تاریخ انتشار : شنبه 25 دسامبر 2021 - 18:46
کد خبر : 175796

خشک شدن ۲۷ درصد قنات‌های استان زنجان

خشک شدن ۲۷ درصد قنات‌های استان زنجان

ایسنا/زنجان مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان گفت: ۲۷ درصد قنات‌های استان خشک و غیرفعال شده است. اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از ۷۹۲ قنات موجود در استان زنجان، معادل ۷۳ درصد آن فعال بوده و ۲۱۶ رشته قنات معادل ۲۷ درصد خشک و غیرفعال است. همچنین سالانه لایروبی قنات‌ها به منظور بهسازی، بازسازی

خشک شدن ۲۷ درصد قنات‌های استان زنجان

ایسنا/زنجان مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان گفت: ۲۷ درصد قنات‌های استان خشک و غیرفعال شده است.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از ۷۹۲ قنات موجود در استان زنجان، معادل ۷۳ درصد آن فعال بوده و ۲۱۶ رشته قنات معادل ۲۷ درصد خشک و غیرفعال است. همچنین سالانه لایروبی قنات‌ها به منظور بهسازی، بازسازی و بهبود کمک‌معیشت کشاورزان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه پرآب‌ترین قنات‌های استان در شهرستان‌های زنجان، سلطانیه و خدابنده است، افزود: آب‌دهی این قنات‌ها بیش از ۱۰۰ لیتر در ثانیه است ولی افت سطح آب‌های زیرزمینی باعث خشک شدن برخی از قنات‌ها در استان می‌شود.

این مسئول ادامه داد: افت سطح آب‌های زیرزمینی استان زنجان به صورت سالانه ۷۷ سانتی‌متر است. دشت ابهر بحرانی‌ترین دشت استان بوده و میزان افت سالیانه این دشت یک متر و ۴۰ سانتی متر است. عمده فشارهای وارد شده به منابع آبی، برداشت‌های بیش از اندازه و به صورت غیرمجاز بوده و یکی از راهکارهای تقویت سفره آب‌های زیرزمینی، تغذیه مصنوعی است.

افشاری تصریح کرد: در سال آبی ۱۳۹۸ – ۱۳۹۷ در دشت‌های استان حدود ۵۰ سانتی‌متر افزایش سطح آب را شاهد بودیم. در سال‌های قبل نیز با توجه به خشکسالی‌های به وجود آمده و مصرف بی‌رویه منابع آبی در استان، بیلان آب‌های زیرزمینی منفی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه در دشت ابهر حدود ۳۰ متر و در دشت سجاس حدود ۱۰ متر افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی افت سطح آب اتفاق افتاده است، یادآور شد: در حال حاضر ۸۰ درصد آب شرب و ۹۵ درصد نیاز آب صنعت از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که از هر منظر به این موضوع توجه شود، برای آینده استان خطرناک است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها