تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 19 آگوست 2021 - 22:29
کد خبر : 3322

“تل شیطان” به جاذبه توریستی تبدیل می‌شود

“تل شیطان” به جاذبه توریستی تبدیل می‌شود

 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان، گفت: هم‌اکنون با دو شرکت مذاکراتی انجام داده‌ایم تا این شرکت‌ها در ناحیه تل شیطان سرمایه‌گذاری و این محل را به یک جاذبه توریستی تبدیل کنند. مهدی مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره منطقه “تل شیطان” زواره که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، اظهار

"تل شیطان" به جاذبه توریستی تبدیل می‌شود

 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان، گفت: هم‌اکنون با دو شرکت مذاکراتی انجام داده‌ایم تا این شرکت‌ها در ناحیه تل شیطان سرمایه‌گذاری و این محل را به یک جاذبه توریستی تبدیل کنند.

مهدی مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره منطقه “تل شیطان” زواره که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، اظهار کرد: تل شیطان در بخش زواره به عنوان سومین اثر طبیعی شهرستان اردستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. تل شیطان چون در پهنه کویر “دق سرخ” قرار گرفته است اطراف آن را محیطی باتلاق مانند فراگرفته است و از زواره که حرکت می‌کنید از دوردست این ناحیه بسیار نزدیک تصور می‌شود و حالتی سراب مانند دارد که به همین دلیل تل شیطان نام گرفته است.

وی افزود: تل شیطان حالت مغناطیسی دارد، به طوری که براده‌های آهنی در این ناحیه جمع می‌شود. در کل شهرستان اردستان هیچ اثر طبیعی به ثبت ملی نرسیده بود که از سال گذشته تا کنون سه اثر طبیعی شهرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که هشت پرونده دیگر را نیز در نوبت ثبت قرار داده‌ایم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اردستان، تصریح کرد: سال گذشته به دلیل باران‌های بهاری بعد از ۶۰ سال در ناحیه تل شیطان یک دریاچه طبیعی تشکیل شد که این موضوع برای محلی‌ها و کسانی که از بیرون به منطقه می‌آمدند جالب و شگفت‌انگیز بود که این امر نشان می‌دهد در گذشته‌های خیلی دور این ناحیه ابتدا دریا بوده و سپس به دریاچه تبدیل شده که به دلیل کمبود بارش به تدریج به یک دریاچه نمکی تبدیل شده است.

مشهدی با بیان اینکه به ثبت رسیدن یک اثر در آثار ملی تأثیر بسیار زیادی در رسیدگی بیشتر به آن اثر دارد، گفت: هم‌اکنون با دو شرکت مذاکراتی انجام داده‌ایم تا این شرکت‌ها در ناحیه تل شیطان سرمایه‌گذاری و این محل را به یک جاذبه توریستی تبدیل کنند، به طوری که گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۱۱ تا سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۶۰ اثر اردستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، اما در پنج سال گذشته ۳۰ پرونده برای ثبت شدن در آثار ملی به مرکز ارسال شده است که از این تعداد ۲۰ اثر شماره ثبت دریافت کرده‌اند. پرونده‌های استان اصفهان به دلیل پهناور بودن زیاد است به همین دلیل سهم کمی به هر شهرستان برای ثبت اثر می‌رسد. هم‌اکنون نیز ۱۶ پرونده آماده در اردستان داریم تا به تدریج شماره ثبت دریافت کنند.

“تل شیطان” کویری است که با مساحت یک‌هزار و ۳۱۱ کیلومتر مربع و طول ۵۷ کیلومتر در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر زواره در شمال اردستان واقع شده است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها