تاریخ انتشار : یکشنبه 31 اکتبر 2021 - 20:52
کد خبر : 35844

خانواده مهمترین محیط برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر است

خانواده مهمترین محیط برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر است

 مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی، اعتیاد و الکل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: پژوهش ها نشان داده خانواده به دلایل متعدد مهم ترین محیط برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر در نوجوان است. زهرا یوسف نژاد در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه خانواده مهم ترین الگوی رفتاری فرزندان است، اظهارکرد: بهترین

خانواده مهمترین محیط برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر است

 مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی، اعتیاد و الکل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: پژوهش ها نشان داده خانواده به دلایل متعدد مهم ترین محیط برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر در نوجوان است.

زهرا یوسف نژاد در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه خانواده مهم ترین الگوی رفتاری فرزندان است، اظهارکرد: بهترین زمان برای پیشگیری اولیه از مصرف مواد در خانواده، کودکی و نوجوانی است.

وی افزود: اگر پیشگیری از طریق خانواده موجب به تعویق افتادن اولین مصرف سیگار یا هر ماده مخدر دیگری باشد، شانس ایجاد مشکلات جدی سوء مصرف مواد و اعتیاد در سال های بعدی زندگی کاهش می یابد.

یوسف نژاد ابراز کرد: شواهد بین المللی نشان می‌دهند برنامه ‌های پیشگیری انتخابی در خانواده ‌های واجد عوامل خطر که فرزندان و یا والدین درگیر یک یا چند عامل خطر مستعدکننده برای شروع مصرف مواد هستند، به صورت مؤثری توانسته در بهبود کارکردهای خانوادگی و پیشگیری از مصرف مواد در فرزندان مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه برنامه ای تحت عنوان «نوجوان سالم» در سطح انتخابی و با هدف ارتقای اطلاعات و مهارت های اساسی فرزند پروری تدوین شده است، اضافه کرد: این برنامه دارای رویکرد پیشگیرانه برای محافظت نوجوانان در برابر آسیب سوء مصرف مواد طراحی شده است.

وی ادامه داد: این برنامه برای آموزش والدینی تدوین شده که یک یا هر دوی آن ها تجربه سوء مصرف مواد را داشته و در حال حاضر تحت درمان قرار دارند.

مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی، اعتیاد و الکل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: این برنامه در هشت فصل برای هشت گفتار هفتگی طراحی شده و در طی هشت هفته اجرا می شود.

وی تاکید کرد: مصرف مواد در این دوران می‌تواند بر مغز فرد که هنوز دوره رشد و تکامل آن کامل نشده است تاثیرات برگشت ناپذیری بگذارد.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها