تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 25 نوامبر 2021 - 23:15
کد خبر : 123467

اینترنت نسل 5 زیر ساخت کسب و کار دیجیتال است

اینترنت نسل 5 زیر ساخت کسب و کار دیجیتال است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل ایرانسل گفت: اینترنت نسل پنج در ادامه نسل‌های قبل نیست، بلکه اینترنت نسل 5 زیر ساخت کسب و کار دیجیتال در دنیا تعریف شده است. قابلیت‌های این نسل می‌تواند زیر ساخت جدیدی را برای بسیاری از سرویس‌های دیجیتال شکل دهد. بیژن عباسی‌آرند در آیین افتتاح هفتمین سایت تجاری G5 ایرانسل که عصر امروز

اینترنت نسل 5 زیر ساخت کسب و کار دیجیتال است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل ایرانسل گفت: اینترنت نسل پنج در ادامه نسل‌های قبل نیست، بلکه اینترنت نسل 5 زیر ساخت کسب و کار دیجیتال در دنیا تعریف شده است. قابلیت‌های این نسل می‌تواند زیر ساخت جدیدی را برای بسیاری از سرویس‌های دیجیتال شکل دهد.

بیژن عباسی‌آرند در آیین افتتاح هفتمین سایت تجاری G5 ایرانسل که عصر امروز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ایرانسل به عنوان دومین اپراتور بزرگ کشور و اولین اپراتور ارائه دهنده نسل‌های‌ جدید در کشور همواره تلاش کرده است تا در ارائه خدمات نوین به مشترکین پیشرو باشد. تجربه نسل ۳و ۴ که ایرانسل وارد کشور کرد و امکاناتی که بر بستر این نسل‌ها شکل گرفت، تجربه بسیار خوبی را رقم زد به همین علت ایرانسل تلاش کرد تا در ارائه نسل جدید پیشرو باشد.

وی افزود: اینترنت نسل پنج در ادمه نسل‌های قبل نیست بلکه اینترنت نسل 5 زیر ساخت کسب و کار دیجیتال در دنیا تعریف شده است. قابلیت‌های این نسل می‌تواند زیر ساخت جدیدی را برای خیلی از سرویس‌های دیجیتال شکل دهد. بحث خدمات شهری، شهر هوشمند و دولت الکترونیک را می‌توانیم با ورود اینترنت نسل ۵ در کشور شاهد باشیم. این تجربه دربسیاری از کشورهای دنیا رقم خورده است. با همتی که ایرانسل برای ورود این نسل کرده است فاصله جدی با کشورهای پیشرفته دراین حوزه نداریم.

مدیرعامل ایرانسل ادامه داد: همانگونه که در کشورهای اروپایی و پیشرفته نسل ۵ تجاری می‌شود در ایران نیز این کار شروع شده و امیدواریم در یکی دو سال آینده متناسب با زیر ساخت‌های اینترنت نسل ۵ خدمات در کشور توسعه پیدا کرده و مردم بتوانند ثمره این نسل را در زندگی تحربه کنند.

وی از شروع مطالعات و تحقیقات ایرانسل همگام با سایر کشورها در مورد اینترنت نسل ۶ خبر داد و گفت: این مطالعات با همکاری دانشگاه‌های کشور شکل گرفته است و در آینده مطالعاتی با دانشگاه فردوسی مشهد تعریف خواهد شد. نگاه ایرانسل به شبکه ارتباطی شهر مشهد و استان خراسان رضوی نگاهی متفاوت است. مشهد در کشور بعد از تهران جز شهرهای پرترافیک است که لازمه آن بهبود شبکه های ارتباطی است.

عباسی‌آرند عنوان کرد: در طول یکسال گذشته همکاری خوبی با مسئولین شهر مشهد با همکاران ما شکل گرفته است و به رکورد جدیدی در نصب سایت‌ها رسیده‌ایم. در سال گذشته بیش از 280 میلیارد تومان در مشهد برای توسعه شبکه ارتباطی سرمایه‌گذاری شده است و این شبکه جزو بهترین شبکه‌ها است. پتانسیل خوبی در بعضی حوزه‌ها در خراسان رضوی وجود دارد و سرویس‌هایی که ارائه شده منحصر به فرد است . قول‌هایی داده شده تا همکاری‌هایی با شرکت‌های استارت اپ در خراسان رضوی انجام شود.

امیر ملک زاده، مدیر توسعه و انتقال فناوری دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه این نشست اظهار کرد: با شروع سال ۹۹ و با شیوع بیماری کرونا دنیای هزارتوی پر رمز و راز مجازی را تجربه کردیم. ما هنوز در استفاده از اینترنت 4G وامانده ایم. باید به موازات آنچه در حوزه سخت افزار و تکنولوژی پیش می‌رویم در حوزه فرهنگ آن نیز کار نماییم. از ظرفیت دانش بنیان استان هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. خراسان رضوی در حوزه فناوری ارتباطات و رتبه سوم را دارد.

شهناز رمارم، عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: علم به سرعت در حال پیشرفت است و فناوری نیز به همان نسبت به جامعه عرضه می‌شود. در شرایطی که اینترنت نسل ۵ و زیرساخت‌های شبکه های هوشمند ارائه می‌شود فرهنگ آن نیز باید ایجاد شود. این فناوری از دل جوامع نخبگانی به مردم عرضه می‌شود.

وی افزود: به همان نسبتی که فناوری ارائه می‌شود جامعه انسانی و نیروی فیزیکی حذف خواهد شد. با توجه به شرایط کشور ما و حقوق و دستمزد کارگری و انسانی نگرانی از این زیر ساخت‌ها خواهد بود. دنیا با فکر، نیروی ذهنی و اندیشه می‌چرخد. چرخ دنیا با علم می‌چرخد. از روز اول باید به فکر شغل‌هایی بود که بر بستر فناوری اطلاعات هستند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: در شهرداری مشهد و شورای شهر و استان به این فکر هستیم که چگونه این زیر ساخت‌ها را فراهم کنیم، زیرا شهرها با این زیر ساخت‌ها توسعه می‌یابند. بنابراین به فکر شهر هوشمند هستیم. شهر هوشمند شهروند هوشمند می‌خواهد و شهروند هوشمند برای اینکه ذهنی آزاد داشته باشد و از فکر خود استفاده کند نباید دغدغه معاش داشته باشد.

وی ادامه داد: در شرایطی که شهرهای پیشرفته زیرساخت‌های مناسب برای شهر هوشمند ایجاد می‌کنند، شهرهایی داریم که از اینترنت نسل سه و چهار هنوز برخوردار نیستند. برای عدالت توزیعی باید فکری شود. امروز جوانان ما برای اینکه ایده‌های خود را عملیاتی کنند مهاجرت می‌کنند، امید است این ایده‌ها در شهر و کشور خودمان عملیاتی و تبدیل به فناوری شود.

بیژن عباسی‌آرند، مدیر عامل ایرانسل در حاشیه این نشست در مورد اینترنت نسل 5 اظهار کرد: تفاوت نسل 5 با سایر نسل‌ها در چند ویژگی اصلی از جمله سرعت بالاتر، تاخیر کمتر، پایداری بالاتر و حجم زیاد ارتباط است. در نسل 5 حجم انبوهی از ارتباطات می‌تواند شکل گیرد و این نسل برای کاربردهای صنعتی بسیار مناسب است. مردم نیز سرعت بالایی را می‌توانند تجربه کنند. مطالعات در مورد اینترنت نسل 6 در حال انجام است و این کار در غالب حمایت از پروژه‌ها و پایان‌نامه‌ها صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص تعداد کاربرانی که می‌توانند تا سال 1402 و همگام با برنامه جهانی از این فناوری در کشور استفاده کنند، اظهار کرد: در طرح کلان شبکه ملی ارتباطات مصوبه شورای مجازی کشور قرار بر این شده است تا پایان سال 1402 بالغ بر 10 درصد از مشترکین در کشور بتوانند از اینترنت پر سرعت بهره ببرند. اپراتورها نیز بر این اساس در حال برنامه‌ریزی هستند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها