تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 23 فوریه 2023 - 15:45
کد خبر : 207672

تأثیر روزه داری متناوب بر میکروبیوم روده

تأثیر روزه داری متناوب بر میکروبیوم روده

به گزارش نيو نيوز 1 و به نقل از news-medical روزه داری متناوب اساساً یک تمرین پاکسازی از نظر سلامتی است، و این به طور فزاینده ای از تعداد فزاینده ای از مطالعات گسترده آشکار می شود. هنگامی که حرکت بازسازی در سطح سلولی آغاز می شود، همچنان بر تمام بافت ها و سیستم های

به گزارش نيو نيوز 1 و به نقل از news-medical روزه داری متناوب اساساً یک تمرین پاکسازی از نظر سلامتی است، و این به طور فزاینده ای از تعداد فزاینده ای از مطالعات گسترده آشکار می شود. هنگامی که حرکت بازسازی در سطح سلولی آغاز می شود، همچنان بر تمام بافت ها و سیستم های اندام تاثیر می گذارد. اگر بیش از 16 ساعت ناشتا باشید، اتوفاژی رخ می دهد. به طور مشابه، میکروبیوتای روده (GM) نشان داده شده است که چندین اثر مفید روی تقریباً هر اندام و بافت بدن دارد.

Image Credit: Marcin Malicki/Shutterstock

روزه متناوب چیست؟

اصطلاح «روزه متناوب» به محروم کردن خود از غذا و مایعات به مدت چند ساعت یا روز اشاره دارد. این شامل بسیاری از رژیم‌ها، مانند روزه‌داری متناوب، روزه‌های طولانی‌مدت چند روزه، یا روزه‌داری روزانه است که خوردن را به ساعات معینی در روز محدود می‌کند.

دوره معمول روزه داری پانزده تا هجده ساعت طول می کشد و شش تا نه ساعت برای خوردن باقی می ماند. اگر به مدت دو روز ناشتا بوده اید، این بدان معنا نیست که باید به اندازه معمول در زمان استراحت غذا بخورید. پیروی طولانی مدت از برنامه روزه داری متناوب توصیه نمی شود.

بسیاری از مردم یک بار در ماه یا حتی هر چند ماه یک بار روزه می گیرند و به مدت 24 ساعت بدون غذا می مانند و سپس یک روز به طور معمول غذا می خورند. به جای محدود کردن کالری دریافتی، روزه داری متناوب به شما این امکان را می دهد که تمام کالری ها و درشت مغذی های مورد نیاز خود را در بازه زمانی کوتاه تری دریافت کنید.

رژیم غذایی چگونه بر میکروبیوم روده تأثیر می گذارد؟

قبل از بررسی شواهدی که نشان می دهد روزه داری ممکن است اثرات مفیدی بر میکروبیوم روده داشته باشد، مهم است که به خاطر داشته باشید که چگونه غذا به طور قابل توجهی بر ترکیب میکروبیوم روده تأثیر می گذارد.

اگر ابتدا بفهمیم که چگونه میکروبیوم روده روزانه و حتی به صورت ساعتی در پاسخ به غذاهایی که مصرف می‌کنیم، متفاوت است، بهتر می‌توانیم درک کنیم که روزه چگونه بر میکروبیوم روده تأثیر می‌گذارد.

طبق یک مطالعه، تغییر شدید در رژیم غذایی می تواند به سرعت ترکیب و عملکرد میکروبیوتای روده را تغییر دهد. کشف شده است که تغییرات کوتاه مدت و شدید رژیم غذایی می تواند آرایش و تعداد میکروارگانیسم های روده را تغییر دهد.

علاوه بر این که نشان می دهد خوردن غذا، به ویژه انواع خاصی از مواد غذایی، باعث تغییرات اساسی در میکروبیوم می شود، یافته های تحقیقات به ما دلیلی می دهد که فکر کنیم روزه گرفتن و نخوردن می تواند اثرات مشابهی داشته باشد.

Image Credit: FamStudio/Shutterstock

فواید روزه داری متناوب بر میکروبیوم روده

اثرات روزه داری متناوب بر میکروبیوم دستگاه گوارش کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وقتی در نظر می گیریم که تغییرات تغذیه با چه سرعتی ممکن است بر میکروبیوم تأثیر بگذارد، سخت نیست که بفهمیم روزه داری چگونه می تواند تأثیر مشابهی داشته باشد.

با چرخه خواب و بیداری شروع کنید زیرا آشناترین شکل روزه داری است. اکثر مردم چندین وعده غذایی در طول روز می خورند که معمولاً با صبحانه شروع می شود و با شام یا میان وعده آخر شب تمام می شود.

مستحب است که هشت ساعت بخوابند و در این مدت ناخواسته روزه بگیرند. در این حالت، میکروبیوتای روده می تواند از کار سخت خود در هضم غذا و ایجاد مولکول های حیاتی بهبود یابد.

شواهد نشان می دهد که میکروبیوم های روده و ریتم های شبانه روزی ما به هم مرتبط هستند. باکتری های بدن ما بر برنامه خواب منظم ما تأثیر می گذارد و بالعکس. در نتیجه، کم خوابی بر میکروارگانیسم های موجود در دستگاه گوارش تأثیر می گذارد.

جمعیت و تنوع میکروبیوم روده به مرحله ناشتا بودن مختصر به نام خواب وابسته است. این دانش در زمینه سازی برای استدلال آینده مفید خواهد بود که روزه طولانی مدت ممکن است مفیدتر از روزه معمولی باشد که هنگام خواب رخ می دهد.

چگونه بازسازی میکروبیوتای روده در طول روزه داری متناوب اتفاق می افتد؟

روزه داری متناوب یک انتخاب محبوب برای کسانی است که به دنبال افزایش سلامتی خود هستند. مزایای بالقوه بسیاری برای رویکردهای مختلف وجود دارد، و تحقیقات جدید نشان می دهد که روزه داری متناوب ممکن است بر سلامت روده شما نیز تأثیر بگذارد.

تحقیقات قبلی اثرات مثبتی بر سلامتی، از جمله کاهش چربی بدن و آسیب‌پذیری به بیماری‌های متابولیک قلبی نشان داده است. برخی از مزایای روزه داری متناوب ممکن است ناشی از دریافت کالری کمتر باشد، اما فرآیندهای دقیق هنوز ناشناخته است.

مطالعات اخیر نشان می دهد که روزه داری متناوب می تواند ترکیب میکروبیوم روده انسان را با افزایش تنوع طبقه بندی و ترویج بازسازی میکروبی تغییر دهد.

در طول روزه داری، خانواده خاصی از باکتری های بی هوازی به نام Lachnospiraceae شکوفا شد. این گروه از باکتری ها، بخشی از راسته کلستریدیال ها، مسئول فرآیندی به نام بوتریوژنز در روده هستند که اثرات متابولیکی و ضد پیری مفیدی دارد. مزایای متابولیک و شاید افزایش سلامتی روزه متناوب و محدودیت غذایی ممکن است به تغییرات در میکروبیوم مربوط باشد.

Image Credit: Natalia Klenova/Shutterstock

توصیه های آینده

روزه داری متناوب برای باکتری های روده مفید است، زیرا به آنها زمان استراحت و جمع شدن مجدد می دهد، حتی اگر تحقیقات بیشتری برای تعریف مزایای دقیق آن لازم باشد.

علاوه بر این، تکرار فواید رژیم غذایی و سبک زندگی سالم برای روده ضروری است. قبل از شروع رژیم روزه‌داری، سبک زندگی، سطح استرس روزانه، تغذیه، ورزش، خواب و تمرین‌های تمرکز حواس خود را در نظر بگیرید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها