تاریخ انتشار : یکشنبه 24 اکتبر 2021 - 1:51
کد خبر : 14945

انتشار اخباری از موافقت حماس با نقش‌آفرینی تشکیلات خودگردان در غزه

انتشار اخباری از موافقت حماس با نقش‌آفرینی تشکیلات خودگردان در غزه

برخی منابع آگاه فلسطینی در گفت‌وگو با الشرق الاوسط اعلام کردند که با توجه به اینکه در صورت تشکیل یک دولت وحدت ملی مطابق برنامه، جنبش حماس احتمالا بخشی از تشکیلات خواهد بود، این جنبش به موضعگیری اسرائیل درباره انتقال هرگونه پولی به نوار غزه از طریق تشکیلات خودگردان پاسخ نداده و یا تصمیمی درباره

انتشار اخباری از موافقت حماس با نقش‌آفرینی تشکیلات خودگردان در غزه

برخی منابع آگاه فلسطینی در گفت‌وگو با الشرق الاوسط اعلام کردند که با توجه به اینکه در صورت تشکیل یک دولت وحدت ملی مطابق برنامه، جنبش حماس احتمالا بخشی از تشکیلات خواهد بود، این جنبش به موضعگیری اسرائیل درباره انتقال هرگونه پولی به نوار غزه از طریق تشکیلات خودگردان پاسخ نداده و یا تصمیمی درباره آن نگرفته است.

به گزارش ایسنا، این منابع به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفتند: حماس در چارچوب یک توافق فلسطینی داخلی و جامع، هرگز مانع این نخواهد شد که در سازوکار ازسرگیری بازسازی نوار غزه، تشکیلات نماینده فلسطین باشد، اما برای توافق در این خصوص زود است.

منابع یاد شده در ادامه تاکید کردند: این مساله بخشی از بحث و گفت‌وگوها میان هیئت امنیتی مصر و رهبران حماس در نوار غزه بود.

رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند در کل سیاست خود در مورد حماس در نوار غزه را تغییر دهد از جمله اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین باید مبالغ اختصاص یافته به بازسازی نوار غزه را دریافت کند.

منابع مذکور به الشرق الاوسط گفتند: رویکرد اسرائیل مبنی بر اینکه تشکیلات طرف قانونی است که جهان می‌تواند با آن تعامل داشته باشد و حضورش در غزه تضمین‌های بزرگتری در خصوص آتش‌بسی طولانی‌تر خواهد داد، بخشی از رویکرد گسترده‌تر آمریکایی و نیز بین‌المللی است.

به گفته منابع یاد شده، ازسرگیری بازسازی غزه اساسا به یک توافق سیاسی گسترده‌تر مرتبط است. به همین دلیل تلاش‌ها در راستای آغاز یک روند صلح جدید هستند که در آن تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل به مذاکرات بازگردند، همچنین اسرائیل می‌خواهد وجوه قطر از طریق تشکیلات انتقال یابند و این همان نکته‌ای است که هیات امنیتی مصر درباره آن با حماس گفتگو کرد.

هیئت مصری روز شنبه در دیدار خود با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز درباره این مساله گفت‌وگو کرد.

در بیانیه دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین آمده است: در این دیدار درباره آخرین تحولات مربوط به برقراری آرامش در نوار غزه، قدس و کرانه باختری و نیز هماهنگ‌سازی تلاش‌ها برای بازسازی نوار غزه و مسایل مربوط به تغییرات داخلی تشکیلات گفت‌وگو شد.

رژیم صهیونیستی اهداف خود درباره این وجوه را به مصر اطلاع داد و این اهداف همان‌هایی هستند که مصر در چارچوب مذاکرات با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به خوبی از آنها اطلاع یافته است.

به نوشته الشرق الاوسط، جنگ علیه نوار غزه به تلاش‌ها جهت پیشبرد یک روند سیاسی جدید در منطقه سرعت بخشید و رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای آتش‌بس در نوار غزه و برقراری آتش‌بس بلند مدت، بخشی از طرحی بزرگتر برای ازسرگیری مذاکرات فلسطینی-اسرائیلی و رسیدن به یک توافق صلح بودند.

بازسازی غزه که آمریکا، مصر، قطر، فرستاده سازمان ملل به خاورمیانه و نیز اتحادیه اروپا در آن مشارکت دارند، به یک طرف قانونی نیاز دارد تا همه با آن تعامل داشته باشند و البته از نظر آنها این طرف قانونی تشکیلات است نه حماس، همچنین روند بازسازی به یک توافق بلند مدت و تا حد زیادی مورد اطمینان نیاز دارد و جهان ترجیح می‌دهد این توافق با طرفی باشد که با آن تعامل دارد، رژیم صهیونیستی نیز شروط بزرگی را برای آتش‌بس بلند مدت تعیین می‌کند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها