تاریخ انتشار : جمعه 22 اکتبر 2021 - 19:51
کد خبر : 9977

استاندار: شرایط زندگی مناطق زلزله زده را به حالت عادی بر می‌گردانیم

استاندار: شرایط زندگی مناطق زلزله زده را به حالت عادی بر می‌گردانیم

ایسنا/خراسان شمالی استاندار خراسان شمالی به مردم مناطق زلزله زده گفت: تلاش داریم تا به سرعت شرایط زندگی را برای مردم به حالت عادی برگردانیم. به گزارش ایسنا، استاندار خراسان شمالی به همراه مدیران کل استان در جریان بازدید از مناطق زلزله زده استان از نزدیک در جریان مشکلات به وجود آمده برای مردم روستاهای شهرستان‌های

استاندار: شرایط زندگی مناطق زلزله زده را به حالت عادی بر می‌گردانیم

ایسنا/خراسان شمالی استاندار خراسان شمالی به مردم مناطق زلزله زده گفت: تلاش داریم تا به سرعت شرایط زندگی را برای مردم به حالت عادی برگردانیم.

به گزارش ایسنا، استاندار خراسان شمالی به همراه مدیران کل استان در جریان بازدید از مناطق زلزله زده استان از نزدیک در جریان مشکلات به وجود آمده برای مردم روستاهای شهرستان‌های گرمه و جاجرم قرار گرفت.

روستای شورک از توابع شهرستان گرمه نخستین مقصد بازدید مدیران بود که در جریان بازدید از آن، دستورات لازم برای رفع مشکلات اضطراری اهالی گرفته شد.

روستای قزل‌حصار اولیا در دهستان بالا دشت بخش مرکزی شهرستان گرمه و روستاهای عمارت (عباس آباد) و قرجه رباط از توابع بخش جلگه شوقان جاجرم مقاصد بعدی بازدیدها بود که در آن‌ها با اهالی روستا درباره مشکلات و نیازهای ضروری آن‌ها گفت و گو شد.

رفع اختلافات آماری

استاندار خراسان شمالی پس از بازدیدها، در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی، فرماندهی عملیات و پاسخ بحران استان که در بخشداری جلگه سنخواست برگزار شد تاکید کرد: از آنجایی که اختلاف آماری بین برخی دستگاه‌های استان در خصوص خسارات به ابنیه وجود دارد که ناشی از محل سکونت شهری یا روستایی بعضی ساکنان است، بنیاد مسکن، هلال احمر و کمیته امداد ظرف 48 ساعت، نتیجه تکمیلی خسارات منازل مسکونی را ارائه دهند.

مسئولان خست به خرج ندهند

شجاعی تصریح کرد: مسئولان خساست به خرج ندهند و هر منزل مسکونی که در روستاهای استان تخریب و غیر قابل سکونت شده است را احصاء کنند تا عملیات بازسازی با رعایت نکات ایمنی در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

لایروبی قنات روستاها

وی افزود: بسیاری از ساکنان این مناطق به کشاورزی اشتغال دارند اما قنات این مناطق در زلزله 27 اردیبهشت و سیل چند روز قبل از آن آسیب دیده و اشتغال مردم به خطر افتاده است. عملیات لایروبی قنات این مناطق باید تا 15 روز دیگر توسط جهاد کشاورزی آغاز شود.

تامین نان

استاندار با اشاره به تخریب نانوایی روستای شورک از توابع شهرستان گرمه گفت: این روستا حدود 50 خانوار جمعیت دارد و باید روزانه 300 قرص نان برای اهالی این روستا تأمین شود. در مجموع نیز روزانه 700 قرص نان برای اهالی روستاهای زلزله زده تأمین شود.

وی درخصوص فرسوده بودن شبکه آبرسانی این روستا نیز اظهار کرد: آب و فاضلاب طرح اتصال دو خط شبکه روستایی و شهری را ظرف مدت دو ماه به انجام برساند.

رفع مشکلات بهداشتی

استاندار خراسان شمالی با اشاره به مشکلات بهداشتی به وجود آمده در این مناطق پس از زلزله گفت: زلزله و آوار برداری از منازل سبب بروز مشکل در سرویس‌های بهداشتی و حمام برخی ساکنان روستاهای زلزله زده شده که اداره کل مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر استان وظیفه دارند حداکثر ظرف دو روز، برآورد خسارت و چگونه رفع این مشکلات را اعلام کنند تا اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: با هدف عدم ایجاد کمبود جدید، بنیاد مسکن از تخریب برخی اماکن که امنیت دارد و می‌شود از آن‌ها به عنوان سرپناهی برای اسباب و اثاثیه استفاده کرد، تا زمان احداث منازل جدید خودداری کند.

وی تمامی مدیران استان را مأمور کرد تا با وزارتخانه خود برای رفع مشکلات اهالی این منطق مکاتبه کنند.

شجاعی تاکید کرد: باید از حداکثر زمان در نیمه نخست امسال برای رفع مشکلات استفاده کرده و مشکلات پیش آمده را تبدیل به فرصتی برای ارتقای خدمات دهی به مردم و افزایش ایمنی ساختمان‌ها کنیم.

وی افزود: دامداری‌های بسیاری از منازل تخریب شده، نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت نکرده‌اند. ضرورت دارد تا در هنگام احداث دامداری‌ها، این موارد رعایت شود.

شجاعی خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن در هر روستا نماینده‌ای برای تشکیل پرونده قرار دهد تا در انجام امور تسریع شود. دانشگاه علوم پزشکی نیز با هدف توجه به آسیب‌های روحی وارد شده به اهالی، تیم‌هایی را به این مناطق اختصاص دهد.

وی همچنین به جهاد کشاورزی دستور داد تا علوفه مورد نیاز دام‌های اهالی این روستاها از امروز تا یک ماه دیگر تأمین شود.

حذف روستاهای زلزله زده از جدول قطعی برق

آخرین دستور استاندار و مصوبه جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی، فرماندهی عملیات و پاسخ بحران استان مربوط به عدم قطع برق روستاهای زلزله زده بود.

وی تاکید کرد: شرکت برق استان، روستاهای زلزله زده را از جدول قطع برق حذف کند تا مشکلی بر مشکلات این اهالی افزوده نشود.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها