایی را برای امانت‌گیری دارند و

دبیر کانون بانک‌های خصوصی گفت: مشتری می‌‌تواند دارایی خود را اظهار کند و براساس ارزش کالای امانتی که سپرده، هزینه امانت را بپردازد و تمام آن در بیمه بانک قرار می‌گیرد که در صورت هر خسارتی بانک موظف است تا ریال آخر خسارت را به مشتری بپردازد. بانک‌ها چنین صندوق‌هایی را برای امانت‌گیری دارند و مشتری می‌تواند بابت آنچه که به امانت داده، رسید مربوطه را با مشخصات کامل از بانک بگیرد و مشتریان می‌توانند از این نوع دوم صندوق استفاده کنند.

محمدرضا جمشیدی در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف دارایی مشتریان بانکی پس از وقایعی مانند سرقت صندوق امانات و با توجه به اینکه هیچ مدرکی از مشتریان بابت مقدار و نوع دارایی به امانت سپرده ثبت نمی‌شود، در صورت سرقت برای جبران خسارت توافق به چه صورت است و آیا بانک ادعای مشتریان مبنی بر مقدار دارایی‌ها را می ‌پذیرد؟ اظهار داشت: مشتریان هیچ مدرکی را نمی‌توانند به بانک ارایه دهند حتی اگر صد درصد ادعای آن‌ها درست باشد اما هیچ ادعایی مورد پذیرش واقع نمی‌شود.

وی ادامه داد:‌ یک کلید مشابه و یکسان از صندوق در اختیار بانک و در اختیار مستاجر و صاحب آن صندوق است. وقتی مامور بانک در حضور صاحب صندوق، درب صندوق رو باز می‌کند از آن فاصله می‌گیرد که شاهد امانت به سپرده گذاشته در آن صندوق نباشد چراکه صاحب صندوق این امکان را دارد هر چیزی را در آن صندوق بگذارد و آن مامور بانک هم نمی‌خواهد شاهد هیچ چیزی باشد.

دبیر کانون بانک‌های خصوصی گفت: صندوق در اختیار مستاجر است و بابت هر چیزی که در آن صندوق می‌گذارد یا برمی‌دارد مدرکی بین دو طرف وجود ندارد.

جمشیدی تاکید کرد: موضوع این است که کل ساختمان بانک بیمه است و نه هر صندوقی به تنهایی. از این رو نمی‌توان خسارتی برابر خسارت هر یک از صندوق‌ها از بیمه مطالبه کرد و خود بانک بابت خسارت ایجاد شده باید جوابگو باشد و جبران خسارت برای مشتریان هم کاملا توافقی است.

وی افزود: اگر مشتری نتواند بانک را قانع کند که دارایی با یک مقدار مشخصی در این صندوق داشته، به طور قطع مشتری است که ضرر می‌کند به هر حال در هر صورت مشتری زیان‌ده خواهد بود. چراکه اساسا در این نوع از صذدوق‌ها، بانک تعهدی برای پذیرش ادعای مشتریان ندارد و اساسا مشتری هم از ابتدا در قرارداد از این شرایط مطلع است و براساس بیمه بانک دارایی در آن صندوق می‌گذارد.

دبیر کانون بانک‌های خصوصی با بیان اینکه البته هر مشتری می‌تواند بابت هر امانتی که به بانک می‌سپارد از بانک رسید دریافت کند ‌و هزینه آن را هم بپردازد، اظهار داشت: مانند اوراق مشارکت که قبلا در اختیار بود یا اوراق بدهی که در حال حاضر در جریان است. مشتری می‌‌تواند دارایی خود را ارایه دهد و براساس ارزش کالایی امانتی که سپرده، هزینه امانت را بپردازد و تمام آن در بیمه بانک قرار می‌گیرد که در صورت هر خسارتی بانک موظف است تا ریال اخر خسارت را به مشتری بپردازد. بانک‌ها چنین صندوق‌هایی برای امانت‌گیری دارند و مشتری می‌تواند بابت آنچه که به امانت داده رسید مربوطه را با مشخصات کامل از بانک بگیرد و مشتریان می‌توانند از این نوع دوم صندوق استفاده کنند.

منبع: ايلنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.