تاریخ انتشار : جمعه 22 اکتبر 2021 - 20:25
کد خبر : 10212

این روزها رسانه‌ها جانبدارانه و مخاطبان کورکورانه عمل می‌کنند

این روزها رسانه‌ها جانبدارانه و مخاطبان کورکورانه عمل می‌کنند

ایسنا/همدان یک دکترای علوم ارتباطات اجتماعی مطرح کرد: یکی از بزرگترین آسیب‌ها در این روزها این است که رسانه‌ها جانبدارانه و مخاطبان کورکورانه عمل می‌کنند و همه در فضای مجازی به فرستنده اخبار و اطلاعات تبدیل شده‌ایم که به فضای مسموم حوزه رسانه دامن می‌زنیم. دکتر داوود زارعیان یکشنبه دوم خردادماه در وبینار «روابط عمومی، سواد رسانه‌ای

این روزها رسانه‌ها جانبدارانه و مخاطبان کورکورانه عمل می‌کنند

ایسنا/همدان یک دکترای علوم ارتباطات اجتماعی مطرح کرد: یکی از بزرگترین آسیب‌ها در این روزها این است که رسانه‌ها جانبدارانه و مخاطبان کورکورانه عمل می‌کنند و همه در فضای مجازی به فرستنده اخبار و اطلاعات تبدیل شده‌ایم که به فضای مسموم حوزه رسانه دامن می‌زنیم.

دکتر داوود زارعیان یکشنبه دوم خردادماه در وبینار «روابط عمومی، سواد رسانه‌ای و افکار عمومی» که به همت ایسنا برگزار شد، با اشاره به اینکه افکار عمومی از موضوعات بسیار مهم و جذاب امروز است، اظهار کرد: افکار عمومی از ارتباطات میان فردی آغاز شده و ادامه پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: ارزش هر جامعه به کیفیت افکار عمومی آن جامعه بستگی دارد؛ به عبارت دیگر هر جامعه شایسته همان افکاری است که دارد، اگر مردم ایران در جریان حوادث غیرمترقبه بسیج می‌شوند بیانگر عشق و محبت در جامعه ایرانی است و اگر مردم کشوری در برابر ظلم سکوت می‌کنند؛ نشان دهنده این است که مدنیت در آن کشور مرده است.

زارعیان در ادامه به ویژگی‌های افکار عمومی اشاره کرد و یادآور شد: افکار عمومی پیچیده است، ارائه تعریف دقیق و کامل از آن مشکل است، ناپایدار و متزلزل است، فراموش‌کار، مبهم و ناپایدار است، گاهی فریب‌کار، داغ و ملتهب و گاهی صمیمی و دیرپاست.

وی درباره توانمندی‌های سواد رسانه‌ای بیان کرد: تجزیه و تحلیل انتقادی در بهره‌مندی و تولید پیام‌های رسانه‌ای، شناخت فرستنده و زمینه‌های شکل‌گیری پیام رسانه‌ها از جمله ویژگی‌های سواد رسانه ای است.

بنیانگذار انجمن متخصصان روابط عمومی ایران درباره عوامل مؤثر در تشکیل افکار عمومی اظهار کرد: رسانه‌ها، ارتباط میان فردی، رهبران افکار و گروه‌های فشار از جمله عوامل مؤثر در تشکیل افکار عمومی هستند.

وی با مطرح کردن اینکه در مواجهه با رسانه‌ها چگونه باید رفتار کنیم؟ گفت: به هیچ وجه به قضایا ساده نگاه نکنیم بلکه موضوعات را مورد بررسی و کنگاش قرار دهیم.

زارعیان در ادامه با اشاره به اینکه روابط عمومی ها باید سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند تا بتوانند جامعه را آموزش دهند، مطرح کرد: رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها باید واقعیت‌ها را ببینند و براساس آن برنامه‌ها را پیش ببرند.

وی با تأکید بر اینکه تمام متن‌های رسانه‌ای ساخته می‌شوند، گفت: این اتفاق برای مدیریت افکار عمومی است، علاوه بر این موضوع سواد رسانه‌ای و دانش حرفه‌ای بسیار مهم است که باید مدنظر تمام دست‌اندرکاران حوزه‌های ارتباطی باشد و اگر در این زمینه کوتاهی شود آسیب جدی به سلامت افکار عمومی وارد می‌شود.

زارعیان شرح داد: یکی از بزرگترین آسیب‌ها در این روزها این است که رسانه‌ها جانبدارانه و مخاطبان کورکورانه عمل می‌کنند و همه در فضای مجازی به فرستنده اخبار و اطلاعات تبدیل شده‌ایم که به فضای مسموم حوزه رسانه دامن می‌زنیم.

وی با اشاره به اینکه همه باید به جای مخاطب مفعول بودن به مخاطب فعال تبدیل شویم و با گزینش‌گری از کانال‌های خبری به این حوزه کمک کنیم، افزود: روابط عمومی باید تولیدکننده خلاق باشد و اطلاعات درست را به مخاطب منتقل کند.

زارعیان درباره ارتباط میان فردی مؤثر بر شکل‌گیری افکار عمومی گفت: گفت‌وشنودها، همانندسازی، اقناع و پویایی گروهی از جمله این موارد است همچنین گروه فشار گروه‌هایی هستند که سمت رسمی ندارند و تحت عنوان مردم، گروه یا سمن ها فعالیت می‌کنند و حتی ممکن است اطلاعات کاملی از موضوعات نداشته باشند اما مخالفت خود را اعلام می‌کنند.

وی در رابطه با ویژگی‌های رهبران فکری هم بیان کرد: این افراد در درون گروه نسبت به سایرین فعال‌تر هستند، از رسانه‌ها بیشتر استفاده می‌کنند و به لحاظ تحصیلات کمی بالاتر از گروه خود هستند، رهبران فکری در جوامع فعال بوده و در مواقعی مانند انتخابات فعال‌تر می‌شوند.

زارعیان در ادامه با اشاره به اینکه زمانی که به نیاز مخاطبان در کشور پاسخ نمی‌دهیم به سمت رسانه‌های خارجی می‌روند و اگر مخاطب از رسانه خودی راضی باشد این اتفاق نمی‌افتد، مطرح کرد: رسانه‌های مکتوب در انتخابات اثرگذار نخواهند بود و رسانه‌های مجازی اطلاعات را منتشر می‌کنند، به طور قطع در این دوره زمانی اطلاعات اشتباه نیز منتشر می‌شود، بنابراین نباید تنها به یک رسانه اعتماد کرد.

بنیانگذار انجمن متخصصان روابط عمومی ایران در پایان خاطرنشان کرد: اگر در دوران انتخابات رسانه ملی جانبداری را کنار بگذارد شاید مردم به آن اعتماد کنند و امیدواریم در جریان انتخابات بی‌طرفانه عمل کند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها